Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost, signalizuje v noci:


žlutým světlem pohybujícím se vratně ve vodorovném směru nebo dvěma žlutými světly umístěnými v přední a zadní části plavidla.

silným bílým světlem pohybujícím se ve svislém směru nebo dvěma bílými světly umístěnými vedle sebe.

červeným světlem kývajícím se v půlkruhu nebo dvěma červenými světly umístěnými nad sebou.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Pro vyvazování nebo uvolňování nasedlých plavidel je zakázáno používat:


stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla.

stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla, zákaz se nevztahuje na malá plavidla.

stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla, pokud se neučiní vhodná opatření zábaly, obložením nebo vyztužením proti jejich poškození.




Otázka číslo 3
za 1 bod

Tuto signalizaci nese:


převozní loď neplující volně, stojící na svém stanovišti.

plavidlo lodivodské služby, stojící na svém stanovišti.

plavidlo přepravující nebezpečný náklad, stojící na vyhrazeném stanovišti.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Termínem "den" se v pravidlech plavebního provozu rozumí doba:


mezi východem a západem slunce.

od 4:30 h do 20:00 h v létě a od 7:00 h do 17:00 h v zimě.

která začíná půl hodiny před východem slunce a končí půl hodiny po západu slunce.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Náklad a způsob jeho uložení na plavidle:


musí odpovídat parametrům vodní cesty a staveb na ní.

stanoví jeho vůdce nejméně dva dny před vyplutím a zajišťuje jej i v průběhu plavby tak, aby plavba byla plynulá.

nesmí ohrožovat stabilitu plavidla nebo pevnost lodního tělesa.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Pro zákaz vstupu na plavidlo nepovolaným osobám se na přístupové lávce nebo na palubě plavidla použije znak, který tvoří:


bílá červeně olemovaná kruhová tabule, jejímž středem je napříč veden červený pruh a je na ní vyobrazena černá postava chodce.

černá obdélníková tabule se šikmými žlutými pruhy situovaná na výšku, v jejímž středu je vyobrazen červený vykřičník.

červená bíle olemovaná čtvercová tabule s černým nápisem VSTUP ZAKÁZÁN.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Válce, balóny a kužele:


nesmějí být nahrazovány jinými upravenými předměty, byť by měly při pohledu z dálky stejný tvar i barvu.

smějí být nahrazeny předměty, které nemusejí mít při pohledu z dálky stejný tvar, ale musejí být stejné barvy.

mohou být nahrazeny také upravenými předměty, které mají při pohledu z dálky stejný tvar.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Zvukový signál "řady úderů na zvon" znamená:


pozor.

signál nouze.

posádka na palubu.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Plavidlo určené k přepravě cestujících nesmí přepravovat více cestujících:


než je na osobních lodích obvykle povoleno přepravovat.

než kolik je na něm míst k sezení.

než je na něm povoleno přepravovat.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Plavidla plavebního úřadu mohou signalizovat:


jasným blikavým červeným světlem viditelným ze všech stran.

střídavě silným blikavým světlem červené a modré barvy, viditelnými ze všech stran.

obyčejným blikavým modrým světlem viditelným ze všech stran.




Otázka číslo 11
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


doporučené místo ke spouštění plavidel na vodu.

převozní lodě, které neplují volně.

přístavní můstky pro osobní lodě.




Otázka číslo 12
za 1 bod

Tento balón nese:


malé plavidlo s vlastním pohonem, jehož délka přesahuje 7 m.

převozní loď, která nepluje volně.

rybářská síť nebo jiné rybolovné zařízení.




Otázka číslo 13
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


převozní lodě plující volně.

povolené stání plavidel.

přístaviště osobních lodí.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Blokuje-li vodící lano převozní lodi plavební dráhu:


mohou připlouvající plavidla včas požádat o uvolnění plavební dráhy zvukovým signálem "jeden dlouhý zvuk".

nesmějí připlouvající plavidla používat akustické signalizace, aby si tím vynutila uvolnění plavební dráhy.

musí připlouvající plavidla zastavit a zůstat stát tak dlouho, dokud plavební dráha nebude volná a převozní loď nedá zvukový signál "jeden dlouhý zvuk".




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Přední loďka nebo bóje, na níž je lano kyvadlového přívozu, nese v noci:


červené světlo a pod ním bílé světlo, obě viditelná ze všech stran.

bílé světlo a nad ním zelené světlo, obě viditelná ze všech stran.

jasné bílé světlo viditelné ze všech stran.




Otázka číslo 16
za 1 bod

Tento balón nese:


plavidlo stojící na volné vodní ploše.

volně plující převozní loď.

plavidlo přepravující nebezpečné věci.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Schválení technické způsobilosti se nepožaduje na plavidle:


pokud je provozováno na území České republiky.

bez vlastního pohonu.

pokud nepodléhá evidenci.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Vypadne-li z plavidla jakýkoliv předmět, který může vytvořit plavební překážku, je vůdce plavidla povinen:


zajistit jeho odstranění z plavební dráhy.

vyčkat na místě, než mu dá plavební úřad povolení k odplutí.

učinit o tom záznam v lodním deníku.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Stojícím plavidlem se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


plavidlo, které je přímo nebo nepřímo zakotveno nebo přímo nebo nepřímo vyvázáno ke břehu.

je plavidlo uvázlé na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě volného pohybu.

plavidlo, které stojí vůči břehu a motory pracují jen takovou silou, aby překonaly účinek proudu vody.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Přecházet z plavidla na plavidlo překročením je:


je zakázáno.

dovoleno jen tehdy, pokud je mezi plavidly instalována lávka nebo žebřík.

dovoleno jen tehdy, pokud to vzdálenost nebo převýšení mezi nimi umožňuje.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Vůdce převozního plavidla má právo:


stanovit minimální počet cestujících pro bezpečnou plavbu.

nedovolit přístup na palubu osobám zřetelně pod vlivem alkoholu.

vyloučit z přepravy osobu podezřelou z přechovávání zbraně.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Mezi vyvazovací výstroj patří:


vázací lana, vlečná kladka, manipulační člunek.

pacholata, vázací lana, sochory, přechodová lávka, žebřík.

pacholata, rohatinky, vázací lana, palubní kruhy, průvlačnice.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

První pomoc postiženému při popálení spočívá v:


chlazení popálenin proudící vodou a ledem.

odstranění přiškvařené hmoty z popáleného místa.

potření popáleného místa mastí na spáleniny.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Směr proti proudu vodní cesty se rozumí směr:


od pramene toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.

od ústí k prameni, kromě úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.

k prameni toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Prvním úkonem pro záchranu tonoucího po jeho vytažení z vody musí být:


umělé dýchání z úst do úst.

masáž srdce.

zprůchodnění dýchacích cest.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

Lodní obšívka se skládá z:


dnové obšívky, boční obšívky a outorů.

dnové obšívky, boční obšívky a paluby.

svařených kovových dílů.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Outor je:


část obšívky plavidla v přechodu lodního dna do boků.

druh lodního mechanismu.

část lodní nástavby.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Páteř je:


součást obšívky.

výztuha paluby převozního plavidla.

podélná výztužná část na dně plavidla.




Otázka číslo 29
za 1 bod

 

Plovatelnost je schopnost plavidla:


plout předepsaným způsobem a rychlostí.

plout působením vlastního hydrostatického vztlaku v dané poloze.

plout v jakékoliv poloze bez potopení.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

Stabilita plavidla je schopnost:


vrátit se do původní polohy z niž bylo vychýleno vnějšími silami přestanou-li tyto působit.

zachovávat požadovaný směr plavby.

odolávat silám namáhajícím lodní těleso při nakládce.