Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Vyrovnání matu způsobeného deštěm je účinné:


v blízkém rozsahu až do cca 1200 m.

v celém nastaveném rozsahu.

ve větším rozsahu vzdálenosti (? 1600 m).




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Radarová zařízení vnitrozemských lodí pracují na provozní frekvenci:


156,025 až 162,025 MHz.

pásma KV.

mezi 9,3 a 9,5 GHz.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Při plavbě podélně jiného plavidla je vhodné zvolit pásmo vzdálenosti:


malé.

1200 m.

velké.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Radarové obrazy se aktualizují:


nejdříve za 2 ? sekundy.

nejpozději po 2 ? sekundě.

co nejdříve po zlepšení viditelnosti.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Příkré břehové svahy se svislými plochami na břehu vytvoří na obrazovce:


zřetelný a jasný signál.

slabý signál, protože převážná část impulsů se odrazí pryč.

obraz kolmý na podélnou osu břehu.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Zařízení je optimálně nastavené, pokud:


obraz na monitoru je jasný, zřetelný a čistý.

indikátor ladění ukazuje nulové vychýlení, tedy není žádný rušivý signál.

indikátor ladění ukazuje největší možné vychýlení.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Po zapnutí vypínače na „Provoz“:


naladění se jas na potřebnou úroveň (Brilliance), připojí se měřicí kruhy a zapne přístroj na velký rozsah.

anténa se otáčí, vysílač pracuje a vysílá impulsy.

předehřívá se magnetronová trubice po dobu 2 až 4 minut.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Při plavbě na široké volné vodní ploše je vhodné zvolit pásmo vzdálenosti:


malé.

nad 3000 m.

větší.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Část vysílacího impulsu, která se vrací od objektu zpět k anténě se nazývá:


vedlejší lalok signálu.

odražený signál.

mrtvá zóna.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Na velikost dálkového rozlišení má vliv:


nastavení jasu obrazovky.

doba trvání vysílacího impulsu.

rychlosti otáčení antény.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Centrování nebo decentrování obrazu se rozumí:


posunutí středního bodu radarového obrazu na střed obrazovky, nebo směrem doprava nebo doleva.

sesoustředění radarového obrazu s podélnou osou plavidla.

posunutí středního bodu radarového obrazu na střed obrazovky, nebo směrem dolů.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Přepínač vysílání – příjem je nezbytný, protože:


jím operátor radaru stanoví režim zařízení do polohy „STAND BY“ nebo „Provoz“.

jím lze volit směr otáčení antény.

anténa se používá jak pro vysílání, tak pro příjem, a silné vysílací impulsy by přijímač poškodily.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

První úkon při uvedení radarové zařízení do činnosti je:


zapnutí do pohotovostního režimu (Stand by).

zapnutí do provozního režimu (Power ON).

optimální naladění ukazatele pomocí ovládacího prvku (Tuning).




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Odstup vedle sebe plujících cílů, které se vzdalují od vlastního radarového zařízení, je:


s přibývající vzdáleností větší a se zmenšující se vzdáleností menší.

s přibývající vzdáleností menší a se zmenšující se vzdáleností větší.

u moderních radarů neměnný.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Přijímač v radarovém zařízení zajišťuje:


radiové spojení s ostatními účastníky provozu na vodní cestě.

zesílení odražených signálů přicházející o různé síle tak, aby byly pokud možno stejně dobře rozpoznatelné na obrazovce.

zobrazení plavebních překážek na obrazovce.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Při plavbě s použitím radaru plout pouze pomocí kursové linie v přímém kursu:


lze, je však nezbytné nepohnout kormidlem.

lze, je však nutné nepřetržitě sledovat příď plavidla.

nelze, protože odchylky od kursu by byly poznány pozdě.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Omezení informací při plavbě s pomocí radaru spočívá v tom, že:


radarové zařízení nemůže zobrazit více cílů ležících odděleně.

radarové zařízení nemůže zobrazit velké objekty za malými v radarovém stínu.

radarové zařízení nemůže vidět za roh.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Dosah radarového signálu v oblouku vodní cesty:


závisí na nastaveném dosahu antény.

je stejný jako dohled zrakem za nesnížené viditelnosti.

je větší než dohled zrakem za nesnížené viditelnosti.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Bočně posunuté stanoviště antény se na přední linii projevuje tak, že:


podélná osa lodi má boční posunutí oproti bočním liniím na obrazovce.

podélná osa lodi má boční posunutí oproti přední linii.

neprojevuje se.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Rušení způsobené vlněním vodní hladiny lze zmenšit:


stisknutím tlačítka Anti Clutter Sea. Potlačení odrazu působí jen do vzdálenosti 1200 m.

stisknutím tlačítka Anti Clutter Sea. Potlačení odrazu působí v celém rozsahu vzdálenosti.

Použitím tlačítka FTC (Fast Time Control). Obraz ostatních cílů se zmenší.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Centrování obrazovky je potřebné provést:


vždy po zapnutí radaru.

před vyplutím na volnou vodní cestu bez potřeby rozsáhlých manévrů.

před každým manévrem, před nímž je potřebný dostatečný výhled směrem dozadu.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Přední linie na obrazovce poskytuje informaci o:


směru plavby a kursu vlastního plavidla.

vzdálenosti k jiným objektům a jejich vzdálenosti mezi sebou navzájem.

vlastní pozici.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Zvětšení výhledu dopředu, ale na úkor výhledu směrem dozadu, se dosáhne:


decentrováním obrazovky posunutím středního bodu směrem dolů při traťové plavbě.

decentrováním obrazovky posunutím středního bodu směrem nahoru.

centrováním obrazovky při traťové plavbě.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Plujete rychlostí 10 km/h proti proudu a plavidlo plující rychlostí 20 km/h pluje proti Vám. Ve vzdálenosti 1500 m jej spatříte na obrazovce. Potkáte se s ním:


za 9 minut.

za 3 minuty.

za 6 minut.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Přístroje nacházející se na palubě, tedy radar, výchylkoměr, trojtónová zvuková signalizace a rádiové stanice jsou pro plavbu s pomocí radaru schváleny, jestliže:


odpovídají schválenému konstrukčnímu vzoru a jsou schváleny. Čísla schválení musí být viditelná.

jsou ergonomicky dosažitelné z místa vůdce plavidla. Uspořádání musí být zapsáno v lodním osvědčení.

jsou osvětlené a označené cedulkami určení ovládacích prvků v jazyce státu, v jehož vodních cestách se plavidlo plaví.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

Plavidlo plující s pomocí radaru po proudu odpovídá na návrh týkající se kursu daný plavidlem plujícím s pomocí radaru proti proudu:


trojtónovým zvukovým signálem.

musí plavidlu plujícímu s pomocí radaru proti proudu odpovědět a za své plavidlo uvést druh nákladu a cílový přístav.

potvrzením, navržené strany pro potkávání nebo navržením jiné strany.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Při plavbě za snížené viditelností dává plavidlo plující proti proudu s pomocí radaru zvukový signál:


trojtónový zvukový signál a vždy jako odpověď na jeden dlouhý zvuk.

při zachycení signálu jiného plavidla jeden dlouhý zvuk a vždy jako odpověď na trojtónový zvukový signál.

jeden dlouhý zvuk v případě potřeby jako odpověď na trojtónový zvukový signál.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Používání rádiových stanic a zvukových signálů současně s použitím radaru řeší:


vyhláška MDS č. 224/1995 Sb., o způsobilosti osob k vedení plavidel.

Řád plavební bezpečnosti na vnitrozemských vodních cestách České a Slovenské Federativní republiky.

vyhláška Českého telekomunikačního úřadu č. 138/2000 Sb., o radiotelefonním provozu na vnitrozemských vodních cestách.