Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Termínem "plovoucí zařízení" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


zařízení schopná plavby, vybavená mechanickým zařízením a určená pro práce na vodních cestách nebo v přístavech.

zařízení schopná plavby, určená a speciálně vybavená zařízením, umožňujícím jim vlečení nebo tlačení plavidel.

zařízení schopná plavby, s výjimkou plovoucích strojů, která nejsou určená k přepravě osob a nákladu a zpravidla ani k opakovanému přemísťování.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Pro zákaz vstupu na plavidlo nepovolaným osobám se na přístupové lávce nebo na palubě plavidla použije znak, který tvoří:


bílá červeně olemovaná kruhová tabule, jejímž středem je napříč veden červený pruh a je na ní vyobrazena černá postava chodce.

červená bíle olemovaná čtvercová tabule s černým nápisem VSTUP ZAKÁZÁN.

černá obdélníková tabule se šikmými žlutými pruhy situovaná na výšku, v jejímž středu je vyobrazen červený vykřičník.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Na vodní cestě je zakázáno:


plout za bóje, vyznačující strany plavební dráhy.

řídit se signálními znaky, které jsou umístěny na břehu vlevo ve směru plavby plavidla.

používat signální znaky k vyvazování plavidel, poškozovat tyto znaky nebo v jejich blízkosti umísťovat předměty, zaměnitelné s plavebním značením.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Termínem "řada velmi krátkých zvuků" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


série čtyř zvuků, z nichž každý trvá 1 sekundu, přičemž interval mezi dvěma po sobě následujícími zvuky je 1 sekunda.

série nejméně šesti zvuků, z nichž každý trvá 1/4 sekundy, přičemž interval mezi dvěma po sobě následujícími zvuky je 1/4 sekundy.

série nejvýše pěti zvuků, z nichž každý trvá 1/2 sekundy, přičemž interval mezi dvěma po sobě následujícími zvuky je 1/2 sekundy.




Otázka číslo 5
za 1 bod

Modrým blikavým světlem signalizuje plavidlo:


složek integrovaného záchranného systému.

přepravující nebezpečné věci.

které poskytuje technickou pomoc jiným plavidlům.




Otázka číslo 6
za 1 bod

Tento plovoucí signální znak (plovák) znamená:


levá strana plavební dráhy.

rozdělení plavební dráhy.

pravá strana plavební dráhy.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Termínem"směr proti proudu" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí směr:


od pramene toku.

od pramene toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.

k prameni toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.




Otázka číslo 8
za 1 bod

Červeným plamencem signalizuje plavidlo:


které má přednost při proplouvání místy s určeným pořadím proplouvání.

požární ochrany.

které vleče rybářské sítě nebo jiné rybolovné zařízení.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Termínem "plavební dráha" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


část vodní cesty vymezená největšími hloubkami.

část vodní cesty, kterou mohou plavidla využívat pro plavbu.

vymezená část vodní cesty se zaručenou šířkou nejméně 20 m a zaručenou hloubkou nejméně 1,80 m.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Termínem "den" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí doba:


mezi východem a západem slunce.

od 4,30 h do 20,00 h v létě a od 7,00 h do 17,00 h v zimě.

která začíná půl hodiny před východem slunce a končí půl hodiny po západu slunce.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Za stání musí být plavidla zakotvena nebo vyvázána tak, aby:


způsob zakotvení nebo vyvázání odpovídal postupu, vyznačeném na příslušném signálním znaku.

jejich přídě směřovaly vždy proti proudu a na plavidlo byl zajištěn bezpečný přechod po lávce.

nemohla změnit svoji polohu a ohrozit tím jiná plavidla nebo jim překážet.




Otázka číslo 12
za 1 bod

Tento plovoucí signální znak (bóje) znamená:


rozdělení plavební dráhy.

pravá strana plavební dráhy.

levá strana plavební dráhy.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Zvukový signál "řada dlouhých zvuků" znamená:


pozor.

hrozí nebezpečí kolize.

signál nouze.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Pro zákaz kouření a používání otevřeného ohně na plavidle se na přístupové lávce nebo na palubě plavidla použije znak, který tvoří:


bílá červeně olemovaná čtvercová tabule, s červeným pruhem vedeným po úhlopříčce zleva doprava a je na ní vyobrazena černá pochodeň, z níž vychází červený a žlutý plamen.

bílá červeně olemovaná kruhová tabule, jejíž středem je napříč veden červený pruh a je na ní vyobrazena cigareta, z níž vychází kouř.

modrá tabule trojúhelníkového tvaru, na niž je vyobrazeno bílé písmeno F.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Termínem "zastavení" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí stav, při kterém plující plavidlo stojí:


ve vztahu ke břehu.

ve vztahu k jinému plujícímu plavidlu nebo plovoucímu tělesu.

c ve vztahu k vodnímu proudu.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Vůdce plavidla je povinen učinit neodkladná opatření k nápravě, uniknou-li z plavidla do vody:


neředěné ropné produkty nebo odpady, anebo chemické látky, pokud vytvářejí na hladině vody pěnu.

chemické látky, pokud nejsou ředěny s vodou v poměru větším než 1:100.

látky, které mohou ohrozit bezpečnost plavby, ostatní uživatele vodní cesty anebo znečistit vodní cestu.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Záchranný člun (loďka) musí být vybaven:


dvěma vesly, bidlem a hákem, vylévací nádobou.

alespoň jedním veslem, označením názvu mateřského plavidla, plovacími vestami

dvěma vesly, záchranným kruhem, vyvazovacím lankem.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Lekážní plachta je určena k:


překrytí přepravovaného nákladu.

zamezení vnikání vody do plavidla.

zamezení přístupu vzduchu k hořícímu nákladu.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Mezi individuální záchranné prostředky patří záchranné:


čluny.

vesty.

vory.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Duše ocelového lana je:


zinková.

konopná nebo drátěná.

ocelová.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Za stání musí být plavidla zakotvena nebo vyvázána tak, aby:


způsob zakotvení nebo vyvázání odpovídal postupu vyznačenému na příslušném

nemohla změnit svoji polohu a ohrozit tím jiná plavidla nebo jim překážet.

plavebním znaku.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Anemometr je přístroj k měření:


teploty hydraulické kapaliny.

rychlosti větru.

tlaku v kapalinách a plynech.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Lodní nástavba je:


lodní sklad.

nákladní prostor.

část lodního tělesa nad palubou.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Člunové zařízení slouží:


k bezpečnému připoutání vlečného člunu k remorkéru.

ke spouštění, vytahování a ukládání záchranných člunů.

k vyvázání, kotvení a tažení vlečného člunu.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Příčná výztuha kostry trupu v boku, u malých plavidel i ve dně je:


podvlak.

žebro.

stringer.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

Při zavalení drapákové lžíce u plovoucího drapákového bagru musí být všechna kotevní lana:


utažena a zároveň postupně zdvojena.

povolena.

utažena.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Možnost uvedení elektrického nebo strojního zařízení do chodu a jeho spuštění z více míst současně:


je povolena, ale pouze při splnění bezpečnostních podmínek.

je povolena.

musí být vyloučena.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Nejnižší koeficient naplnění drapákové lžíce u drapákového bagru z uvedených zemin má:


písek.

štěrk.

kamenitý materiál.




Otázka číslo 29
za 1 bod

 

Kontrola a údržba konstrukčních a pracovních prvků plovoucích drapákových bagrů je povinností posádky bagru. U sklopného výložníku (ramene) se především kontroluje:


zda se nezadírají kladky na hřídeli pro vedení lan.

tlakové oběhové čerpadlo.

odjílovací rošt.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

Dynama jsou generátory na výrobu:


střídavého proudu.

stejnosměrného proudu.

střídavého i stejnosměrného proudu.




Otázka číslo 31
za 1 bod

 

Pro všechny části elektrického nebo strojního zařízení, které se mají přepravovat, musí být v dokumentaci také:


udán způsob jejich povrchové úpravy.

udána jejich hmotnost.

udán jejich užitkový objem.




Otázka číslo 32
za 1 bod

 

Plovoucí korečkový bagr je záběrem korečkového řetězu v zemině:


přitlačován k těžební stěně.

odtlačován z těžební stěny.

otáčen v horizontální rovině až o 20o.




Otázka číslo 33
za 1 bod

 

Hlavní poháněnou jednotkou korečkových bagrů je turas:


střední.

horní.

dolní.




Otázka číslo 34
za 1 bod

 

V provozovně a na stanovišti obsluhy elektrického nebo strojního zařízení:


musí být provozní dokumentace.

provozní dokumentace být nemusí.

nesmí být z bezpečnostních důvodů provozní dokumentace.




Otázka číslo 35
za 1 bod

 

Plovoucí drapákový bagr je vhodný pro těžbu štěrkopísku z:


hloubky maximálně 2m, protože ve větších hloubkách se jeho účinnost snižuje až o 50%.

větších hloubek.

menších hloubek.




Otázka číslo 36
za 1 bod

 

Kontrola a údržba konstrukčních a pracovních prvků plovoucích drapákových bagrů je povinností posádky bagru. U pojízdné konstrukce elektricky poháněného kladkostroje - "kočky" se především kontroluje:


zda se nezadírají kladky a kola.

třídící zařízení.

dehydrační zařízení.




Otázka číslo 37
za 1 bod

 

Rozrušená původní nerostná hmota, která tvoří zemskou kůru se nazývá:


nerostná surovina.

hornina.

zemina.




Otázka číslo 38
za 1 bod

 

Jednou z možností kotvení plovoucích korečkových bagrů je pevně zabudovaná kotva, což je v podstatě:


klasická ocelová čtyřramenná kotva pevně zabudovaná na překotvovacím člunu.

trám s ocelovým lanem vloženým do jámy vykopané na břehu.

kotevní bóje.




Otázka číslo 39
za 1 bod

 

Základním příčným vyztužením všech typů korečkových bagrů:


je příčná korečková výztuha.

je přední a zadní turasová výztuha.

jsou přední a střední portály (věže).




Otázka číslo 40
za 1 bod

 

Plovákové těleso korečkového bagru je většinou tvořeno:


čtyřmi plováky.

jedním plovákem.

dvěma plováky.