Termínem "blikavé světlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí přerušované světlo:
s jedním, dvěma nebo třemi záblesky za minutu.
s počtem 40 až 60 záblesků za minutu.
s minimálním počtem 90 záblesků za minutu.
Termínem "vlečná sestava" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:
spojení jednoho nebo více plavidel, vlečených jedním nebo několika plavidly s vlastním pohonem.
dvě a více plavidel svázaných boky vedle sebe, z nichž se ani jedno nenachází před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.
pevně nebo kloubově spojeno více plavidel, přičemž alespoň jedno z nich je umístěno před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.
Pro zákaz kouření a používání otevřeného ohně na plavidle se na přístupové lávce nebo na palubě plavidla použije znak, který tvoří:
modrá tabule trojúhelníkového tvaru, na niž je vyobrazeno bílé písmeno F.
bílá červeně olemovaná čtvercová tabule, s červeným pruhem vedeným po úhlopříčce zleva doprava a je na ní vyobrazena černá pochodeň, z níž vychází červený a žlutý plamen.
bílá červeně olemovaná kruhová tabule, jejíž středem je napříč veden červený pruh a je na ní vyobrazena cigareta, z níž vychází kouř.
Zvukový signál "řady úderů na zvon" znamená:
signál nouze.
pozor.
posádka na palubu.
V návěstních svítilnách plavidel se ve smyslu pravidel plavebního provozu použije jen světlo bílé, červené, zelené, žluté nebo:
modré.
oranžové.
fialové.
Tento signální znak (plovatka) znamená:
levá strana plavební dráhy.
rozdělení plavební dráhy.
pravá strana plavební dráhy.
Zvukový signál "jeden dlouhý zvuk znamená:
hodlám ukončit plavbu.
pluji doprava.
Termínem "krátký zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
zvuk trvající 1/4 sekundy.
zvuk trvající 1 sekundu.
zvuk trvající 4 sekundy.
Koupající se osoby musí od plavidel, která nejsou malými dodržovat bezpečnou vzdálenost, která je alespoň:
50 m.
3 m.
10 m.
Termínem "dlouhý zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
Používat stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla:
je zakázáno pro uvolňování nasedlých plavidel, zákaz vyvazování se nevztahuje na malá plavidla.
je zakázáno pro vyvazování nebo uvolňování nasedlých plavidel.
je zakázáno pro vyvazování plavidel, ale lze je výjimečně použít pro uvolnění nasedlého plavidla.
Za stání musí být plavidla zakotvena nebo vyvázána tak, aby:
nemohla změnit svoji polohu a ohrozit tím jiná plavidla nebo jim překážet.
jejich přídě směřovaly vždy proti proudu a na plavidlo byl zajištěn bezpečný přechod po lávce.
způsob zakotvení nebo vyvázání odpovídal postupu, vyznačeném na příslušném signálním znaku.
Vůdce plavidla je povinen učinit neodkladná opatření k nápravě, uniknou-li z plavidla do vody:
neředěné ropné produkty nebo odpady, anebo chemické látky, pokud vytvářejí na hladině vody pěnu.
chemické látky, pokud nejsou ředěny s vodou v poměru větším než 1:100.
látky, které mohou ohrozit bezpečnost plavby, ostatní uživatele vodní cesty anebo znečistit vodní cestu.
Plavidlo, které se ocitlo v nouzi a chce požádat o pomoc:
opakuje řady úderů na zvon nebo dává dlouhé zvukové signály.
střídá řadu úderů na zvon s řadou krátkých zvukových signálů, než se dostaví pomoc.
dává zvukový signál "řada velmi krátkých zvuků" tak dlouho, jak to situace vyžaduje.
Termínem "plavební dráha" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
vymezená část vodní cesty se zaručenou šířkou nejméně 20 m a zaručenou hloubkou nejméně 1,80 m.
část vodní cesty, kterou mohou plavidla využívat pro plavbu.
část vodní cesty vymezená největšími hloubkami.
Tento signální znak (tabule) znamená:
zařízení pro připojení normalizované příruby hasičské hadice (hydrant).
místo odběru pitné vody.
sběrné místo pro odevzdávání ropných odpadů z plavidel.
Anemometr je přístroj k měření:
teploty hydraulické kapaliny.
rychlosti větru.
tlaku v kapalinách a plynech.
Po ukončení zvedání kotvy se kliky:
sejmou z navijáku a pohon se ponechá v záběru.
nebo pohon vypojí ze záběru.
ponechají v záběru.
Kotvu se sklopnými rameny vyprošťujeme ze dna :
za pomoci vyprošťovacího lana upevněného na rameni kotvy.
za pomoci vyprošťovací loďky.
vytahováním kotevního lana nebo řetězu, čímž dřík kotvy uvolní kotvu ze dna.
Sochory slouží při vyvázání plavidla k:
omezení náklonu plavidla při nakládce těžkých kusů.
zajištění nákladu plavidla proti posunutí.
zajištění stálé vzdálenosti plavidla od břehu.
Zvětšení nosnosti ale zmenšení ohebnosti ocelového lana jsou vlastnostmi lana, které má duši:
konopnou.
drátěnou.
umělou.
Zvednuté kotvy nesmějí přesahovat:
nad úroveň paluby.
přes půdorysný obrys plavidla.
pod úrovní dna nebo kýlu plavidla.
Sklopná kotva je ke kotevnímu řetězu připojena:
obrtlíkem.
lekážním článkem.
příčkovým článkem.
Soustava základních konstrukčních prvků lodi je:
lodní trup.
soustava zajišťující stabilitu lodě.
lodní kostra.
Páteř je:
výztuha paluby.
podélná výztužná část na dně plavidla.
součást obšívky.