Termínem "nasedlé plavidlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
plavidlo, které uvázlo na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě jeho volného pohybu.
ukončení nástupu cestujících na osobní loď nebo naložení plavidla na nejvyšší povolený ponor.
naložení plavidla na ponor, který přesně odpovídá úředně stanovenému ponoru pro den, kdy bylo plavidlo nakládáno.
Tento signální znak (světla) znamená:
zákaz proplutí.
příkaz dát zvukový signál "1 krátký zvuk" nebo "2 krátké zvuky".
doporučené proplavování v jenom směru nebo v obou směrech.
Pro zákaz vstupu na plavidlo nepovolaným osobám se na přístupové lávce nebo na palubě plavidla použije znak, který tvoří:
černá obdélníková tabule se šikmými žlutými pruhy situovaná na výšku, v jejímž středu je vyobrazen červený vykřičník.
červená bíle olemovaná čtvercová tabule s černým nápisem VSTUP ZAKÁZÁN.
bílá červeně olemovaná kruhová tabule, jejímž středem je napříč veden červený pruh a je na ní vyobrazena černá postava chodce.
Tento signální znak (tabule) znamená:
místo odběru pitné vody.
sběrné místo pro odevzdávání ropných odpadů z plavidel.
zařízení pro připojení normalizované příruby hasičské hadice (hydrant).
příkaz zachovat zvláštní pozornost.
omezení v plavbě, s nímž je nutno se seznámit "INFORMUJTE SE".
Termínem "sestava plavidel" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:
skupina zakotvených nebo vyvázaných plavidel, zajištěná společnou hlídkou.
dvě a více plavidel spojených nebo nespojených, plujících za sebou nebo vedle sebe.
spojení několika plavidel, z nichž alespoň jedno je s vlastním pohonem.
Vůdcem plavidla smí být osoba:
starší 18 let a má pro instalovaný výkon lodního stroje potřebné oprávnění.
která je vyučena v příslušném oboru vnitrozemské plavby.
která je k tomu způsobilá.
Plavidlo, které se ocitlo v nouzi a chce požádat o pomoc:
střídá řadu úderů na zvon s řadou krátkých zvukových signálů, než se dostaví pomoc.
dává zvukový signál "řada velmi krátkých zvuků" tak dlouho, jak to situace vyžaduje.
opakuje řady úderů na zvon nebo dává dlouhé zvukové signály.
Sníženou viditelností se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
situace, při níž již není z kormidelny plavidla dostatečný výhled na vodní cestu, zejména pro nadrozměrný náklad nebo atypickou sestavu plavidel.
mlha, hustý déšť nebo doba mezi západem a východem slunce.
podmínky, při nichž viditelnost omezuje zejména mlha, hustý déšť, sněhová vánice nebo dým.
Koupající se osoby nesmí:
plavat do plavební dráhy.
křížit dráhu přibližujícího se plavidla.
plavat v plavební dráze a v její bezprostřední blízkosti.
Zvukový signál "řada velmi krátkých zvuků" znamená:
hrozí nebezpečí kolize.
pozor.
signál nouze.
Termínem "zastavení" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí stav, při kterém plující plavidlo stojí:
c ve vztahu k vodnímu proudu.
ve vztahu k jinému plujícímu plavidlu nebo plovoucímu tělesu.
ve vztahu ke břehu.
Tento plovoucí signální znak (bóje) znamená:
rozdělení plavební dráhy.
levá strana plavební dráhy.
pravá strana plavební dráhy.
V návěstních svítilnách plavidel se ve smyslu pravidel plavebního provozu použije jen světlo bílé, červené, zelené, žluté nebo:
oranžové.
fialové.
modré.
Tento signální znak (plovatka) znamená:
Dohled na stojící plavidla bez posádky stanoví:
vůdce plavidla, který opustil stojící plavidla jako poslední.
správce vodní cesty, na které plavidla stojí.
jejich provozovatel nebo vlastník.
Pro posuzování opotřebení ocelového lana je rozhodující:
viditelný počet přetržených drátů.
počet roků používání lana.
posudek zkušebního úřadu.
Zvednuté kotvy nesmějí přesahovat:
pod úrovní dna nebo kýlu plavidla.
nad úroveň paluby.
přes půdorysný obrys plavidla.
Nosnost řetězů se snižuje na polovinu při teplotách:
-10oC a nižších.
-20oC a nižších.
0oC a nižších.
Přecházet z plavidla na plavidlo překročením je:
dovoleno jen tehdy, pokud to vzdálenost nebo převýšení mezi nimi umožňuje.
zakázáno.
dovoleno jen tehdy, pokud je mezi plavidly instalována lávka nebo žebřík.
Na volném konci všech používaných lan musí být:
zápich.
izolační kabel.
oko vytvořené zápletem nebo lanovými svorkami.
Plavidla s kotevním zařízením musí mít za plavby kotvy:
zajištěné proti shození nebo vytažení na palubu.
těsně zataženy do kotevních skříní a připravené ke kotvení.
popuštěné z kotevních skříní nebo popuštěné přes okraj paluby.
Oko na vázacím laně na plavidle:
může být lisováno.
musí být vytvořeno pouze zápletem.
musí být pojištěno lanovými šroubovacími sponami proti povolení zápletu.
Soustava základních konstrukčních prvků lodi je:
soustava zajišťující stabilitu lodě.
lodní trup.
lodní kostra.
Lodní obšívka na plavidle je součástí:
trupu.
paluby.
nástavby.