Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Termínem "vlečná sestava" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


spojení jednoho nebo více plavidel, vlečených jedním nebo několika plavidly s vlastním pohonem.

více plavidel svázaných boky vedle sebe, z nichž se ani jedno nenachází před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.

pevně nebo kloubově spojeno více plavidel, přičemž alespoň jedno z nich je umístěno před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Termínem "kormidelna" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


zastřešený prostor na palubě plavidla vybavený kormidelním kolem.

prostor nebo nástavba na palubě, odkud se řídí plavidlo.

místo na palubě plavidla, které slouží vůdci plavidla pro plnění všech funkcí.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Řada úderů na zvon trvá asi:


12 sekund, může být nahrazena jasným blikavým bílým světlem, viditelným ze všech stran, ve stejné časové délce.

4 sekundy, může být nahrazena řadou úderů kovu o kov stejné časové délky.

8 sekund, může být nahrazena zvukovým signálem stejné časové délky.




Otázka číslo 4
za 1 bod

Žlutým blikavým světlem signalizuje:


plavidlo, které vykonává práci na vodní cestě za plavby.

vysokorychlostní plavidlo.

plavidlo plavebního úřadu.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

V plavebních komorách je vystupování a nastupování cestujících na plavidla možné:


jen se souhlasem obsluhy plavební komory.

není-li spojeno s nebezpečím uklouznutí nebo je použita lávka s protiskluzovou úpravou.

nejde-li o plavidla plující podle jízdního řádu.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Plavidla plavebního úřadu mohou signalizovat:


střídavě blikavým modrým a blikavým červeným světlem, viditelnými ze všech stran.

blikavým červeným nebo blikavým modrým světlem, viditelným ze všech stran.

blikavým modrým světlem viditelným ze všech stran.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Termínem "zastavení" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí stav, při kterém plavidlo stojí:


ve vztahu ke břehu.

ve vztahu k jinému plujícímu plavidlu nebo plovoucímu tělesu.

ve vztahu k vodnímu proudu.




Otázka číslo 8
za 1 bod

Tento plovoucí signální znak (plovák) znamená:


rozdělení plavební dráhy.

levá strana plavební dráhy.

pravá strana plavební dráhy.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:


vyléváním hořícího dehtu nebo oleje na hladinu vody, po směru proudu.

dvěma světlomety nastavenými vzhůru, jejichž paprsky svírají úhel 90°a na obloze vytvářejí písmeno "X".

světelným signálem sestávajícím ze spojení znaků… - - -… (SOS) podle Morseovy abecedy.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Sníženou viditelností se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


mlha, hustý déšť nebo doba mezi západem a východem slunce.

podmínky, při nichž viditelnost omezuje zejména mlha, hustý déšť, sněhová vánice nebo dým.

situace, při níž není z kormidelny plavidla dostatečný výhled na vodní cestu, zejména pro nadrozměrný náklad nebo atypickou sestavu plavidel.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Termínem "stálé světlo viditelné ze všech stran" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku:


360°.

380°.

225°.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Pro vyvazování nebo uvolňování nasedlých plavidel je zakázáno používat:


stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla.

stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla, zákaz se nevztahuje na malá plavidla.

stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla, pokud se neučiní vhodná opatření obalením, obložením nebo vyztužením proti jejich poškození.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Termínem "plovoucí stroj " se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


zařízení schopné plavby vybavené mechanickým zařízením a určené pro práce na vodní cestě nebo v přístavu.

zařízení schopná plavby, určené k záchraně poškozených plavidel a vyprošťování nasedlých nebo uvázlých plavidel v plavební dráze.

konstrukce, objekt nebo pevné seskupení předmětů, schopné plavby, vybavené dílenskou technikou, určené pro opravy a údržbu plavidel v provozu.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Termínem "nasedlé plavidlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


ukončení nástupu cestujících na osobní loď nebo naložení plavidla na nejvyšší povolený ponor.

plavidlo, které uvázlo na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě jeho volného pohybu.

naložení plavidla na ponor, který přesně odpovídá úředně stanovenému ponoru pro den, kdy bylo plavidlo nakládáno.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Malé plavidlo nepodléhající evidenci nese na vnitřní nebo vnější straně plavidla:


název nebo zkratku typu plavidla s římskou číslicí, vyjadřující obsaditelnost plavidla.

jméno, heslo nebo libovolnou značku či zkratku.

název provozovatele nebo jeho obvyklou zkratku nebo jméno a příjmení nebo název vlastníka plavidla.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Při zámraze vodní části přístavu je posádka plavidla povinna:


uvolňovat plavidlo z ledu, udržovat protipožární otvory před přídí a za zádí plavidla.

opustit s plavidlem přístav.

zabezpečit přechodové lávky plavidla proti uklouznutí.




Otázka číslo 17
za 1 bod

Tento obrázek na obalu přepravovaného nákladu znamená:


přeprava dutých nádob - tedy obal chrání nádobu, která je určena pro dopravu tekutého zboží.

opatrně zacházet, sklo - tedy v obalu jsou přepravovány skleněné nádoby, které je nutno chránit před vylitím.

opatrně zacházet, křehké - tedy jedná se o křehké zboží, lámavé, musí se chránit před otřesy, nárazy, pády apod.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Kotevní řetězy se zajišťují proti samovolnému spuštění kotvy:


v plavebním kanále.

nezajišťují se.

za plavby a při stání plavidla bez pomoci kotev.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Signalizační výstroj dělíme na:


optickou a dorozumívací.

akustickou a optickou.

akustickou, optickou a dorozumívací.




Otázka číslo 20
za 1 bod

Tato značka na obalu přepravovaného nákladu znamená:


náklad je zajištěn řetězy, tedy přepravovaný náklad je v těchto místech zajištěn řetězy.

zdvihat řetězy, tedy na tomto místě se musí upevnit výlučně řetězy.

zde zvedat, tedy na tomto místě se upevní závěsy pro zdvihání.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Optickou signalizační výstroj dělíme na:


denní a noční.

světelnou a zvukovou.

povinnou a nepovinnou.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Hlídka musí být:


na plavidle manévrujícím v přístavu.

na samostatně stojícím plavidle v přístavním bazénu.

na každém plavidle stojícím v přístavním bazénu.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Oko na laně vytvořené lanovou sponou může být použito na:


kotvících lanech plovoucích strojů a na vyvázání přístavních můstků osobní lodní dopravy.

vyvazování plavidel s vlastním pohonem v plavebních komorách.

vlečení plavidel na vodních cestách účelových, do celkové hmotnosti plavidla 300 t.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Kotevní řetězy se zajišťují:


záporníky, zarážkami, čertovými drápy.

vyvázáním pomocného lana na kotevní pachole.

nezajišťují se.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Dokormidlovací zařízení slouží k:


ulehčení ovládání ručního ovládacího mechanismu kormidla.

manévrování plavidlem bez kormidelního kola.

zlepšení manévrovacích vlastností plavidla.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

Obrtlík, který je umístěn mezi kotvou a kotevním řetězem:


je bezpečnostní pojistkou proti utržení kotvy.

zajišťuje pevné spojení kotvy s kotevním řetězem.

zabraňuje tomu, aby docházelo k přetáčení kotevního řetězu.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Příčná výztuha kostry trupu v boku, u malých plavidel i ve dně je:


žebro.

podvlak.

stringer.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Příčná výztuha paluby je:


příčka.

podvlak.

palubník.




Otázka číslo 29
za 1 bod

 

Páteř je:


podélná výztužná část na dně plavidla.

součást obšívky.

výztuha paluby.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

Mezi vyvazovací výstroj pohyblivou patří:


pacholata.

lana.

rohatinky.