Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Termínem "blikavé světlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí přerušované světlo:


s jedním, dvěma nebo třemi záblesky za minutu.

s počtem 40 až 60 záblesků za minutu.

s minimálním počtem 90 záblesků za minutu.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Termínem "vlečná sestava" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


spojení jednoho nebo více plavidel, vlečených jedním nebo několika plavidly s vlastním pohonem.

dvě a více plavidel svázaných boky vedle sebe, z nichž se ani jedno nenachází před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.

pevně nebo kloubově spojeno více plavidel, přičemž alespoň jedno z nich je umístěno před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Pro zákaz kouření a používání otevřeného ohně na plavidle se na přístupové lávce nebo na palubě plavidla použije znak, který tvoří:


modrá tabule trojúhelníkového tvaru, na niž je vyobrazeno bílé písmeno F.

bílá červeně olemovaná čtvercová tabule, s červeným pruhem vedeným po úhlopříčce zleva doprava a je na ní vyobrazena černá pochodeň, z níž vychází červený a žlutý plamen.

bílá červeně olemovaná kruhová tabule, jejíž středem je napříč veden červený pruh a je na ní vyobrazena cigareta, z níž vychází kouř.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Zvukový signál "řady úderů na zvon" znamená:


signál nouze.

pozor.

posádka na palubu.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

V návěstních svítilnách plavidel se ve smyslu pravidel plavebního provozu použije jen světlo bílé, červené, zelené, žluté nebo:


modré.

oranžové.

fialové.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Tento signální znak (plovatka) znamená:


levá strana plavební dráhy.

rozdělení plavební dráhy.

pravá strana plavební dráhy.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Zvukový signál "jeden dlouhý zvuk znamená:


hodlám ukončit plavbu.

pluji doprava.

pozor.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Termínem "krátký zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


zvuk trvající 1/4 sekundy.

zvuk trvající 1 sekundu.

zvuk trvající 4 sekundy.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Koupající se osoby musí od plavidel, která nejsou malými dodržovat bezpečnou vzdálenost, která je alespoň:


50 m.

3 m.

10 m.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Termínem "dlouhý zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


zvuk trvající 4 sekundy.

zvuk trvající 1/4 sekundy.

zvuk trvající 1 sekundu.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Používat stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla:


je zakázáno pro uvolňování nasedlých plavidel, zákaz vyvazování se nevztahuje na malá plavidla.

je zakázáno pro vyvazování nebo uvolňování nasedlých plavidel.

je zakázáno pro vyvazování plavidel, ale lze je výjimečně použít pro uvolnění nasedlého plavidla.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Za stání musí být plavidla zakotvena nebo vyvázána tak, aby:


nemohla změnit svoji polohu a ohrozit tím jiná plavidla nebo jim překážet.

jejich přídě směřovaly vždy proti proudu a na plavidlo byl zajištěn bezpečný přechod po lávce.

způsob zakotvení nebo vyvázání odpovídal postupu, vyznačeném na příslušném signálním znaku.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Vůdce plavidla je povinen učinit neodkladná opatření k nápravě, uniknou-li z plavidla do vody:


neředěné ropné produkty nebo odpady, anebo chemické látky, pokud vytvářejí na hladině vody pěnu.

chemické látky, pokud nejsou ředěny s vodou v poměru větším než 1:100.

látky, které mohou ohrozit bezpečnost plavby, ostatní uživatele vodní cesty anebo znečistit vodní cestu.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Plavidlo, které se ocitlo v nouzi a chce požádat o pomoc:


opakuje řady úderů na zvon nebo dává dlouhé zvukové signály.

střídá řadu úderů na zvon s řadou krátkých zvukových signálů, než se dostaví pomoc.

dává zvukový signál "řada velmi krátkých zvuků" tak dlouho, jak to situace vyžaduje.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Termínem "plavební dráha" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


vymezená část vodní cesty se zaručenou šířkou nejméně 20 m a zaručenou hloubkou nejméně 1,80 m.

část vodní cesty, kterou mohou plavidla využívat pro plavbu.

část vodní cesty vymezená největšími hloubkami.




Otázka číslo 16
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


zařízení pro připojení normalizované příruby hasičské hadice (hydrant).

místo odběru pitné vody.

sběrné místo pro odevzdávání ropných odpadů z plavidel.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Anemometr je přístroj k měření:


teploty hydraulické kapaliny.

rychlosti větru.

tlaku v kapalinách a plynech.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Po ukončení zvedání kotvy se kliky:


sejmou z navijáku a pohon se ponechá v záběru.

nebo pohon vypojí ze záběru.

ponechají v záběru.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Kotvu se sklopnými rameny vyprošťujeme ze dna :


za pomoci vyprošťovacího lana upevněného na rameni kotvy.

za pomoci vyprošťovací loďky.

vytahováním kotevního lana nebo řetězu, čímž dřík kotvy uvolní kotvu ze dna.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Sochory slouží při vyvázání plavidla k:


omezení náklonu plavidla při nakládce těžkých kusů.

zajištění nákladu plavidla proti posunutí.

zajištění stálé vzdálenosti plavidla od břehu.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Zvětšení nosnosti ale zmenšení ohebnosti ocelového lana jsou vlastnostmi lana, které má duši:


konopnou.

drátěnou.

umělou.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Zvednuté kotvy nesmějí přesahovat:


nad úroveň paluby.

přes půdorysný obrys plavidla.

pod úrovní dna nebo kýlu plavidla.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Sklopná kotva je ke kotevnímu řetězu připojena:


obrtlíkem.

lekážním článkem.

příčkovým článkem.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Soustava základních konstrukčních prvků lodi je:


lodní trup.

soustava zajišťující stabilitu lodě.

lodní kostra.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Páteř je:


výztuha paluby.

podélná výztužná část na dně plavidla.

součást obšívky.