K bezpečnému udržování kursu při plavbě s pomocí radaru slouží:
výchylkoměr.
axiometr.
vysílač signálů, přijímač signálů a anténní systém radarového přístroje.
Vyrovnání matu způsobeného deštěm je účinné:
v celém nastaveném rozsahu.
v blízkém rozsahu až do cca 1200 m.
ve větším rozsahu vzdálenosti (? 1600 m).
Zařízení je optimálně nastavené, pokud:
indikátor ladění ukazuje nulové vychýlení, tedy není žádný rušivý signál.
obraz na monitoru je jasný, zřetelný a čistý.
indikátor ladění ukazuje největší možné vychýlení.
Centrování radarového obrazu je nezbytné:
na úzkých vodách, v přístavech a před manévry se zpomalením plavby.
po každé opravě, při které byla demontována anténa.
po každém zapnutí přístroje.
Návod k obsluze radaru musí obsahovat:
informace o uvedení do provozu a obsluze, údržbě, všeobecných bezpečnostních předpisech a pokyny pro technicky bezvadnou vestavbu do plavidla.
postup při vedení plavidla za snížené viditelnosti pomocí radaru.
spojení na servisní středisko pro záruční opravy.
Tlumení blízkého odraženého signálu je účinné:
Schopnost radarového zařízení zobrazit odděleně sousední cíle, které leží vedle sebe, se nazývá:
úhlové nebo azimutové rozlišení.
rozlišení nablízko.
dálkové rozlišení.
Radarového zařízení pracuje na principu:
ve vysílači jsou vytvářeny elektromagnetické impulsy. Ty jsou anténou svazkovitě vysílány a šíří se přímočaře rychlostí světla. Narazí-li na nějaký předmět pod úhlem 90?, se odrazí tak, že se jako odražený signál vrátí zpět do antény. V přijímači jsou impulsy odražených signálů zpracovány a na indikátoru jsou viditelné jako kresba světlých skvrn (cíle).
ve vysílači jsou vytvářeny elektromagnetické impulsy. Ty jsou anténou svazkovitě vysílány a šíří se přímočaře rychlostí zvuku. Narazí-li na nějaký předmět, následuje difúzní odraz. Vysílací impulsy, které nedopadnou na objekt/cíl pod úhlem 90?, se odrazí tak, že se jako odražený signál vrátí zpět do antény. V přijímači jsou impulsy odražených signálů zpracovány a na indikátoru jsou viditelné jako kresba světlých skvrn (cíle).
ve vysílači jsou vytvářeny elektromagnetické impulsy. Ty jsou anténou kruhově vysílány a šíří se přímočaře rychlostí světla. Narazí-li na nějaký předmět, kdy úhel dopadu se rovná úhlu odrazu, vrátí zpět do antény. V přijímači jsou impulsy odražených signálů zpracovány a na indikátoru jsou viditelné jako kresba světlých skvrn (cíle).
Na velikost dálkového rozlišení má vliv:
nastavení jasu obrazovky.
doba trvání vysílacího impulsu.
rychlosti otáčení antény.
Radarové vlny, které narazí na určitý objekt, se odrazí:
pod stejným úhlem, pod jakým na objekt dopadly.
jen pod úhlem 90?.
pod takovým úhlem, že součet úhlu dopadu a úhlu odrazu tvoří 1800.
Radarová anténa vyzařuje vysílací impulsy:
svazkovitě, v horizontální rovině maximálně v rozmezí 1,2?, ve vertikální rovině v rozmezí cca 20?.
rovnoměrně do všech směrů horizontální roviny.
paprskovitě v kružnici 3600.
Radarová anténa se otáčí rychlostí:
při silném větru minimálně 20 x za minutu.
maximálně 24 x za minutu.
minimálně 24 x za minutu.
Na obrazovce je kromě odražených signálů radiolokačního cíle znázorněno:
střední bod, přední linie, měřicí kruhy, zaměřovací pravítko, zaměřovací stupnice a podkladová plavební mapa.
vlastní plavidlo ve formě obrazu na přední linii, střední bod, přední linie, měřicí kruhy, zaměřovací stupnice a nautické informace.
střední bod, přední linie, měřicí kruhy, zaměřovací stupnice a informace o nastavení radaru.
Při manévru otočení pro plavbu zpět během 2 minut ukazuje výchylkoměr během otáčení:
rychlost otáčení 450 /min.
otočení o 1800.
rychlost otáčení 900 /min.
Vertikální svazkování radarové antény je:
asi 20?, 10? směrem nahoru, 10? směrem dolů.
minimálně 300. Čím širší je úhel, tím lze sledovat širší horizont.
450 až 900 podle délky antény.
Odražený signál od plujícího plavidla v protisměru se bude na obrazovce pohybovat:
na střed obrazovky rychlostí, která je součtem rychlostí obou plavidel.
na střed obrazovky rychlostí, která je rozdílem rychlostí obou plavidel pomalu.
na střed obrazovky rychlostí plavby vlastního plavidla.
Bočně posunuté stanoviště antény se na přední linii projevuje tak, že:
podélná osa lodi má boční posunutí oproti přední linii.
podélná osa lodi má boční posunutí oproti bočním liniím na obrazovce.
neprojevuje se.
Nebezpečí v místech možného radarového stínu lze snížit:
zastavením.
pomalou plavbou, zvukovými signály, upozorněním radiostanicí.
zvýšením rychlosti plavby, vypnutím radiostanice.
Jestliže radarové zařízení přijímá a zobrazuje impulzy jiných radarů, jedná se o:
vícenásobný odraz.
interferenci, způsobenou různými provozními frekvencemi obou přístrojů.
interferenci, způsobenou stejnou nebo velmi blízkou provozní frekvencí obou přístrojů.
Pevné a variabilní měřicí kruhy poskytují informaci o:
vlastní pozici.
vzdálenosti k jiným objektům a jejich vzdálenosti mezi sebou navzájem.
směru plavby a kursu vlastního plavidla.
Odrazové balony na vedení vysokého napětí se na radarové obrazovce zobrazí jako:
řetěz perel bez šňůry.
čárkované signály vzniklé interferencí.
obraz vzniklý vícenásobným odrazem.
Interferenci:
je možné eliminovat přeladěním na jinou frekvenci.
nelze eliminovat.
je možné eliminovat zapnutím ovládacího prvku „Potlačení interferencí“.
Měřítko obrazu se s přibývající vzdáleností objektu od antény:
zmenšuje.
mění.
nemění.
Při plavbě s použitím radaru plout pouze pomocí kursové linie v přímém kursu:
lze, je však nezbytné nepohnout kormidlem.
nelze, protože odchylky od kursu by byly poznány pozdě.
lze, je však nutné nepřetržitě sledovat příď plavidla.
Plavidlo stojící v neurčité poloze za snížené viditelnosti musí dávat signál:
3 řady úderů na zvon.
1 řada úderů na zvon.
2 řady úderů na zvon.
Při plavbě za snížené viditelností s pomocí radaru dává plavidlo plující po proudu signál:
trojtónový zvukový signál.
jeden dlouhý zvuk.
řada úderů na zvon opakovaná po dobu ne delší než 1 minuta.
Pod pojmem „sníženou viditelnost“ se rozumí:
viditelnost pod 1000 m.
tma (noc).
déšť a sněžení s viditelností nad 1000 m.
Při potkávání navrhuje kurs:
vůdce plavidla, který pluje proti proudu.
vůdce plavidla, který pluje po proudu.
způsob potkávání je dán Řádem plavební bezpečnosti, tedy vždy vpravo.