Vůdcem plavidla smí být osoba:
starší 18 let a má pro instalovaný výkon lodního stroje potřebné oprávnění.
která je k tomu způsobilá.
která je vyučena v příslušném oboru vnitrozemské plavby.
Tento signální znak (světla) znamená:
příkaz dát zvukový signál "1 krátký zvuk" nebo "2 krátké zvuky".
doporučené proplavování v jenom směru nebo v obou směrech.
zákaz proplutí.
Termínem "stojící plavidlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
plavidlo, které je přímo nebo nepřímo zakotveno nebo přímo nebo nepřímo vyvázáno ke břehu.
plavidlo, které stojí vůči břehu a motory pracují jen takovou silou, aby překonaly účinek proudu vody.
plavidlo uvázlé na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě jeho volného pohybu.
Termínem "plavební dráha" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
část vodní cesty, kterou mohou plavidla využívat pro plavbu.
část vodní cesty vymezená největšími hloubkami.
vymezená část vodní cesty se zaručenou šířkou nejméně 20 m a zaručenou hloubkou nejméně 1,80 m.
Termínem"směr proti proudu" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí směr:
k prameni toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
od pramene toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
od pramene toku.
Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
vyvěšením černého balónu ve výšce minimálně 4 m nad ryskou největšího ponoru.
kroužením vlajkou nebo jiným obdobným předmětem.
pohybem rukou v horizontálním směru.
Hlídku na stojícím plavidle stanoví:
provozovatel přístavu, překladiště nebo přístaviště.
jeho vůdce, nemá-li plavidlo vůdce, stanoví ji provozovatel plavidla nebo jeho vlastník.
plavební úřad.
Za stání musí být plavidla zakotvena nebo vyvázána tak, aby:
způsob zakotvení nebo vyvázání odpovídal postupu, vyznačeném na příslušném signálním znaku.
nemohla změnit svoji polohu a ohrozit tím jiná plavidla nebo jim překážet.
jejich přídě směřovaly vždy proti proudu a na plavidlo byl zajištěn bezpečný přechod po lávce.
Zvukový signál "jeden dlouhý zvuk znamená:
pluji doprava.
pozor.
hodlám ukončit plavbu.
Termínem "plavidlo s vlastním pohonem" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
plavidlo, které není malým plavidlem.
plavidlo poháněné strojním pohonem, plachtami, pádly nebo vesly.
plavidlo vybavené vlastním strojním pohonem.
Termínem "tlačná sestava" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:
pevně nebo kloubově spojeno více plavidel, z nichž alespoň jedno je umístěno před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.
více plavidel svázaných boky vedle sebe, z nichž se ani jedno nenachází před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.
jedno nebo více spojených plavidel, vlečených jedním nebo několika plavidly s vlastním pohonem.
Termínem "plovoucí zařízení" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:
zařízení schopná plavby, vybavená mechanickým zařízením a určená pro práce na vodních cestách nebo v přístavech.
zařízení schopná plavby, určená a speciálně vybavená zařízením, umožňujícím jim vlečení nebo tlačení plavidel.
zařízení schopná plavby, s výjimkou plovoucích strojů, která nejsou určená k přepravě osob a nákladu a zpravidla ani k opakovanému přemísťování.
Termínem "dlouhý zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
zvuk trvající 1/4 sekundy.
zvuk trvající 4 sekundy.
zvuk trvající 1 sekundu.
Tento signální znak (tabule) znamená:
příkaz zachovat zvláštní pozornost.
omezení v plavbě, s nímž je nutno se seznámit "INFORMUJTE SE".
Termínem "blikavé světlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí přerušované světlo:
s minimálním počtem 90 záblesků za minutu.
s jedním, dvěma nebo třemi záblesky za minutu.
s počtem 40 až 60 záblesků za minutu.
Termínem "stálé světlo viditelné ze všech stran" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku:
380°.
360°.
225°.
Sochory slouží při vyvázání plavidla k:
omezení náklonu plavidla při nakládce těžkých kusů.
zajištění stálé vzdálenosti plavidla od břehu.
zajištění nákladu plavidla proti posunutí.
Anemometr je přístroj k měření:
teploty hydraulické kapaliny.
tlaku v kapalinách a plynech.
rychlosti větru.
Pro posuzování opotřebení ocelového lana je rozhodující:
počet roků používání lana.
viditelný počet přetržených drátů.
posudek zkušebního úřadu.
Zvednuté kotvy nesmějí přesahovat:
přes půdorysný obrys plavidla.
pod úrovní dna nebo kýlu plavidla.
nad úroveň paluby.
Zátěžové (balastní) nádrže slouží:
ke snížení ponoru plavidla.
jako lodní nádrže pro znehodnocené olejové produkty.
ke zvýšení ponoru plavidla.
Na volném konci všech používaných lan musí být:
oko vytvořené zápletem nebo lanovými svorkami.
zápich.
izolační kabel.
Sklopná kotva je ke kotevnímu řetězu připojena:
obrtlíkem.
příčkovým článkem.
lekážním článkem.
Člunové zařízení slouží:
k bezpečnému připoutání vlečného člunu k remorkéru.
ke spouštění, vytahování a ukládání záchranných člunů.
k vyvázání, kotvení a tažení vlečného člunu.
Lodní obšívka se skládá z dnové obšívky a:
outorů.
boční obšívky.
boční obšívky a outorů.