Plujícím plavidlem se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
plavidlo, které není-li přímo nebo nepřímo zakotveno, vyvázáno ke břehu nebo není nasedlé.
plavidlo, které je zakotveno nebo vyvázáno mimo místo stání označené signálními znaky, vyjadřujícími způsob stání.
plavidlo, které zasahuje nejméně polovinou šířky do plavební dráhy, přestože je zakotveno nebo vyvázáno.
Blokuje-li vodící lano převozní lodi plavební dráhu:
nesmějí připlouvající plavidla používat akustické signalizace, aby si tím vynutila uvolnění plavební dráhy.
musí připlouvající plavidla zastavit a zůstat stát tak dlouho, dokud plavební dráha nebude volná a převozní loď nedá zvukový signál "jeden dlouhý zvuk".
mohou připlouvající plavidla včas požádat o uvolnění plavební dráhy zvukovým signálem "jeden dlouhý zvuk".
Termínem "dlouhý zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí zvuk, trvající asi:
1/4 sekundy.
4 sekundy.
1 sekundu.
Dojde-li k úniku ropných látek do vodní cesty, je vůdce plavidla povinen:
zastavit chod motorů a neprodleně o této události informovat nejbližší úřad požární inspekce.
provést neodkladná opatření k nápravě a neprodleně informovat o této události správce vodní cesty a Státní plavební správu.
urychleně opustit plavidlo a následně vyrozumět správce toku a Policii České republiky.
Převozní lodě smějí křížit vodní cestu teprve po zjištění, že:
nebudou ohroženy pohybem jiných plavidel a že nedonutí jiná plavidla měnit náhle směr nebo rychlost plavby.
vůdci ostatních plavidel je vidí a změní směr nebo rychlost plavby, případně zastaví.
z pravé strany nepřiplouvají žádná plavidla.
Převozní lodě, které neplují volně, nesou v noci:
obyčejné zelené světlo viditelné ze všech stran a nejméně 1m pod ním obyčejná boční světla.
silné vrcholové světlo a 1m pod ním silné zelené světlo viditelné ze všech stran.
jasné bílé světlo viditelné ze všech stran a 1m nad ním jasné zelené světlo viditelné ze všech stran.
Válce, balóny a kužele:
mohou být nahrazeny také upravenými předměty, které mají při pohledu z dálky stejný tvar.
nesmějí být nahrazovány jinými upravenými předměty, byť by měly při pohledu z dálky stejný tvar i barvu.
smějí být nahrazeny předměty, které nemusejí mít při pohledu z dálky stejný tvar, ale musejí být stejné barvy.
Za okraje plavidel nesmí vyčnívat:
věci, které by se mohly takovým uložením poškodit nebo poztrácet.
předměty, které by mohly být nebezpečím pro jiná plavidla nebo by mohly poškodit plavební zařízení a stavby na vodní cestě.
předměty nebo věci, které by mohly při kontaktu s jiným plavidlem nebo stavbou na vodní cestě způsobit vychýlení plavidla z původního směru.
Zvukový signál "řada velmi krátkých zvuků" znamená:
pozor.
hrozí nebezpečí kolize.
signál nouze.
Převozní loď musí mít posádku v takovém počtu a odborném složení:
aby byla zajištěna obsluha všech mechanismů, případně i strojního pohonu převozní lodě.
aby se byla schopna včas vrátit na určené stanoviště i při ztrátě plovatelnosti.
aby byla zajištěna bezpečnost provozu převozní lodě.
Termínem "stálé světlo viditelné ze všech stran" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku:
225°.
360°.
380°.
Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
kroužením vlajkou nebo jiným obdobným předmětem.
pohybem rukou v horizontálním směru.
vyvěšením černého balónu ve výšce minimálně 4 m nad ryskou největšího ponoru.
Volně plující převozní lodě nesou v noci:
zelené světlo a 1m nad ním bílé světlo, obě viditelná ze všech stran.
bílé světlo a 1m nad ním zelené světlo, obě viditelná ze všech stran, boční světla a záďové světlo.
vrcholové světlo, boční světla a záďové světlo.
Převozní loď se nesmí zdržovat v plavební dráze:
delší dobu, než jí stanovila Státní plavební správa.
déle, než je nezbytné.
po dobu delší, než je uvedena v jízdním řádu přívozu.
Koupající se osoby jsou povinny chovat se tak, aby neohrožovaly bezpečnost a plynulost plavby, zejména nesmějí:
křížit dráhu přibližujícího se plavidla.
plavat v plavební dráze a její bezprostřední blízkosti.
plavat do plavební dráhy.
Opakované řady úderů na zvon nebo dlouhé zvukové signály dává:
převozní loď s předností v plavbě.
plavidlo plující v podmínkách snížené viditelnosti.
plavidlo, které se ocitlo v nouzi a chce požádat o pomoc.
Termínem "noc" se v pravidlech plavebního provozu rozumí doba:
od 20,00 h do 4,30 h v létě a od 17,00 h do 7,00 h v zimě.
která začíná půl hodiny po západu slunce a končí půl hodiny před východem slunce.
mezi západem a východem slunce.
Tato signalizační světla nese:
plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost.
plavidlo přepravující nebezpečný náklad, stojící při levém břehu.
převozní loď stojící na svém stanovišti, která nepluje volně.
Přestanou-li signální světla fungovat, neprodleně se nahradí světly nouzovými, přičemž může být:
silné nebo jasné světlo nahrazeno světlem obyčejným pro doplutí do nejbližšího přístavu nebo k přístavišti.
silné světlo nahrazeno světlem jasným a předepsané světlo jasné světlem obyčejným, ale světla s předepsaným výkonem musí být uvedena opět do provozu v co nejkratší době.
jasné světlo nahrazeno světlem silným a předepsané světlo obyčejné světlem jasným do provedení revize elektroinstalace.
Plavidlo stojící u břehu musí být opatřeno:
bezpečným přechodem na břeh.
kotvou.
zapnutou světelnou signalizací.
Při naloďování cestujících je vůdce plavidla povinen:
zajistit jejich bezpečné nalodění a rozmístění na plavidle.
zajistit jejich bezpečné nalodění pomocí přechodové lávky široké min. 0,6 m.
Poučit cestující o používání individuálních záchranných prostředků.
Lekážní plachta se posunuje pod proraženým trupem:
po vnější straně trupu od přídě plavidla.
po vnitřní straně obšívky.
po proudu po vnější straně trupu.
Při vzniku požáru musí posádka ihned:
hasit všemi dostupnými prostředky.
hlásit vznik požáru Státní plavební správě.
přivolat nejbližší hasičský sbor.
Lekážní plachta je určena k:
zamezení přístupu vzduchu k hořícímu nákladu.
překrytí přepravovaného nákladu.
zamezení vnikání vody do plavidla.
Zvednuté kotvy nesmějí přesahovat:
pod úrovní dna nebo kýlu plavidla.
přes podélný obrys plavidla.
nad úroveň paluby.
Páteř je:
součást obšívky.
výztuha paluby převozního plavidla.
podélná výztužná část na dně plavidla.
Převozní loď je charakterizována:
určením k dopravě cestujících a nákladu z jednoho břehu na druhý.
povinností přistávat pouze u přístavních můstků.
nutností být připoutána na laně.
Dokladem o způsobilosti plavidla k provozu na vodní cestě je:
klasifikační průkaz plavidla.
cejchovní průkaz.
Lodní osvědčení nebo Osvědčení plovoucího zařízení.
Převozní plavidlo se vyvazuje pomocí:
sochoru.
bidla.
lana.
Lodní nástavba je:
část lodního tělesa nad palubou.
sklad převozní lodě.
nákladní prostor.