Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Plavidlo, které pluje pomocí plachet a současně používá vlastní strojní pohon, se ve smyslu pravidel plavebního provozu považuje:


za plavidlo s vlastním pohonem.

za plavidlo, které není malým plavidlem.

i nadále za plachetnici.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Termínem "dlouhý zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


zvuk trvající1 sekundu.

zvuk trvající 1/4 sekundy.

zvuk trvající 4 sekundy.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Členové posádky plavidla jsou povinni:


řídit se pokyny vůdce plavidla k zajištění bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu.

plnit příkazy, které jim vydal vůdce plavidla.

zachovávat mlčenlivost o pokynech nebo příkazech, které jim vůdce plavidla vydal v průběhu plavby.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Malým plavidlem není plavidlo, jehož délka trupu přesahuje:


20 m.

25 m.

22 m.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Termínem "plovoucí stroj " se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


zařízení schopná plavby, určené k záchraně poškozených plavidel a vyprošťování nasedlých nebo uvázlých plavidel v plavební dráze.

konstrukce, objekt nebo pevné seskupení předmětů, schopné plavby, vybavené dílenskou technikou, určené pro opravy a údržbu plavidel v provozu.

zařízení schopné plavby vybavené mechanickým zařízením a určené pro práce na vodní cestě nebo v přístavu.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Termínem "nasedlé plavidlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


ukončení nástupu cestujících na osobní loď nebo naložení plavidla na nejvyšší povolený ponor.

naložení plavidla na ponor, který přesně odpovídá úředně stanovenému ponoru pro den, kdy bylo plavidlo nakládáno.

plavidlo, které uvázlo na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě jeho volného pohybu.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Termínem "Směr proti proudu" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí směr:


od ústí k prameni toku, kromě úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.

od pramene toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.

k prameni toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Termínem "plavidlo" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


loď splňující technické požadavky pro přepravu osob a nákladu, vyjma převozních lodí na nesledovaných vodních cestách.

těleso schopné plavby, vyjma plovoucích strojů a plovoucích zařízení.

ovladatelné těleso určené k pohybu a stání na vodě, zejména za účelem přepravy osob a nákladu nebo nesení strojů a zařízení.




Otázka číslo 9
za 1 bod

Žlutým blikavým světlem signalizuje:


vysokorychlostní plavidlo.

plavidlo plavebního úřadu.

plavidlo, které vykonává práci na vodní cestě za plavby.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Plovoucí garáž je ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě:


plovoucím strojem.

plovoucím zařízením.

plovoucím tělesem.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Pro zákaz kouření a používání otevřeného ohně na plavidle se na přístupové lávce nebo na palubě plavidla použije znak, který tvoří:


modrá tabule trojúhelníkového tvaru, na niž je vyobrazeno bílé písmeno F.

bílá červeně olemovaná čtvercová tabule, s červeným pruhem vedeným po úhlopříčce zleva doprava a je na ní vyobrazena černá pochodeň, z níž vychází červený a žlutý plamen.

bílá červeně olemovaná kruhová tabule, jejíž středem je napříč veden červený pruh a je na ní vyobrazena cigareta, z níž vychází kouř.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:


pochodněmi se zeleným nebo modrozeleným světlem.

třemi světly, z nichž horní a dolní jsou červená a prostřední bílé, umístěná nejméně 1 m nad sebou v takové výši, aby byla viditelná ze všech stran.

světlicemi s padákem nebo pochodněmi s červeným světlem.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Plavidlo do délky trupu 20 m se nepovažuje za malé plavidlo, je-li:


převozní lodí, tlačným člunem nebo plavidlem určeným k přepravě více než 12 cestujících.

použito k vlečení vodních lyžařů.

vlečeno, tlačeno nebo vedeno v bočně svázané sestavě jiným plavidlem.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Vůdce plavidla je povinen zajistit, aby přes obrys plavidla nevyčnívaly:


předměty, které mohou být nebezpečné pro jiná plavidla nebo by mohly poškodit plavební zařízení a stavby na vodní cestě.

věci, které by se mohly takovým uložením poškodit.

součásti výstroje nebo nákladu při provozování plavidla.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Termínem "kormidelna" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


místo na palubě plavidla, které slouží vůdci plavidla pro plnění všech funkcí.

prostor nebo nástavba na palubě, odkud se řídí plavidlo.

zastřešený prostor na palubě plavidla vybavený kormidelním kolem.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Přecházet z plavidla na plavidlo překročením je:


dovoleno jen tehdy, pokud je mezi plavidly instalována lávka nebo žebřík.

dovoleno jen tehdy, pokud to vzdálenost nebo převýšení mezi nimi umožňuje.

je zakázáno.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Pod pojmem pomocná výstroj se rozumí:


lekážní, protipožární a záchranné prostředky.

bidla, sochory, kladky, hloubkoměry, vrhací lanka, přechodové lávky.

manipulační loďka, odrazníky, sochory, vlečné oblouky.




Otázka číslo 18
za 1 bod

Tento obrázek na obalu přepravovaného nákladu znamená:


opatrně zacházet, křehké - tedy jedná se o křehké zboží, lámavé, musí se chránit před otřesy, nárazy, pády apod.

opatrně zacházet, sklo - tedy v obalu jsou přepravovány skleněné nádoby, které je nutno chránit před vylitím.

přeprava dutých nádob - tedy obal chrání nádobu, která je určena pro dopravu tekutého zboží.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

K dorozumívání mezi plavidly mimo jiné slouží:


lodní píšťala, houkačka.

dvě na sobě nezávislá zařízení (telegraf, zvonek apod.)

lodní telegraf.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Při nakládce kusového zboží je třeba:


každý vagon nakládat odděleně, na jednu stranu plavidla.

těžké zboží umísťovat do středu plavidla, lehké na příď a záď.

těžké zboží umísťovat na příď a záď plavidla, lehké do středu.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Ve stabilizované poloze při odsunu raněného:


postižený leží na boku, spodní dolní končetina je pokrčená, výše uložená dolní končetina je natažená.

postižený leží na boku, horní končetina blíže k podložce je pokrčena v lokti, druhá leží za zády postiženého.

postižený leží na zádech, dolní končetiny podloženy asi 30 cm nad podložkou, hlava je zakloněna.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Při kotvení kotvou svrženou s paluby musí být kotevní řetěz (lano):


mezi lodníkem spouštějícím kotvu a protějším bokem lodě.

neustále napnuté.

mezi lodníkem spouštějícím kotvu a bokem lodě.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Optickou signalizační výstroj dělíme na:


povinnou a nepovinnou.

světelnou a zvukovou.

denní a noční.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Součásti optické signalizační výstroje jsou:


signalizační vlajky, tabule, válce, kužele, světla.

houkačky, zvony, kolejnice.

radar, echolot, krátkovlnné vysílačky, světlomety.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Dokormidlovací zařízení slouží k:


zlepšení manévrovacích vlastností plavidla.

manévrování plavidlem bez kormidelního kola.

ulehčení ovládání ručního ovládacího mechanismu kormidla.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

Zařízení vlečného háku na odpojení vlečného lana musí umožnit:


odpojení vlečného lana při každém stupni zatížení a při každém úhlu vychýlení vlečného lana.

odpojení vlečného lana pouze ve středové poloze háku při plném zatížení.

odpojení vlečného lana pouze při nezatíženém háku.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Outor je:


druh lodního mechanismu.

část lodní nástavby.

část obšívky plavidla v přechodu lodního dna do boků.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Obrtlík, který je umístěn mezi kotvou a kotevním řetězem:


zabraňuje tomu, aby docházelo k přetáčení kotevního řetězu.

zajišťuje pevné spojení kotvy s kotevním řetězem.

je bezpečnostní pojistkou proti utržení kotvy.




Otázka číslo 29
za 1 bod

 

Malá plavidla se rozdělují na:


plavidla s délkou menší než 20 metrů a ostatní rekreační plavidla.

plavidla bez vlastního pohonu, s vlastním strojním pohonem a plachetnice.

rekreační plavidla a koncesovaná plavidla.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

Lodní obšívka na plavidle je:


součástí paluby.

součástí nástavby.

součástí trupu.