Rušivé signály způsobené odraženými signály od vln mohou být odstraněny:
v celém nastaveném rozsahu. Nejsou při tom potlačeny užitečné cíle.
tlumením blízkých odražených signálů od vodní hladiny.
zapnutím filtru k vyrovnání matu způsobeného deštěm.
Radarové vlny, které narazí na určitý objekt, se odrazí:
jen pod úhlem 90?.
pod takovým úhlem, že součet úhlu dopadu a úhlu odrazu tvoří 1800.
pod stejným úhlem, pod jakým na objekt dopadly.
Horizontální úhel svazkování radarové antény smí být:
minimálně 1,2?. Čím širší je úhel, tím lze sledovat širší horizont.
1,2?, bez závislosti na délce antény.
maximálně 1,2?, závisí na délce antény.
Radarové zařízení má zapínací polohu „V pohotovosti“/“Stand-by“, protože:
vůdce plavidla musí být neustále připraven na plavbu za snížené viditelností.
před uvedením do provozu se musí magnetronová elektronka předehřát.
musí být umožněno roztočení anténnního systému do synchronizovaných otáček.
Nové znázornění obrazu nastává v indikátoru:
při zapnutí radaru z polohy „Stand by“ do polohy „Provoz“.
podle frekvence radarových impulsů, tedy 50 x za vteřinu.
s každým otočením antény. To jsou při 24 otáčkách za minutu 2? s.
Z doby proběhu mezi vysláním vysílacího impulsu a příjmem odraženého signálu se zjistí:
rychlost cíle objektu v závislosti na vlastní rychlosti.
směr objektu/cíle ve vztahu k vlastní kurzové čáře.
vzdálenost mezi radarovou anténou a objektem/cílem.
Vlny používané radarem vnitrozemské lodi mají délku:
6,4 cm.
156,025 až 162,025 MHz.
cca 3,2 cm.
Při použití tlumení blízkého odraženého signálu nebo vyrovnání matu způsobeného deštěm, je třeba dbát na to, aby:
signál vysílače byl co nejsilnější.
nebyly potlačeny užitečné cíle.
tlumení působilo v celém nastaveném rozsahu.
Mezi obsluhovací prvky radarového přístroje nepatří:
přepínač příjem – vysílání.
vyrovnání matu způsobeného deštěm.
tlumení blízkého odraženého signálu.
Elektromagnetické vlny šíří ve volném prostoru:
přímočaře.
ve tvaru sinusoidy.
kruhově.
Ovládací prvek „Tlumení blízkého odraženého signálu“/“Anti-Clutter-Sea“/“STC“ má funkci:
tlumení blízkých odražených signálů a tím potlačení rušivých odražených signálů v blízkém okruhu.
tlumení blízkých odražených signálů a tím potlačení nejjasnějších signálů.
tlumení blízkých odražených signálů v mrtvé zóně.
Elektromagnetické vlny se šíří ve volném prostoru rychlostí:
1112 km/hod.
světla (300 000 km /sec.).
zvuku, cca 330 m/s.
Příkré břehové svahy se svislými plochami na břehu vytvoří na obrazovce:
slabý signál, protože převážná část impulsů se odrazí pryč.
zřetelný a jasný signál.
obraz kolmý na podélnou osu břehu.
Pojem „pásmo vzdálenosti“ znamená:
pásmo, které je zobrazeno od přídě vlastního plavidla v závislosti na viditelnosti.
vzdálenost, která může být znázorněna od středu k okraji obrazovky.
vzdálenost, která může být znázorněna podle nastavení zvětšení od jednoho okraje obrazovky ke druhému.
Radarové impulsy z vysílače k anténě se dostanou:
přímo.
přes zesilovač příjmu.
přes přepínač vysílání - příjem.
Odrazové balony na vedení vysokého napětí se na radarové obrazovce zobrazí jako:
čárkované signály vzniklé interferencí.
řetěz perel bez šňůry.
obraz vzniklý vícenásobným odrazem.
Plujete rychlostí 10 km/h proti proudu a plavidlo plující rychlostí 20 km/h pluje proti Vám. Ve vzdálenosti 1500 m jej spatříte na obrazovce. Potkáte se s ním:
za 3 minuty.
za 6 minut.
za 9 minut.
Odraz signálu od vedení vysokého napětí způsobuje:
zobrazení zdánlivého cíle.
Začátek přední linie na obrazovce odpovídá:
stanovišti antény pouze při centrovaném obraze.
stanovišti antény. Tak to zůstává také tehdy, jestliže je obraz decentrován.
stanovišti antény pouze pokud je obraz decentrován.
Odražený signál stojícího plavidla se na obrazovce:
bude pohybovat na střed obrazovky rychlostí plavby vlastního plavidla.
nebude pohybovat.
bude pohybovat od středu obrazovky k přední linii rychlostí plavby vlastního plavidla.
Při plavbě s použitím radaru plout pouze pomocí kursové linie v přímém kursu:
lze, je však nutné nepřetržitě sledovat příď plavidla.
lze, je však nezbytné nepohnout kormidlem.
nelze, protože odchylky od kursu by byly poznány pozdě.
Omezení informací při plavbě s pomocí radaru spočívá v tom, že:
radarové zařízení nemůže vidět za roh.
radarové zařízení nemůže zobrazit velké objekty za malými v radarovém stínu.
radarové zařízení nemůže zobrazit více cílů ležících odděleně.
Kurs a rychlost jiného plavidla lze odvodit:
ze stopy dosvitu.
změřením pomocí variabilního měřicího kruhu.
z pevných měřicích kruhů, nastavených na potřebné zvětšení.
Dosah radarového signálu v oblouku vodní cesty:
je větší než dohled zrakem za nesnížené viditelnosti.
závisí na nastaveném dosahu antény.
je stejný jako dohled zrakem za nesnížené viditelnosti.
Přístroje nacházející se na palubě, tedy radar, výchylkoměr, trojtónová zvuková signalizace a rádiové stanice jsou pro plavbu s pomocí radaru schváleny, jestliže:
odpovídají schválenému konstrukčnímu vzoru a jsou schváleny. Čísla schválení musí být viditelná.
jsou ergonomicky dosažitelné z místa vůdce plavidla. Uspořádání musí být zapsáno v lodním osvědčení.
jsou osvětlené a označené cedulkami určení ovládacích prvků v jazyce státu, v jehož vodních cestách se plavidlo plaví.
Při plavbě za snížené viditelností s pomocí radaru dává plavidlo plující po proudu signál:
v případě potřeby jeden dlouhý zvuk a vždy jako odpověď na trojtónový zvukový signál.
při spatření jiného plavidla, nebo při přiblížení k nebezpečnému úseku, trojtónový zvukový signál.
trojtónový zvukový signál a vždy jako odpověď na jeden dlouhý zvuk.
Osoba obeznámená s radarem je taková, která:
složila zkoušku odborné způsobilosti k vedení plavidla pomocí radaru.
má základní znalosti teoretické a praktické plavby s pomocí radaru. Musí být schopna vyvést v případě nouze plavidlo z plavebního provozu. Nemusí mít radarový patent.
má základní znalosti teoretické a praktické plavby s pomocí radaru. Musí být schopna vyvést plavidlo z plavebního provozu. Musí mít radarový patent.
Plavidlo plující s pomocí radaru po proudu odpovídá na návrh týkající se kursu daný plavidlem plujícím s pomocí radaru proti proudu:
trojtónovým zvukovým signálem.
musí plavidlu plujícímu s pomocí radaru proti proudu odpovědět a za své plavidlo uvést druh nákladu a cílový přístav.
potvrzením, navržené strany pro potkávání nebo navržením jiné strany.