Termínem "den" se v pravidlech plavebního provozu rozumí doba:
mezi východem a západem slunce.
od 4:30 h do 20:00 h v létě a od 7:00 h do 17:00 h v zimě.
která začíná půl hodiny před východem slunce a končí půl hodiny po západu slunce.
Koupající se osoby jsou povinny chovat se tak, aby neohrožovaly bezpečnost a plynulost plavby, zejména musí zachovat vzdálenost minimálně:
3 m od boku malého plavidla s vlastním pohonem.
10 m od boku malého plavidla s vlastním pohonem.
5 m od boku malého plavidla s vlastním pohonem.
Toto signalizační světlo nese samostatně plující malé plavidlo:
bez vlastního pohonu s plochou plachet do 10 m2.
které nemá vlastní pohon ani plachty.
s vlastním pohonem do výkonu 5,4 kW nebo s plochou plachet do 10 m2.
Tato signalizační světla nese:
volně plující převozní loď s předností v plavbě.
plavidlo, které přepravuje nebezpečné věci.
plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost.
Termínem "boční světla" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
obyčejné zelené světlo a obyčejné červené světlo na boku plavidla, z nichž každé svítí nepřerušovaně v obzorovém výseku 112°30´.
jasné zelené světlo na pravém boku a jasné červené světlo na levém boku plavidla, z nichž každé svítí nepřerušovaně v obzorovém výseku 112°30´.
silné zelené světlo na levém boku a silné červené světlo na pravém boku plavidla, z nichž každé svítí nepřerušovaně v obzorovém výseku 112°30´.
plavidlo přepravující nebezpečný náklad, stojící při levém břehu.
převozní loď stojící na svém stanovišti, která nepluje volně.
Termínem "stálé světlo viditelné ze všech stran" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku:
360°.
380°.
225°.
Vypadne-li z plavidla jakýkoliv předmět, který může vytvořit plavební překážku, je vůdce plavidla povinen:
vyčkat na místě, než mu dá plavební úřad povolení k odplutí.
učinit o tom záznam v lodním deníku.
zajistit jeho odstranění z plavební dráhy.
Koupající se osoby jsou povinny chovat se tak, aby neohrožovaly bezpečnost a plynulost plavby, zejména nesmějí:
plavat v plavební dráze a její bezprostřední blízkosti.
plavat do plavební dráhy.
křížit dráhu přibližujícího se plavidla.
Zvukový signál "jeden dlouhý zvuk" znamená:
pluji doprava.
hodlám přistávat.
pozor.
Plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost, signalizuje v noci:
silným bílým světlem pohybujícím se ve svislém směru nebo dvěma bílými světly umístěnými vedle sebe.
žlutým světlem pohybujícím se vratně ve vodorovném směru nebo dvěma žlutými světly umístěnými v přední a zadní části plavidla.
červeným světlem kývajícím se v půlkruhu nebo dvěma červenými světly umístěnými nad sebou.
Termínem "záďové světlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
obyčejné nebo jasné bílé světlo, svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 112°30´.
jasné nebo obyčejné bílé světlo, svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 135°.
silné žluté světlo, svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 225°.
Převozní lodě nesou zelený balón ve výšce:
nejvýše 2 m, tato výška může být zvýšena v nepřehledném úseku vodní cesty.
nejvýše 3 m, nepřesahuje-li délka převozní lodi 15 m, tuto signalizaci nenese.
minimálně 4 m, tato výška může být snížena na 3 m, nepřesahuje-li délka převozní lodi 20m.
Termínem "převozní loď" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
plovoucí těleso, které je určené pro přepravu nákladu nebo cestujících mezi dvěma přístavy nebo překladišti a které je evidováno u Státní plavební správy.
plavidlo zajišťující přepravu napříč vodní cesty, byla-li pro tento druh přepravy schválena jeho technická způsobilost.
plovoucí zařízení, které zajišťuje přepravu napříč nebo ve směru vodní cesty a je vybaveno lodním osvědčením.
Převozní lodě, které neplují volně, stojící na svém stanovišti, nesou v noci:
jasné bílé světlo viditelné ze všech stran a 1m nad ním jasné zelené světlo viditelné ze všech stran.
vrcholové světlo a 1m pod ním silné zelené světlo viditelné ze všech stran.
obyčejné zelené světlo viditelné ze všech stran, nejméně 1m pod ním boční světla a záďové světlo.
Nasedne-li nebo potopí-li se plavidlo v plavební dráze, je jeho vůdce povinen:
použít signalizaci pro nasedlé nebo potopené plavidlo a v dostatečné vzdálenosti od tohoto místa upozornit přibližující se plavidla, aby mohla včas provést potřebná opatření.
použít signalizaci pro sníženou možnost manévrování a odpalováním světlic nebo pyrotechnických prostředků upozornit přibližující se plavidla, po které straně lze proplout.
zajistit hlídku na plavidle nebo dohled nad plavidlem, je-li to nezbytné pro bezpečnost plavby, a vést o zajištění hlídky nebo dohledu záznam než se na místo dostaví vyšetřovatel a Státní plavební správa.
Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
černým kouřem zapálené gumy vhozené na hladinu vody.
odpalováním světlic nebo pyrotechnických prostředků, které po odpálení vytvářejí tzv. červený déšť a následují v krátkých intervalech.
třemi silnými nebo jasnými zelenými světly viditelnými ze všech stran, rozmístěnými na předním stěžni do tvaru rovnostranného trojúhelníku.
Dostane-li se plavidlo za plavby do podmínek snížené viditelnosti, při které nelze rozeznat jiná plavidla, zejména při mlze, hustém dešti, sněhové vánici nebo dýmu a nepluje-li pomocí radiolokátoru:
musí použít světla do mlhy nebo zůstat stát na pravé straně plavební dráhy.
může při zachování zvláštní pozornosti doplout na nejbližší vhodné místo pro bezpečné stání.
musí bezodkladně zastavit a vyčkat na místě do zlepšení viditelnosti.
Zvukový signál "řady úderů na zvon" znamená:
signál nouze.
posádka na palubu.
Mezi vyvazovací výstroj patří:
pacholata, rohatinky, vázací lana, palubní kruhy, průvlačnice.
vázací lana, vlečná kladka, manipulační člunek.
pacholata, vázací lana, sochory, přechodová lávka, žebřík.
Individuální záchranné prostředky jsou na plavidle uloženy:
na určených, uzamčených a označených místech.
na určených, snadno přístupných a označených místech.
na bocích plavidla v počtu stanoveném předpisem.
Pojmem "vnitrozemská vodní cesta" rozumíme:
vodní toky a jiné vodní plochy, na kterých je možné provozovat vnitrozemskou plavbu.
vodní toky a jiné vodní plochy, odpovídající plavebně provozním podmínkám
veškeré vodní plochy a vodní plochy na území ČR.
První pomoc postiženému v bezvědomí spočívá v:
dýchání z úst do úst.
položení postiženého do stabilizované polohy, převoz k lékaři.
položení postiženého na záda, zaklonění hlavy.
Směr proti proudu vodní cesty se rozumí směr:
od pramene toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
k prameni toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
od ústí k prameni, kromě úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
První pomoc postiženému při podchlazení, např. pobytem ve studené vodě, spočívá v:
uložení do stínu, podávání studeného nápoje.
uložení do vodorovné polohy, zabalení do přikrývek, převlečení do suchého oděvu.
podávání horkého nápoje s alkoholem.
Mezi plovoucí zařízení patří:
přístavní můstek.
plovoucí jeřáb.
remorkér.
Lodní nástavba je:
nákladní prostor.
část lodního tělesa nad palubou.
sklad převozní lodě.
Převozní loď je charakterizována:
povinností přistávat pouze u přístavních můstků.
určením k dopravě cestujících a nákladu z jednoho břehu na druhý.
nutností být připoutána na laně.
Ponorovým znakem je u převozních lodí:
na každém boku jeden pár ponorových stupnic, nejméně s decimetrovým dělením.
obdélník dlouhý 0,3 m a vysoký 0,04 m, vyznačený bílou barvou na boku plavidla.
pás o šířce 5 cm a délce 2m, provedený světlou barvou na bocích plavidla.
Stabilita plavidla je schopnost:
vrátit se do původní polohy z niž bylo vychýleno vnějšími silami přestanou-li tyto působit.
odolávat silám namáhajícím lodní těleso při nakládce.
zachovávat požadovaný směr plavby.