Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Termínem "plavidlo s vlastním pohonem" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


plavidlo poháněné strojním pohonem, plachtami, pádly nebo vesly.

plavidlo vybavené vlastním strojním pohonem.

plavidlo, které není malým plavidlem.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

V návěstních svítilnách plavidel se ve smyslu pravidel plavebního provozu použije jen světlo bílé, červené, zelené, žluté nebo:


fialové.

oranžové.

modré.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Členové posádky plavidla jsou povinni:


zachovávat mlčenlivost o pokynech nebo příkazech, které jim vůdce plavidla vydal v průběhu plavby.

řídit se pokyny vůdce plavidla vydanými k zajištění bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu.

plnit příkazy, které jim vydal vůdce plavidla.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Zvukový signál "řada velmi krátkých zvuků" znamená:


signál nouze.

hrozí nebezpečí kolize.

pozor.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Zvukový signál "jeden dlouhý zvuk znamená:


pluji doprava.

hodlám ukončit plavbu.

pozor.




Otázka číslo 6
za 1 bod

Červeným plamencem signalizuje plavidlo:


požární ochrany.

které má přednost při proplouvání místy s určeným pořadím proplouvání.

které vleče rybářské sítě nebo jiné rybolovné zařízení.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Zvukový signál "řada dlouhých zvuků" znamená:


hrozí nebezpečí kolize.

pozor.

signál nouze.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Používat stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla:


je zakázáno pro vyvazování nebo uvolňování nasedlých plavidel.

je zakázáno pro vyvazování plavidel, ale lze je výjimečně použít pro uvolnění nasedlého plavidla.

je zakázáno pro uvolňování nasedlých plavidel, zákaz vyvazování se nevztahuje na malá plavidla.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Dohled na stojící plavidla bez posádky stanoví:


správce vodní cesty, na které plavidla stojí.

jejich provozovatel nebo vlastník.

vůdce plavidla, který opustil stojící plavidla jako poslední.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Na vodní cestě je zakázáno:


řídit se signálními znaky, které jsou umístěny na břehu vlevo ve směru plavby plavidla.

plout za bóje, vyznačující strany plavební dráhy.

používat signální znaky k vyvazování plavidel, poškozovat tyto znaky nebo v jejich blízkosti umísťovat předměty, zaměnitelné s plavebním značením.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:


vyvěšením vlajky "A" Mezinárodního vlajkového kódu na levém nebo pravém boku plavidla podle toho, na které straně je plavební dráha volná.

kroužením světlem.

opakovaným zvukovým signálem tři krátké zvuky, tři dlouhé zvuky a tři krátké zvuky (SOS podle Morseovy abecedy).




Otázka číslo 12
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


místo vyhrazené k rybolovu pomocí malých plavidel.

plavba sportovních a rekreačních plavidel povolena.

plavba plavidel, která nejsou plachetnicemi ani nemají vlastní pohon, povolena.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Termínem "den" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí doba:


od 4,30 h do 20,00 h v létě a od 7,00 h do 17,00 h v zimě.

která začíná půl hodiny před východem slunce a končí půl hodiny po západu slunce.

mezi východem a západem slunce.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Termínem "řada velmi krátkých zvuků" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


série čtyř zvuků, z nichž každý trvá 1 sekundu, přičemž interval mezi dvěma po sobě následujícími zvuky je 1 sekunda.

série nejvýše pěti zvuků, z nichž každý trvá 1/2 sekundy, přičemž interval mezi dvěma po sobě následujícími zvuky je 1/2 sekundy.

série nejméně šesti zvuků, z nichž každý trvá 1/4 sekundy, přičemž interval mezi dvěma po sobě následujícími zvuky je 1/4 sekundy.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Termínem "blikavé světlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí přerušované světlo:


s minimálním počtem 90 záblesků za minutu.

s počtem 40 až 60 záblesků za minutu.

s jedním, dvěma nebo třemi záblesky za minutu.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Termínem"směr proti proudu" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí směr:


od pramene toku.

od pramene toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.

k prameni toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Plavidla s kotevním zařízením musí mít za plavby kotvy:


popuštěné z kotevních skříní nebo popuštěné přes okraj paluby.

těsně zataženy do kotevních skříní a připravené ke kotvení.

zajištěné proti shození nebo vytažení na palubu.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Duše ocelového lana je:


zinková.

ocelová.

konopná nebo drátěná.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Zátěžové (balastní) nádrže slouží:


ke zvýšení ponoru plavidla.

jako lodní nádrže pro znehodnocené olejové produkty.

ke snížení ponoru plavidla.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Nosnost řetězů se snižuje na polovinu při teplotách:


0oC a nižších.

-10oC a nižších.

-20oC a nižších.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Mezi individuální záchranné prostředky patří záchranné:


vesty.

čluny.

vory.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Záchranný člun (loďka) musí být vybaven:


alespoň jedním veslem, označením názvu mateřského plavidla, plovacími vestami

dvěma vesly, bidlem a hákem, vylévací nádobou.

dvěma vesly, záchranným kruhem, vyvazovacím lankem.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Lodní obšívka se skládá z dnové obšívky a:


boční obšívky a outorů.

outorů.

boční obšívky.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Páteř je:


součást obšívky.

výztuha paluby.

podélná výztužná část na dně plavidla.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Základním určujícím znakem lodě je:


její určení pro dopravu osob, nákladů, vlečení nebo tlačení v sestavě.

evidenční a cejchovní označení plavidla.

délka, druh pohonu, maximální rychlost plavidla.