Plavidlo, které pluje pomocí plachet a současně používá vlastní strojní pohon, se ve smyslu pravidel plavebního provozu považuje:
za plavidlo s vlastním pohonem.
za plavidlo, které není malým plavidlem.
i nadále za plachetnici.
Termínem "dlouhý zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
zvuk trvající1 sekundu.
zvuk trvající 1/4 sekundy.
zvuk trvající 4 sekundy.
Členové posádky plavidla jsou povinni:
řídit se pokyny vůdce plavidla k zajištění bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu.
plnit příkazy, které jim vydal vůdce plavidla.
zachovávat mlčenlivost o pokynech nebo příkazech, které jim vůdce plavidla vydal v průběhu plavby.
Malým plavidlem není plavidlo, jehož délka trupu přesahuje:
20 m.
25 m.
22 m.
Termínem "plovoucí stroj " se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:
zařízení schopná plavby, určené k záchraně poškozených plavidel a vyprošťování nasedlých nebo uvázlých plavidel v plavební dráze.
konstrukce, objekt nebo pevné seskupení předmětů, schopné plavby, vybavené dílenskou technikou, určené pro opravy a údržbu plavidel v provozu.
zařízení schopné plavby vybavené mechanickým zařízením a určené pro práce na vodní cestě nebo v přístavu.
Termínem "nasedlé plavidlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
ukončení nástupu cestujících na osobní loď nebo naložení plavidla na nejvyšší povolený ponor.
naložení plavidla na ponor, který přesně odpovídá úředně stanovenému ponoru pro den, kdy bylo plavidlo nakládáno.
plavidlo, které uvázlo na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě jeho volného pohybu.
Termínem "Směr proti proudu" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí směr:
od ústí k prameni toku, kromě úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
od pramene toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
k prameni toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
Termínem "plavidlo" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:
loď splňující technické požadavky pro přepravu osob a nákladu, vyjma převozních lodí na nesledovaných vodních cestách.
těleso schopné plavby, vyjma plovoucích strojů a plovoucích zařízení.
ovladatelné těleso určené k pohybu a stání na vodě, zejména za účelem přepravy osob a nákladu nebo nesení strojů a zařízení.
Žlutým blikavým světlem signalizuje:
vysokorychlostní plavidlo.
plavidlo plavebního úřadu.
plavidlo, které vykonává práci na vodní cestě za plavby.
Plovoucí garáž je ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě:
plovoucím strojem.
plovoucím zařízením.
plovoucím tělesem.
Pro zákaz kouření a používání otevřeného ohně na plavidle se na přístupové lávce nebo na palubě plavidla použije znak, který tvoří:
modrá tabule trojúhelníkového tvaru, na niž je vyobrazeno bílé písmeno F.
bílá červeně olemovaná čtvercová tabule, s červeným pruhem vedeným po úhlopříčce zleva doprava a je na ní vyobrazena černá pochodeň, z níž vychází červený a žlutý plamen.
bílá červeně olemovaná kruhová tabule, jejíž středem je napříč veden červený pruh a je na ní vyobrazena cigareta, z níž vychází kouř.
Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
pochodněmi se zeleným nebo modrozeleným světlem.
třemi světly, z nichž horní a dolní jsou červená a prostřední bílé, umístěná nejméně 1 m nad sebou v takové výši, aby byla viditelná ze všech stran.
světlicemi s padákem nebo pochodněmi s červeným světlem.
Plavidlo do délky trupu 20 m se nepovažuje za malé plavidlo, je-li:
převozní lodí, tlačným člunem nebo plavidlem určeným k přepravě více než 12 cestujících.
použito k vlečení vodních lyžařů.
vlečeno, tlačeno nebo vedeno v bočně svázané sestavě jiným plavidlem.
Vůdce plavidla je povinen zajistit, aby přes obrys plavidla nevyčnívaly:
předměty, které mohou být nebezpečné pro jiná plavidla nebo by mohly poškodit plavební zařízení a stavby na vodní cestě.
věci, které by se mohly takovým uložením poškodit.
součásti výstroje nebo nákladu při provozování plavidla.
Termínem "kormidelna" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
místo na palubě plavidla, které slouží vůdci plavidla pro plnění všech funkcí.
prostor nebo nástavba na palubě, odkud se řídí plavidlo.
zastřešený prostor na palubě plavidla vybavený kormidelním kolem.
Přecházet z plavidla na plavidlo překročením je:
dovoleno jen tehdy, pokud je mezi plavidly instalována lávka nebo žebřík.
dovoleno jen tehdy, pokud to vzdálenost nebo převýšení mezi nimi umožňuje.
je zakázáno.
Pod pojmem pomocná výstroj se rozumí:
lekážní, protipožární a záchranné prostředky.
bidla, sochory, kladky, hloubkoměry, vrhací lanka, přechodové lávky.
manipulační loďka, odrazníky, sochory, vlečné oblouky.
Tento obrázek na obalu přepravovaného nákladu znamená:
opatrně zacházet, křehké - tedy jedná se o křehké zboží, lámavé, musí se chránit před otřesy, nárazy, pády apod.
opatrně zacházet, sklo - tedy v obalu jsou přepravovány skleněné nádoby, které je nutno chránit před vylitím.
přeprava dutých nádob - tedy obal chrání nádobu, která je určena pro dopravu tekutého zboží.
K dorozumívání mezi plavidly mimo jiné slouží:
lodní píšťala, houkačka.
dvě na sobě nezávislá zařízení (telegraf, zvonek apod.)
lodní telegraf.
Při nakládce kusového zboží je třeba:
každý vagon nakládat odděleně, na jednu stranu plavidla.
těžké zboží umísťovat do středu plavidla, lehké na příď a záď.
těžké zboží umísťovat na příď a záď plavidla, lehké do středu.
Ve stabilizované poloze při odsunu raněného:
postižený leží na boku, spodní dolní končetina je pokrčená, výše uložená dolní končetina je natažená.
postižený leží na boku, horní končetina blíže k podložce je pokrčena v lokti, druhá leží za zády postiženého.
postižený leží na zádech, dolní končetiny podloženy asi 30 cm nad podložkou, hlava je zakloněna.
Při kotvení kotvou svrženou s paluby musí být kotevní řetěz (lano):
mezi lodníkem spouštějícím kotvu a protějším bokem lodě.
neustále napnuté.
mezi lodníkem spouštějícím kotvu a bokem lodě.
Optickou signalizační výstroj dělíme na:
povinnou a nepovinnou.
světelnou a zvukovou.
denní a noční.
Součásti optické signalizační výstroje jsou:
signalizační vlajky, tabule, válce, kužele, světla.
houkačky, zvony, kolejnice.
radar, echolot, krátkovlnné vysílačky, světlomety.
Dokormidlovací zařízení slouží k:
zlepšení manévrovacích vlastností plavidla.
manévrování plavidlem bez kormidelního kola.
ulehčení ovládání ručního ovládacího mechanismu kormidla.
Zařízení vlečného háku na odpojení vlečného lana musí umožnit:
odpojení vlečného lana při každém stupni zatížení a při každém úhlu vychýlení vlečného lana.
odpojení vlečného lana pouze ve středové poloze háku při plném zatížení.
odpojení vlečného lana pouze při nezatíženém háku.
Outor je:
druh lodního mechanismu.
část lodní nástavby.
část obšívky plavidla v přechodu lodního dna do boků.
Obrtlík, který je umístěn mezi kotvou a kotevním řetězem:
zabraňuje tomu, aby docházelo k přetáčení kotevního řetězu.
zajišťuje pevné spojení kotvy s kotevním řetězem.
je bezpečnostní pojistkou proti utržení kotvy.
Malá plavidla se rozdělují na:
plavidla s délkou menší než 20 metrů a ostatní rekreační plavidla.
plavidla bez vlastního pohonu, s vlastním strojním pohonem a plachetnice.
rekreační plavidla a koncesovaná plavidla.
Lodní obšívka na plavidle je:
součástí paluby.
součástí nástavby.
součástí trupu.