Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Termínem "dlouhý zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


zvuk trvající 4 sekundy.

zvuk trvající 1 sekundu.

zvuk trvající 1/4 sekundy.




Otázka číslo 2
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


doporučené proplouvání jenom v jednom směru (proplouvání v protisměru je zakázáno).

povolení proplutí (obecný signální znak).

doporučení držet se v určeném prostoru (v mostních otvorech nebo v jezových polích).




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Termínem "stálé světlo viditelné ze všech stran" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku:


225°.

380°.

360°.




Otázka číslo 4
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


zařízení pro připojení normalizované příruby hasičské hadice (hydrant).

sběrné místo pro odevzdávání ropných odpadů z plavidel.

místo odběru pitné vody.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Zvukový signál "řada velmi krátkých zvuků" znamená:


pozor.

signál nouze.

hrozí nebezpečí kolize.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Termínem "tlačná sestava" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


jedno nebo více spojených plavidel, vlečených jedním nebo několika plavidly s vlastním pohonem.

více plavidel svázaných boky vedle sebe, z nichž se ani jedno nenachází před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.

pevně nebo kloubově spojeno více plavidel, z nichž alespoň jedno je umístěno před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Termínem "noc" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí doba:


mezi západem a východem slunce.

od 20,00 h do 4,30 h v létě a od 17,00 h do 7,00 h v zimě.

která začíná půl hodiny po západu slunce a končí půl hodiny před východem slunce.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Termínem "nasedlé plavidlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


naložení plavidla na ponor, který přesně odpovídá úředně stanovenému ponoru pro den, kdy bylo plavidlo nakládáno.

plavidlo, které uvázlo na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě jeho volného pohybu.

ukončení nástupu cestujících na osobní loď nebo naložení plavidla na nejvyšší povolený ponor.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Používat stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla:


je zakázáno pro uvolňování nasedlých plavidel, zákaz vyvazování se nevztahuje na malá plavidla.

je zakázáno pro vyvazování nebo uvolňování nasedlých plavidel.

je zakázáno pro vyvazování plavidel, ale lze je výjimečně použít pro uvolnění nasedlého plavidla.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Na vodní cestě je zakázáno:


řídit se signálními znaky, které jsou umístěny na břehu vlevo ve směru plavby plavidla.

plout za bóje, vyznačující strany plavební dráhy.

používat signální znaky k vyvazování plavidel, poškozovat tyto znaky nebo v jejich blízkosti umísťovat předměty, zaměnitelné s plavebním značením.




Otázka číslo 11
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


místo vyhrazené pro stání malých plavidel.

celnice.

telefonní stanice.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla se nepoužívají:


pro vyvazování nebo uvolňování nasedlých plavidel.

pro vyvazování nebo uvolňování nasedlých plavidel, pokud se neučiní vhodná opatření obalením, obložením nebo vyztužením proti jejich poškození.

pro vyvazování nebo uvolňování nasedlých plavidel, zákaz se nevztahuje na malá plavidla.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Termínem "řada velmi krátkých zvuků" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


série nejvýše pěti zvuků, z nichž každý trvá 1/2 sekundy, přičemž interval mezi dvěma po sobě následujícími zvuky je 1/2 sekundy.

série nejméně šesti zvuků, z nichž každý trvá 1/4 sekundy, přičemž interval mezi dvěma po sobě následujícími zvuky je 1/4 sekundy.

série čtyř zvuků, z nichž každý trvá 1 sekundu, přičemž interval mezi dvěma po sobě následujícími zvuky je 1 sekunda.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Hlídku na stojícím plavidle stanoví:


jeho vůdce, nemá-li plavidlo vůdce, stanoví ji provozovatel plavidla nebo jeho vlastník.

plavební úřad.

provozovatel přístavu, překladiště nebo přístaviště.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Sníženou viditelností se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


mlha, hustý déšť nebo doba mezi západem a východem slunce.

podmínky, při nichž viditelnost omezuje zejména mlha, hustý déšť, sněhová vánice nebo dým.

situace, při níž již není z kormidelny plavidla dostatečný výhled na vodní cestu, zejména pro nadrozměrný náklad nebo atypickou sestavu plavidel.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Termínem"směr proti proudu" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí směr:


k prameni toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.

od pramene toku.

od pramene toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Vznikne-li na plavidle v přístavu požár, je třeba:


okamžitě požár hasit, v případě ohrožení okolí přemístit plavidlo na jiné místo.

opustit plavidlo a povolat hasiče.

opustit s plavidlem přístav a mimo něj požár hasit.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Oko na laně vytvořené lanovou sponou může být použito na:


vyvazování plavidel s vlastním pohonem v plavebních komorách.

dopravy.

kotvících lanech plovoucích strojů a na vyvázání přístavních můstků osobní lodní




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Za stání musí být plavidla zakotvena nebo vyvázána tak, aby:


plavebním znaku.

nemohla změnit svoji polohu a ohrozit tím jiná plavidla nebo jim překážet.

způsob zakotvení nebo vyvázání odpovídal postupu vyznačenému na příslušném




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Pro posuzování opotřebení ocelového lana je rozhodující:


posudek zkušebního úřadu.

viditelný počet přetržených drátů.

počet roků používání lana.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Zvednuté kotvy nesmějí přesahovat:


nad úroveň paluby.

přes půdorysný obrys plavidla.

pod úrovní dna nebo kýlu plavidla.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Plavidla s kotevním zařízením musí mít za plavby kotvy:


těsně zataženy do kotevních skříní a připravené ke kotvení.

zajištěné proti shození nebo vytažení na palubu.

popuštěné z kotevních skříní nebo popuštěné přes okraj paluby.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Outor je:


druh lodního mechanismu.

část lodní nástavby.

část obšívky plavidla v přechodu lodního dna do boků.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Příčná výztuha kostry trupu v boku, u malých plavidel i ve dně je:


žebro.

podvlak.

stringer.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Soustava základních konstrukčních prvků lodi je:


soustava zajišťující stabilitu lodě.

lodní kostra.

lodní trup.