Plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost, signalizuje v noci:
žlutým světlem pohybujícím se vratně ve vodorovném směru nebo dvěma žlutými světly umístěnými v přední a zadní části plavidla.
silným bílým světlem pohybujícím se ve svislém směru nebo dvěma bílými světly umístěnými vedle sebe.
červeným světlem kývajícím se v půlkruhu nebo dvěma červenými světly umístěnými nad sebou.
Pro vyvazování nebo uvolňování nasedlých plavidel je zakázáno používat:
stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla.
stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla, zákaz se nevztahuje na malá plavidla.
stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla, pokud se neučiní vhodná opatření zábaly, obložením nebo vyztužením proti jejich poškození.
Tuto signalizaci nese:
převozní loď neplující volně, stojící na svém stanovišti.
plavidlo lodivodské služby, stojící na svém stanovišti.
plavidlo přepravující nebezpečný náklad, stojící na vyhrazeném stanovišti.
Termínem "den" se v pravidlech plavebního provozu rozumí doba:
mezi východem a západem slunce.
od 4:30 h do 20:00 h v létě a od 7:00 h do 17:00 h v zimě.
která začíná půl hodiny před východem slunce a končí půl hodiny po západu slunce.
Náklad a způsob jeho uložení na plavidle:
musí odpovídat parametrům vodní cesty a staveb na ní.
stanoví jeho vůdce nejméně dva dny před vyplutím a zajišťuje jej i v průběhu plavby tak, aby plavba byla plynulá.
nesmí ohrožovat stabilitu plavidla nebo pevnost lodního tělesa.
Pro zákaz vstupu na plavidlo nepovolaným osobám se na přístupové lávce nebo na palubě plavidla použije znak, který tvoří:
bílá červeně olemovaná kruhová tabule, jejímž středem je napříč veden červený pruh a je na ní vyobrazena černá postava chodce.
černá obdélníková tabule se šikmými žlutými pruhy situovaná na výšku, v jejímž středu je vyobrazen červený vykřičník.
červená bíle olemovaná čtvercová tabule s černým nápisem VSTUP ZAKÁZÁN.
Válce, balóny a kužele:
nesmějí být nahrazovány jinými upravenými předměty, byť by měly při pohledu z dálky stejný tvar i barvu.
smějí být nahrazeny předměty, které nemusejí mít při pohledu z dálky stejný tvar, ale musejí být stejné barvy.
mohou být nahrazeny také upravenými předměty, které mají při pohledu z dálky stejný tvar.
Zvukový signál "řady úderů na zvon" znamená:
pozor.
signál nouze.
posádka na palubu.
Plavidlo určené k přepravě cestujících nesmí přepravovat více cestujících:
než je na osobních lodích obvykle povoleno přepravovat.
než kolik je na něm míst k sezení.
než je na něm povoleno přepravovat.
Plavidla plavebního úřadu mohou signalizovat:
jasným blikavým červeným světlem viditelným ze všech stran.
střídavě silným blikavým světlem červené a modré barvy, viditelnými ze všech stran.
obyčejným blikavým modrým světlem viditelným ze všech stran.
Tento signální znak (tabule) znamená:
doporučené místo ke spouštění plavidel na vodu.
převozní lodě, které neplují volně.
přístavní můstky pro osobní lodě.
Tento balón nese:
malé plavidlo s vlastním pohonem, jehož délka přesahuje 7 m.
převozní loď, která nepluje volně.
rybářská síť nebo jiné rybolovné zařízení.
převozní lodě plující volně.
povolené stání plavidel.
přístaviště osobních lodí.
Blokuje-li vodící lano převozní lodi plavební dráhu:
mohou připlouvající plavidla včas požádat o uvolnění plavební dráhy zvukovým signálem "jeden dlouhý zvuk".
nesmějí připlouvající plavidla používat akustické signalizace, aby si tím vynutila uvolnění plavební dráhy.
musí připlouvající plavidla zastavit a zůstat stát tak dlouho, dokud plavební dráha nebude volná a převozní loď nedá zvukový signál "jeden dlouhý zvuk".
Přední loďka nebo bóje, na níž je lano kyvadlového přívozu, nese v noci:
červené světlo a pod ním bílé světlo, obě viditelná ze všech stran.
bílé světlo a nad ním zelené světlo, obě viditelná ze všech stran.
jasné bílé světlo viditelné ze všech stran.
plavidlo stojící na volné vodní ploše.
volně plující převozní loď.
plavidlo přepravující nebezpečné věci.
Schválení technické způsobilosti se nepožaduje na plavidle:
pokud je provozováno na území České republiky.
bez vlastního pohonu.
pokud nepodléhá evidenci.
Vypadne-li z plavidla jakýkoliv předmět, který může vytvořit plavební překážku, je vůdce plavidla povinen:
zajistit jeho odstranění z plavební dráhy.
vyčkat na místě, než mu dá plavební úřad povolení k odplutí.
učinit o tom záznam v lodním deníku.
Stojícím plavidlem se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
plavidlo, které je přímo nebo nepřímo zakotveno nebo přímo nebo nepřímo vyvázáno ke břehu.
je plavidlo uvázlé na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě volného pohybu.
plavidlo, které stojí vůči břehu a motory pracují jen takovou silou, aby překonaly účinek proudu vody.
Přecházet z plavidla na plavidlo překročením je:
je zakázáno.
dovoleno jen tehdy, pokud je mezi plavidly instalována lávka nebo žebřík.
dovoleno jen tehdy, pokud to vzdálenost nebo převýšení mezi nimi umožňuje.
Vůdce převozního plavidla má právo:
stanovit minimální počet cestujících pro bezpečnou plavbu.
nedovolit přístup na palubu osobám zřetelně pod vlivem alkoholu.
vyloučit z přepravy osobu podezřelou z přechovávání zbraně.
Mezi vyvazovací výstroj patří:
vázací lana, vlečná kladka, manipulační člunek.
pacholata, vázací lana, sochory, přechodová lávka, žebřík.
pacholata, rohatinky, vázací lana, palubní kruhy, průvlačnice.
První pomoc postiženému při popálení spočívá v:
chlazení popálenin proudící vodou a ledem.
odstranění přiškvařené hmoty z popáleného místa.
potření popáleného místa mastí na spáleniny.
Směr proti proudu vodní cesty se rozumí směr:
od pramene toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
od ústí k prameni, kromě úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
k prameni toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
Prvním úkonem pro záchranu tonoucího po jeho vytažení z vody musí být:
umělé dýchání z úst do úst.
masáž srdce.
zprůchodnění dýchacích cest.
Lodní obšívka se skládá z:
dnové obšívky, boční obšívky a outorů.
dnové obšívky, boční obšívky a paluby.
svařených kovových dílů.
Outor je:
část obšívky plavidla v přechodu lodního dna do boků.
druh lodního mechanismu.
část lodní nástavby.
Páteř je:
součást obšívky.
výztuha paluby převozního plavidla.
podélná výztužná část na dně plavidla.
Plovatelnost je schopnost plavidla:
plout předepsaným způsobem a rychlostí.
plout působením vlastního hydrostatického vztlaku v dané poloze.
plout v jakékoliv poloze bez potopení.
Stabilita plavidla je schopnost:
vrátit se do původní polohy z niž bylo vychýleno vnějšími silami přestanou-li tyto působit.
zachovávat požadovaný směr plavby.
odolávat silám namáhajícím lodní těleso při nakládce.