Vyrovnání matu způsobeného deštěm je účinné:
v blízkém rozsahu až do cca 1200 m.
v celém nastaveném rozsahu.
ve větším rozsahu vzdálenosti (? 1600 m).
Radarová zařízení vnitrozemských lodí pracují na provozní frekvenci:
156,025 až 162,025 MHz.
pásma KV.
mezi 9,3 a 9,5 GHz.
Při plavbě podélně jiného plavidla je vhodné zvolit pásmo vzdálenosti:
malé.
1200 m.
velké.
Radarové obrazy se aktualizují:
nejdříve za 2 ? sekundy.
nejpozději po 2 ? sekundě.
co nejdříve po zlepšení viditelnosti.
Příkré břehové svahy se svislými plochami na břehu vytvoří na obrazovce:
zřetelný a jasný signál.
slabý signál, protože převážná část impulsů se odrazí pryč.
obraz kolmý na podélnou osu břehu.
Zařízení je optimálně nastavené, pokud:
obraz na monitoru je jasný, zřetelný a čistý.
indikátor ladění ukazuje nulové vychýlení, tedy není žádný rušivý signál.
indikátor ladění ukazuje největší možné vychýlení.
Po zapnutí vypínače na „Provoz“:
naladění se jas na potřebnou úroveň (Brilliance), připojí se měřicí kruhy a zapne přístroj na velký rozsah.
anténa se otáčí, vysílač pracuje a vysílá impulsy.
předehřívá se magnetronová trubice po dobu 2 až 4 minut.
Při plavbě na široké volné vodní ploše je vhodné zvolit pásmo vzdálenosti:
nad 3000 m.
větší.
Část vysílacího impulsu, která se vrací od objektu zpět k anténě se nazývá:
vedlejší lalok signálu.
odražený signál.
mrtvá zóna.
Na velikost dálkového rozlišení má vliv:
nastavení jasu obrazovky.
doba trvání vysílacího impulsu.
rychlosti otáčení antény.
Centrování nebo decentrování obrazu se rozumí:
posunutí středního bodu radarového obrazu na střed obrazovky, nebo směrem doprava nebo doleva.
sesoustředění radarového obrazu s podélnou osou plavidla.
posunutí středního bodu radarového obrazu na střed obrazovky, nebo směrem dolů.
Přepínač vysílání – příjem je nezbytný, protože:
jím operátor radaru stanoví režim zařízení do polohy „STAND BY“ nebo „Provoz“.
jím lze volit směr otáčení antény.
anténa se používá jak pro vysílání, tak pro příjem, a silné vysílací impulsy by přijímač poškodily.
První úkon při uvedení radarové zařízení do činnosti je:
zapnutí do pohotovostního režimu (Stand by).
zapnutí do provozního režimu (Power ON).
optimální naladění ukazatele pomocí ovládacího prvku (Tuning).
Odstup vedle sebe plujících cílů, které se vzdalují od vlastního radarového zařízení, je:
s přibývající vzdáleností větší a se zmenšující se vzdáleností menší.
s přibývající vzdáleností menší a se zmenšující se vzdáleností větší.
u moderních radarů neměnný.
Přijímač v radarovém zařízení zajišťuje:
radiové spojení s ostatními účastníky provozu na vodní cestě.
zesílení odražených signálů přicházející o různé síle tak, aby byly pokud možno stejně dobře rozpoznatelné na obrazovce.
zobrazení plavebních překážek na obrazovce.
Při plavbě s použitím radaru plout pouze pomocí kursové linie v přímém kursu:
lze, je však nezbytné nepohnout kormidlem.
lze, je však nutné nepřetržitě sledovat příď plavidla.
nelze, protože odchylky od kursu by byly poznány pozdě.
Omezení informací při plavbě s pomocí radaru spočívá v tom, že:
radarové zařízení nemůže zobrazit více cílů ležících odděleně.
radarové zařízení nemůže zobrazit velké objekty za malými v radarovém stínu.
radarové zařízení nemůže vidět za roh.
Dosah radarového signálu v oblouku vodní cesty:
závisí na nastaveném dosahu antény.
je stejný jako dohled zrakem za nesnížené viditelnosti.
je větší než dohled zrakem za nesnížené viditelnosti.
Bočně posunuté stanoviště antény se na přední linii projevuje tak, že:
podélná osa lodi má boční posunutí oproti bočním liniím na obrazovce.
podélná osa lodi má boční posunutí oproti přední linii.
neprojevuje se.
Rušení způsobené vlněním vodní hladiny lze zmenšit:
stisknutím tlačítka Anti Clutter Sea. Potlačení odrazu působí jen do vzdálenosti 1200 m.
stisknutím tlačítka Anti Clutter Sea. Potlačení odrazu působí v celém rozsahu vzdálenosti.
Použitím tlačítka FTC (Fast Time Control). Obraz ostatních cílů se zmenší.
Centrování obrazovky je potřebné provést:
vždy po zapnutí radaru.
před vyplutím na volnou vodní cestu bez potřeby rozsáhlých manévrů.
před každým manévrem, před nímž je potřebný dostatečný výhled směrem dozadu.
Přední linie na obrazovce poskytuje informaci o:
směru plavby a kursu vlastního plavidla.
vzdálenosti k jiným objektům a jejich vzdálenosti mezi sebou navzájem.
vlastní pozici.
Zvětšení výhledu dopředu, ale na úkor výhledu směrem dozadu, se dosáhne:
decentrováním obrazovky posunutím středního bodu směrem dolů při traťové plavbě.
decentrováním obrazovky posunutím středního bodu směrem nahoru.
centrováním obrazovky při traťové plavbě.
Plujete rychlostí 10 km/h proti proudu a plavidlo plující rychlostí 20 km/h pluje proti Vám. Ve vzdálenosti 1500 m jej spatříte na obrazovce. Potkáte se s ním:
za 9 minut.
za 3 minuty.
za 6 minut.
Přístroje nacházející se na palubě, tedy radar, výchylkoměr, trojtónová zvuková signalizace a rádiové stanice jsou pro plavbu s pomocí radaru schváleny, jestliže:
odpovídají schválenému konstrukčnímu vzoru a jsou schváleny. Čísla schválení musí být viditelná.
jsou ergonomicky dosažitelné z místa vůdce plavidla. Uspořádání musí být zapsáno v lodním osvědčení.
jsou osvětlené a označené cedulkami určení ovládacích prvků v jazyce státu, v jehož vodních cestách se plavidlo plaví.
Plavidlo plující s pomocí radaru po proudu odpovídá na návrh týkající se kursu daný plavidlem plujícím s pomocí radaru proti proudu:
trojtónovým zvukovým signálem.
musí plavidlu plujícímu s pomocí radaru proti proudu odpovědět a za své plavidlo uvést druh nákladu a cílový přístav.
potvrzením, navržené strany pro potkávání nebo navržením jiné strany.
Při plavbě za snížené viditelností dává plavidlo plující proti proudu s pomocí radaru zvukový signál:
trojtónový zvukový signál a vždy jako odpověď na jeden dlouhý zvuk.
při zachycení signálu jiného plavidla jeden dlouhý zvuk a vždy jako odpověď na trojtónový zvukový signál.
jeden dlouhý zvuk v případě potřeby jako odpověď na trojtónový zvukový signál.
Používání rádiových stanic a zvukových signálů současně s použitím radaru řeší:
vyhláška MDS č. 224/1995 Sb., o způsobilosti osob k vedení plavidel.
Řád plavební bezpečnosti na vnitrozemských vodních cestách České a Slovenské Federativní republiky.
vyhláška Českého telekomunikačního úřadu č. 138/2000 Sb., o radiotelefonním provozu na vnitrozemských vodních cestách.