Elektromagnetické vlny se šíří ve volném prostoru rychlostí:
1112 km/hod.
světla (300 000 km /sec.).
zvuku, cca 330 m/s.
Příkré břehové svahy se svislými plochami na břehu vytvoří na obrazovce:
zřetelný a jasný signál.
obraz kolmý na podélnou osu břehu.
slabý signál, protože převážná část impulsů se odrazí pryč.
Vyrovnání matu způsobeného deštěm je účinné:
v blízkém rozsahu až do cca 1200 m.
v celém nastaveném rozsahu.
ve větším rozsahu vzdálenosti (? 1600 m).
Po zapnutí vypínače na „Provoz“:
předehřívá se magnetronová trubice po dobu 2 až 4 minut.
naladění se jas na potřebnou úroveň (Brilliance), připojí se měřicí kruhy a zapne přístroj na velký rozsah.
anténa se otáčí, vysílač pracuje a vysílá impulsy.
Radarová zařízení vnitrozemských lodí pracují na provozní frekvenci:
mezi 9,3 a 9,5 GHz.
pásma KV.
156,025 až 162,025 MHz.
Vertikální svazkování radarové antény je:
450 až 900 podle délky antény.
asi 20?, 10? směrem nahoru, 10? směrem dolů.
minimálně 300. Čím širší je úhel, tím lze sledovat širší horizont.
Odražený signál plavidla připlouvajícího v protisměru na horním okraji obrazovky je zakreslen:
úzký a při přiblížení se kresba rozšiřuje.
stále stejně široký.
široce a při přiblížení se kresba zužuje.
Rozlišení nablízko závisí na:
délce plavidla před rovinou kolmou na umístění antény.
rychlosti vysílajícího a přijímajícího přepínače.
rychlosti otáčení antény.
Minimální technické požadavky na radarová zařízení pro rýnskou plavbu určuje:
Ústřední komise pro rýnskou plavbu (ZKR).
výrobce radiolokátoru.
provozovatel plavidel na vodních cestách v povodí Rýna.
Tlumení blízkého odraženého signálu je účinné:
V pásmech vzdálenosti 800 a 1200 m musí mít měřicí kruhy odstup navzájem:
200 m.
400 m.
500 m.
Centrování nebo decentrování obrazu se rozumí:
posunutí středního bodu radarového obrazu na střed obrazovky, nebo směrem doprava nebo doleva.
sesoustředění radarového obrazu s podélnou osou plavidla.
posunutí středního bodu radarového obrazu na střed obrazovky, nebo směrem dolů.
Při nastavení zesílení se postupuje:
od maxima k minimu. Zesílení se otočí naplno a pak se pomalu ubírá tak, aby nevzniklo rušení, ale cíle zůstaly viditelné.
od minima k maximu tak, aby obraz na monitoru byl jasný, zřetelný a čistý.
od minima k maximu tak, aby signál vysílače byl co nejsilnější.
Šířka svazku antény dlouhé 1,80 m ve vzdálenosti 1200 m je přibližně:
28 m.
56 m.
2 ? cm.
Radarový impuls je dlouhý:
max. 2 ? s.
1/50000 s.
0,05 µs.
Nebezpečí v místech možného radarového stínu lze snížit:
pomalou plavbou, zvukovými signály, upozorněním radiostanicí.
zvýšením rychlosti plavby, vypnutím radiostanice.
zastavením.
Měřítko obrazu se s přibývající vzdáleností objektu od antény:
mění.
nemění.
zmenšuje.
V radarovém stínu nelze vnímat žádné objekty, protože:
radarové paprsky nemohou překonat nástavby, dospět k cíli a tím také nevzniknou odražené signály.
signály se odrazí od cíle do volného prostoru.
radarové paprsky nemohou vzhledem ke snížené viditelnosti objektem proniknout.
Dosah radarového signálu v oblouku vodní cesty:
je stejný jako dohled zrakem za nesnížené viditelnosti.
je větší než dohled zrakem za nesnížené viditelnosti.
závisí na nastaveném dosahu antény.
Radarové stíny se vyskytují obvykle:
v úzkých obloucích plavební dráhy.
před mostními pilíři.
jestliže menší cíl je zakryt větším cílem.
Jestliže radarové zařízení přijímá a zobrazuje impulzy jiných radarů, jedná se o:
vícenásobný odraz.
interferenci, způsobenou různými provozními frekvencemi obou přístrojů.
interferenci, způsobenou stejnou nebo velmi blízkou provozní frekvencí obou přístrojů.
Stanovení odstupů a vzdáleností na radarové obrazovce umožňuje:
manipulace s variabilním měřicím kruhem nahoru a dolů.
nastavení zaměřovací stupnice o 180o směrem dozadu.
znalost nastaveného pásma vzdálenosti a odstupu měřicích kruhů.
Za zdánlivý cíl považujeme:
pravděpodobný cíl za překážkou, kterou nemůže radarový signál proniknout.
kresbu odraženého signálu na obrazovce, třebaže před radarem není žádný objekt.
obraz vzniklý vícenásobným odrazem.
Rušení radarového obrazu způsobené deštěm lze zmenšit:
použitím tlačítka FTC (Fast Time Control). Obraz ostatních cílů se nemění.
použitím tlačítka FTC (Fast Time Control). Obraz ostatních cílů se zmenší.
použitím tlačítka Anti Clutter Sea. Současně jsou potlačeny odrazy od užitečných cílů.
Vůdce plavidla plujícího pomocí radaru, musí mít u sebe:
průkaz vůdce plavidla, průkaz způsobilosti pro vedení plavidla pomocí radaru, průkaz radiooperátora, radarovou mapu úseku, kterým proplouvá.
průkaz vůdce plavidla, průkaz způsobilosti pro vedení plavidla pomocí radaru, průkaz radiooperátora.
průkaz vůdce plavidla a osvědčení pro obsluhu radarového přístroje.
Osoba obeznámená s radarem je taková, která:
má základní znalosti teoretické a praktické plavby s pomocí radaru. Musí být schopna vyvést v případě nouze plavidlo z plavebního provozu. Nemusí mít radarový patent.
má základní znalosti teoretické a praktické plavby s pomocí radaru. Musí být schopna vyvést plavidlo z plavebního provozu. Musí mít radarový patent.
složila zkoušku odborné způsobilosti k vedení plavidla pomocí radaru.
Pod pojmem „sníženou viditelnost“ se rozumí:
viditelnost pod 1000 m.
déšť a sněžení s viditelností nad 1000 m.
tma (noc).
Při potkávání navrhuje kurs:
způsob potkávání je dán Řádem plavební bezpečnosti, tedy vždy vpravo.
vůdce plavidla, který pluje po proudu.
vůdce plavidla, který pluje proti proudu.