Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Termínem "den" se v pravidlech plavebního provozu rozumí doba:


mezi východem a západem slunce.

od 4:30 h do 20:00 h v létě a od 7:00 h do 17:00 h v zimě.

která začíná půl hodiny před východem slunce a končí půl hodiny po západu slunce.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Koupající se osoby jsou povinny chovat se tak, aby neohrožovaly bezpečnost a plynulost plavby, zejména musí zachovat vzdálenost minimálně:


3 m od boku malého plavidla s vlastním pohonem.

10 m od boku malého plavidla s vlastním pohonem.

5 m od boku malého plavidla s vlastním pohonem.




Otázka číslo 3
za 1 bod

Toto signalizační světlo nese samostatně plující malé plavidlo:


bez vlastního pohonu s plochou plachet do 10 m2.

které nemá vlastní pohon ani plachty.

s vlastním pohonem do výkonu 5,4 kW nebo s plochou plachet do 10 m2.




Otázka číslo 4
za 1 bod

Tato signalizační světla nese:


volně plující převozní loď s předností v plavbě.

plavidlo, které přepravuje nebezpečné věci.

plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Termínem "boční světla" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


obyčejné zelené světlo a obyčejné červené světlo na boku plavidla, z nichž každé svítí nepřerušovaně v obzorovém výseku 112°30´.

jasné zelené světlo na pravém boku a jasné červené světlo na levém boku plavidla, z nichž každé svítí nepřerušovaně v obzorovém výseku 112°30´.

silné zelené světlo na levém boku a silné červené světlo na pravém boku plavidla, z nichž každé svítí nepřerušovaně v obzorovém výseku 112°30´.




Otázka číslo 6
za 1 bod

Tato signalizační světla nese:


plavidlo přepravující nebezpečný náklad, stojící při levém břehu.

převozní loď stojící na svém stanovišti, která nepluje volně.

plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Termínem "stálé světlo viditelné ze všech stran" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku:


360°.

380°.

225°.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Vypadne-li z plavidla jakýkoliv předmět, který může vytvořit plavební překážku, je vůdce plavidla povinen:


vyčkat na místě, než mu dá plavební úřad povolení k odplutí.

učinit o tom záznam v lodním deníku.

zajistit jeho odstranění z plavební dráhy.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Koupající se osoby jsou povinny chovat se tak, aby neohrožovaly bezpečnost a plynulost plavby, zejména nesmějí:


plavat v plavební dráze a její bezprostřední blízkosti.

plavat do plavební dráhy.

křížit dráhu přibližujícího se plavidla.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Zvukový signál "jeden dlouhý zvuk" znamená:


pluji doprava.

hodlám přistávat.

pozor.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost, signalizuje v noci:


silným bílým světlem pohybujícím se ve svislém směru nebo dvěma bílými světly umístěnými vedle sebe.

žlutým světlem pohybujícím se vratně ve vodorovném směru nebo dvěma žlutými světly umístěnými v přední a zadní části plavidla.

červeným světlem kývajícím se v půlkruhu nebo dvěma červenými světly umístěnými nad sebou.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Termínem "záďové světlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


obyčejné nebo jasné bílé světlo, svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 112°30´.

jasné nebo obyčejné bílé světlo, svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 135°.

silné žluté světlo, svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 225°.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Převozní lodě nesou zelený balón ve výšce:


nejvýše 2 m, tato výška může být zvýšena v nepřehledném úseku vodní cesty.

nejvýše 3 m, nepřesahuje-li délka převozní lodi 15 m, tuto signalizaci nenese.

minimálně 4 m, tato výška může být snížena na 3 m, nepřesahuje-li délka převozní lodi 20m.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Termínem "převozní loď" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


plovoucí těleso, které je určené pro přepravu nákladu nebo cestujících mezi dvěma přístavy nebo překladišti a které je evidováno u Státní plavební správy.

plavidlo zajišťující přepravu napříč vodní cesty, byla-li pro tento druh přepravy schválena jeho technická způsobilost.

plovoucí zařízení, které zajišťuje přepravu napříč nebo ve směru vodní cesty a je vybaveno lodním osvědčením.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Převozní lodě, které neplují volně, stojící na svém stanovišti, nesou v noci:


jasné bílé světlo viditelné ze všech stran a 1m nad ním jasné zelené světlo viditelné ze všech stran.

vrcholové světlo a 1m pod ním silné zelené světlo viditelné ze všech stran.

obyčejné zelené světlo viditelné ze všech stran, nejméně 1m pod ním boční světla a záďové světlo.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Nasedne-li nebo potopí-li se plavidlo v plavební dráze, je jeho vůdce povinen:


použít signalizaci pro nasedlé nebo potopené plavidlo a v dostatečné vzdálenosti od tohoto místa upozornit přibližující se plavidla, aby mohla včas provést potřebná opatření.

použít signalizaci pro sníženou možnost manévrování a odpalováním světlic nebo pyrotechnických prostředků upozornit přibližující se plavidla, po které straně lze proplout.

zajistit hlídku na plavidle nebo dohled nad plavidlem, je-li to nezbytné pro bezpečnost plavby, a vést o zajištění hlídky nebo dohledu záznam než se na místo dostaví vyšetřovatel a Státní plavební správa.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:


černým kouřem zapálené gumy vhozené na hladinu vody.

odpalováním světlic nebo pyrotechnických prostředků, které po odpálení vytvářejí tzv. červený déšť a následují v krátkých intervalech.

třemi silnými nebo jasnými zelenými světly viditelnými ze všech stran, rozmístěnými na předním stěžni do tvaru rovnostranného trojúhelníku.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Dostane-li se plavidlo za plavby do podmínek snížené viditelnosti, při které nelze rozeznat jiná plavidla, zejména při mlze, hustém dešti, sněhové vánici nebo dýmu a nepluje-li pomocí radiolokátoru:


musí použít světla do mlhy nebo zůstat stát na pravé straně plavební dráhy.

může při zachování zvláštní pozornosti doplout na nejbližší vhodné místo pro bezpečné stání.

musí bezodkladně zastavit a vyčkat na místě do zlepšení viditelnosti.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Zvukový signál "řady úderů na zvon" znamená:


pozor.

signál nouze.

posádka na palubu.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Mezi vyvazovací výstroj patří:


pacholata, rohatinky, vázací lana, palubní kruhy, průvlačnice.

vázací lana, vlečná kladka, manipulační člunek.

pacholata, vázací lana, sochory, přechodová lávka, žebřík.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Individuální záchranné prostředky jsou na plavidle uloženy:


na určených, uzamčených a označených místech.

na určených, snadno přístupných a označených místech.

na bocích plavidla v počtu stanoveném předpisem.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Pojmem "vnitrozemská vodní cesta" rozumíme:


vodní toky a jiné vodní plochy, na kterých je možné provozovat vnitrozemskou plavbu.

vodní toky a jiné vodní plochy, odpovídající plavebně provozním podmínkám

veškeré vodní plochy a vodní plochy na území ČR.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

První pomoc postiženému v bezvědomí spočívá v:


dýchání z úst do úst.

položení postiženého do stabilizované polohy, převoz k lékaři.

položení postiženého na záda, zaklonění hlavy.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Směr proti proudu vodní cesty se rozumí směr:


od pramene toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.

k prameni toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.

od ústí k prameni, kromě úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

První pomoc postiženému při podchlazení, např. pobytem ve studené vodě, spočívá v:


uložení do stínu, podávání studeného nápoje.

uložení do vodorovné polohy, zabalení do přikrývek, převlečení do suchého oděvu.

podávání horkého nápoje s alkoholem.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

Mezi plovoucí zařízení patří:


přístavní můstek.

plovoucí jeřáb.

remorkér.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Lodní nástavba je:


nákladní prostor.

část lodního tělesa nad palubou.

sklad převozní lodě.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Převozní loď je charakterizována:


povinností přistávat pouze u přístavních můstků.

určením k dopravě cestujících a nákladu z jednoho břehu na druhý.

nutností být připoutána na laně.




Otázka číslo 29
za 1 bod

 

Ponorovým znakem je u převozních lodí:


na každém boku jeden pár ponorových stupnic, nejméně s decimetrovým dělením.

obdélník dlouhý 0,3 m a vysoký 0,04 m, vyznačený bílou barvou na boku plavidla.

pás o šířce 5 cm a délce 2m, provedený světlou barvou na bocích plavidla.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

Stabilita plavidla je schopnost:


vrátit se do původní polohy z niž bylo vychýleno vnějšími silami přestanou-li tyto působit.

odolávat silám namáhajícím lodní těleso při nakládce.

zachovávat požadovaný směr plavby.