Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Termínem "stojící plavidlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


plavidlo, které je přímo nebo nepřímo zakotveno nebo přímo nebo nepřímo vyvázáno ke břehu.

plavidlo uvázlé na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě jeho volného pohybu.

plavidlo, které stojí vůči břehu a motory pracují jen takovou silou, aby překonaly účinek proudu vody.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Zvukový signál "řada velmi krátkých zvuků" znamená:


pozor.

signál nouze.

hrozí nebezpečí kolize.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Koupající se osoby nesmí:


plavat v plavební dráze a v její bezprostřední blízkosti.

křížit dráhu přibližujícího se plavidla.

plavat do plavební dráhy.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Termínem "stálé světlo viditelné ze všech stran" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku:


360°.

380°.

225°.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Termínem "nasedlé plavidlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


naložení plavidla na ponor, který přesně odpovídá úředně stanovenému ponoru pro den, kdy bylo plavidlo nakládáno.

ukončení nástupu cestujících na osobní loď nebo naložení plavidla na nejvyšší povolený ponor.

plavidlo, které uvázlo na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě jeho volného pohybu.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Pro zákaz kouření a používání otevřeného ohně na plavidle se na přístupové lávce nebo na palubě plavidla použije znak, který tvoří:


modrá tabule trojúhelníkového tvaru, na niž je vyobrazeno bílé písmeno F.

bílá červeně olemovaná čtvercová tabule, s červeným pruhem vedeným po úhlopříčce zleva doprava a je na ní vyobrazena černá pochodeň, z níž vychází červený a žlutý plamen.

bílá červeně olemovaná kruhová tabule, jejíž středem je napříč veden červený pruh a je na ní vyobrazena cigareta, z níž vychází kouř.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Na vodní cestě je zakázáno:


plout za bóje, vyznačující strany plavební dráhy.

řídit se signálními znaky, které jsou umístěny na břehu vlevo ve směru plavby plavidla.

používat signální znaky k vyvazování plavidel, poškozovat tyto znaky nebo v jejich blízkosti umísťovat předměty, zaměnitelné s plavebním značením.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Termínem "krátký zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


zvuk trvající 4 sekundy.

zvuk trvající 1/4 sekundy.

zvuk trvající 1 sekundu.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Hlídku na stojícím plavidle stanoví:


jeho vůdce, nemá-li plavidlo vůdce, stanoví ji provozovatel plavidla nebo jeho vlastník.

provozovatel přístavu, překladiště nebo přístaviště.

plavební úřad.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Zvukový signál "jeden dlouhý zvuk znamená:


hodlám ukončit plavbu.

pluji doprava.

pozor.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Termínem "blikavé světlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí přerušované světlo:


s minimálním počtem 90 záblesků za minutu.

s jedním, dvěma nebo třemi záblesky za minutu.

s počtem 40 až 60 záblesků za minutu.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Plavidlo, které se ocitlo v nouzi a chce požádat o pomoc:


dává zvukový signál "řada velmi krátkých zvuků" tak dlouho, jak to situace vyžaduje.

střídá řadu úderů na zvon s řadou krátkých zvukových signálů, než se dostaví pomoc.

opakuje řady úderů na zvon nebo dává dlouhé zvukové signály.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Dohled na stojící plavidla bez posádky stanoví:


jejich provozovatel nebo vlastník.

správce vodní cesty, na které plavidla stojí.

vůdce plavidla, který opustil stojící plavidla jako poslední.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Termínem "dlouhý zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


zvuk trvající 1/4 sekundy.

zvuk trvající 4 sekundy.

zvuk trvající 1 sekundu.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Členové posádky plavidla jsou povinni:


plnit příkazy, které jim vydal vůdce plavidla.

řídit se pokyny vůdce plavidla vydanými k zajištění bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu.

zachovávat mlčenlivost o pokynech nebo příkazech, které jim vůdce plavidla vydal v průběhu plavby.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Termínem "noc" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí doba:


od 20,00 h do 4,30 h v létě a od 17,00 h do 7,00 h v zimě.

která začíná půl hodiny po západu slunce a končí půl hodiny před východem slunce.

mezi západem a východem slunce.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Zakazuje se vhazovat, vylévat nebo nechat téci do vody:


ropné odpady jakéhokoli druhu, jakož i jejich směsi s vodou.

ropné odpady jakéhokoli druhu, pokud nejsou ředěny s vodou v poměru větším

než 1:100.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Plavidla s kotevním zařízením musí mít za plavby kotvy:


těsně zataženy do kotevních skříní a připravené ke kotvení.

popuštěné z kotevních skříní nebo popuštěné přes okraj paluby.

zajištěné proti shození nebo vytažení na palubu.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Duše ocelového lana je:


zinková.

konopná nebo drátěná.

ocelová.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Šířka přechodové lávky pro posádky musí být nejméně:


60 cm.

80 cm.

40 cm.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Zátěžové (balastní) nádrže slouží:


jako lodní nádrže pro znehodnocené olejové produkty.

ke zvýšení ponoru plavidla.

ke snížení ponoru plavidla.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Pro posuzování opotřebení ocelového lana je rozhodující:


posudek zkušebního úřadu.

viditelný počet přetržených drátů.

počet roků používání lana.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Lodní obšívka se skládá z dnové obšívky a:


outorů.

boční obšívky a outorů.

boční obšívky.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Palec pacholete slouží k:


vyztužení pacholete.

zajištění vyvazovacího lana proti sesmeknutí, a aby nebyly kříženy další smyčky lana na pacholeti.

označení počtu smyček lan na pacholeti.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Základním určujícím znakem lodě je:


její určení pro dopravu osob, nákladů, vlečení nebo tlačení v sestavě.

evidenční a cejchovní označení plavidla.

délka, druh pohonu, maximální rychlost plavidla.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

K zasypání drapákové lžíce u plovoucích drapákových bagrů může dojít v případě, kdy bagrovací hloubka narůstá:


pomalu.

pomalu, ale ve větších hloubkách od 10 m, k zasypání drapákové lžíce nedochází.

rychle.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Korečky u korečkových bagrů se na korečkovém řetězu otáčejí na:


dosedacích plochách turasů.

gumových zajišťovacích příložkách lafety.

ocelových příložkách lafety.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Obsluha plovoucího stroje s plovoucím zařízením je povinna zastavit těžební zařízení při


rychlosti větru nad:

17 m/s.

7 m/s.




Otázka číslo 29
za 1 bod

 

Při sériovém spojení článků baterie je výsledná elektromotorická síla baterie:


rovna součtu elektromotorických sil jednotlivých článků baterie.

stejná jako u jednoho článku baterie.

rovna součinu všech elektromotorických sil jednotlivých článků baterie.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

U plovoucího drapákového bagru se drapáková lžíce při zavalení uvolňuje:


trhem zvedacích lan.

tahem zvedacích lan.

co nejrychlejším trhnutím vyprošťovacích lan.




Otázka číslo 31
za 1 bod

 

Pro všechny části elektrického nebo strojního zařízení, které se mají přepravovat, musí být v dokumentaci také:


udán způsob jejich povrchové úpravy.

udán jejich užitkový objem.

udána jejich hmotnost.




Otázka číslo 32
za 1 bod

 

Kontrola a údržba konstrukčních a pracovních prvků plovoucích drapákových bagrů je povinností posádky bagru. U pojízdné konstrukce elektricky poháněného kladkostroje - "kočky" se především kontroluje:


třídící zařízení.

dehydrační zařízení.

zda se nezadírají kladky a kola.




Otázka číslo 33
za 1 bod

 

Ejektor u sacího bagru je:


proudové čerpadlo zabudované do sacího potrubí.

mechanický rozrušovač horniny.

kontrolní přístroj k měření úkosů u příkopového bagrování.




Otázka číslo 34
za 1 bod

 

Hřídel horního turasu korečkového bagru je uložen v:


ložiskách.

pouzdru.

ocelovém zajišťovacím kolíku.




Otázka číslo 35
za 1 bod

 

Nejdokonalejší kontrola hloubky ponoření lafety a tím i trvalá kontrola dotěžování u plovoucího korečkového bagru se provádí:


echografem.

hydrografem.

anemometrem.




Otázka číslo 36
za 1 bod

 

Dynama jsou generátory na výrobu:


stejnosměrného proudu.

střídavého proudu.

střídavého i stejnosměrného proudu.




Otázka číslo 37
za 1 bod

 

Plovoucí drapákový bagr je vhodný pro těžbu štěrkopísku z:


hloubky maximálně 2m, protože ve větších hloubkách se jeho účinnost snižuje až o 50%.

menších hloubek.

větších hloubek.




Otázka číslo 38
za 1 bod

 

Plovoucí lžícové bagry se podle konstrukčního provedení výložníku (kyvného ramene) a lžíce rozdělují na bagry se lžící:


sedimentární a rozrušovací.

otočnou a výklopnou.

výškovou a vlečnou (korečkem).




Otázka číslo 39
za 1 bod

 

Zjistí-li obsluha elektrického nebo strojního zařízení během provozu závadu nebo poškození, které by mohlo ohrozit bezpečnost práce nebo provozu:


musí zařízení ihned zastavit a zajistit proti nežádoucímu uvedení do chodu.

nesmí z bezpečnostních důvodů zařízení ihned zastavit.

musí zařízení v souladu s dokumentací ještě před zastavením nechat 1 minutu v chodu.




Otázka číslo 40
za 1 bod

 

V provozovně a na stanovišti obsluhy elektrického nebo strojního zařízení:


musí být provozní dokumentace.

nesmí být z bezpečnostních důvodů provozní dokumentace.

provozní dokumentace být nemusí.