Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Vůdcem plavidla smí být osoba:


starší 18 let a má pro instalovaný výkon lodního stroje potřebné oprávnění.

která je k tomu způsobilá.

která je vyučena v příslušném oboru vnitrozemské plavby.




Otázka číslo 2
za 1 bod

Tento signální znak (světla) znamená:


příkaz dát zvukový signál "1 krátký zvuk" nebo "2 krátké zvuky".

doporučené proplavování v jenom směru nebo v obou směrech.

zákaz proplutí.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Termínem "stojící plavidlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


plavidlo, které je přímo nebo nepřímo zakotveno nebo přímo nebo nepřímo vyvázáno ke břehu.

plavidlo, které stojí vůči břehu a motory pracují jen takovou silou, aby překonaly účinek proudu vody.

plavidlo uvázlé na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě jeho volného pohybu.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Termínem "plavební dráha" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


část vodní cesty, kterou mohou plavidla využívat pro plavbu.

část vodní cesty vymezená největšími hloubkami.

vymezená část vodní cesty se zaručenou šířkou nejméně 20 m a zaručenou hloubkou nejméně 1,80 m.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Termínem"směr proti proudu" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí směr:


k prameni toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.

od pramene toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.

od pramene toku.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:


vyvěšením černého balónu ve výšce minimálně 4 m nad ryskou největšího ponoru.

kroužením vlajkou nebo jiným obdobným předmětem.

pohybem rukou v horizontálním směru.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Hlídku na stojícím plavidle stanoví:


provozovatel přístavu, překladiště nebo přístaviště.

jeho vůdce, nemá-li plavidlo vůdce, stanoví ji provozovatel plavidla nebo jeho vlastník.

plavební úřad.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Za stání musí být plavidla zakotvena nebo vyvázána tak, aby:


způsob zakotvení nebo vyvázání odpovídal postupu, vyznačeném na příslušném signálním znaku.

nemohla změnit svoji polohu a ohrozit tím jiná plavidla nebo jim překážet.

jejich přídě směřovaly vždy proti proudu a na plavidlo byl zajištěn bezpečný přechod po lávce.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Zvukový signál "jeden dlouhý zvuk znamená:


pluji doprava.

pozor.

hodlám ukončit plavbu.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Termínem "plavidlo s vlastním pohonem" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


plavidlo, které není malým plavidlem.

plavidlo poháněné strojním pohonem, plachtami, pádly nebo vesly.

plavidlo vybavené vlastním strojním pohonem.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Termínem "tlačná sestava" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


pevně nebo kloubově spojeno více plavidel, z nichž alespoň jedno je umístěno před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.

více plavidel svázaných boky vedle sebe, z nichž se ani jedno nenachází před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.

jedno nebo více spojených plavidel, vlečených jedním nebo několika plavidly s vlastním pohonem.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Termínem "plovoucí zařízení" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


zařízení schopná plavby, vybavená mechanickým zařízením a určená pro práce na vodních cestách nebo v přístavech.

zařízení schopná plavby, určená a speciálně vybavená zařízením, umožňujícím jim vlečení nebo tlačení plavidel.

zařízení schopná plavby, s výjimkou plovoucích strojů, která nejsou určená k přepravě osob a nákladu a zpravidla ani k opakovanému přemísťování.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Termínem "dlouhý zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


zvuk trvající 1/4 sekundy.

zvuk trvající 4 sekundy.

zvuk trvající 1 sekundu.




Otázka číslo 14
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


zákaz proplutí.

příkaz zachovat zvláštní pozornost.

omezení v plavbě, s nímž je nutno se seznámit "INFORMUJTE SE".




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Termínem "blikavé světlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí přerušované světlo:


s minimálním počtem 90 záblesků za minutu.

s jedním, dvěma nebo třemi záblesky za minutu.

s počtem 40 až 60 záblesků za minutu.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Termínem "stálé světlo viditelné ze všech stran" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku:


380°.

360°.

225°.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Sochory slouží při vyvázání plavidla k:


omezení náklonu plavidla při nakládce těžkých kusů.

zajištění stálé vzdálenosti plavidla od břehu.

zajištění nákladu plavidla proti posunutí.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Anemometr je přístroj k měření:


teploty hydraulické kapaliny.

tlaku v kapalinách a plynech.

rychlosti větru.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Pro posuzování opotřebení ocelového lana je rozhodující:


počet roků používání lana.

viditelný počet přetržených drátů.

posudek zkušebního úřadu.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Zvednuté kotvy nesmějí přesahovat:


přes půdorysný obrys plavidla.

pod úrovní dna nebo kýlu plavidla.

nad úroveň paluby.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Zátěžové (balastní) nádrže slouží:


ke snížení ponoru plavidla.

jako lodní nádrže pro znehodnocené olejové produkty.

ke zvýšení ponoru plavidla.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Na volném konci všech používaných lan musí být:


oko vytvořené zápletem nebo lanovými svorkami.

zápich.

izolační kabel.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Sklopná kotva je ke kotevnímu řetězu připojena:


obrtlíkem.

příčkovým článkem.

lekážním článkem.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Člunové zařízení slouží:


k bezpečnému připoutání vlečného člunu k remorkéru.

ke spouštění, vytahování a ukládání záchranných člunů.

k vyvázání, kotvení a tažení vlečného člunu.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Lodní obšívka se skládá z dnové obšívky a:


outorů.

boční obšívky.

boční obšívky a outorů.