Malé plavidlo, které nepodléhá evidenci, nese poznávací znak:
na vnitřní a vnější straně plavidla, plachetnice i na hlavní plachtě.
na vnitřní nebo vnější straně plavidla.
na přídi plavidla a na výstroji, kterou jsou vesla nebo pádla, záchranný kruh a vesta.
Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
vyvěšením modrého kuželu vrcholem dolů.
dvojitým žlutým kuželem umístěným tak, aby byl viditelný ze všech stran.
vlajkou, pod kterou nebo nad kterou je vyvěšen balón nebo předmět podobného tvaru.
Koupající se osoby musí od malých plavidel s vlastním pohonem dodržovat bezpečnou vzdálenost, která je alespoň:
3 m.
10 m.
5 m.
Členové posádky plavidla jsou povinni:
plnit příkazy, které jim vydal vůdce plavidla.
řídit se pokyny vůdce plavidla k zajištění bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu.
zachovávat mlčenlivost o pokynech nebo příkazech, které jim vůdce plavidla vydal v průběhu plavby.
Tento signální znak (tabule) znamená:
doporučení držet se v určeném prostoru (v mostních otvorech nebo v jezových polích).
povolení proplutí (obecný signální znak).
doporučené proplouvání jenom v jednom směru (proplouvání v protisměru je zakázáno).
Zvukový signál "řady úderů na zvon" znamená:
posádka na palubu.
pozor.
signál nouze.
světelným signálem sestávajícím ze spojení znaků… - - -… (SOS) podle Morseovy abecedy.
vyléváním hořícího dehtu nebo oleje na hladinu vody, po směru proudu.
dvěma světlomety nastavenými vzhůru, jejichž paprsky svírají úhel 90°a na obloze vytvářejí písmeno "X".
Termínem "zastavení" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí stav, při kterém plavidlo stojí:
ve vztahu ke břehu.
ve vztahu k vodnímu proudu.
ve vztahu k jinému plujícímu plavidlu nebo plovoucímu tělesu.
Všechny osoby na plavidle jsou povinny řídit se příkazy:
které jim dal provozovatel plavidla v zájmu zajištění pořádku na plavidle.
které jim dává vůdce plavidla k zajištění bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu.
které jim dají členové posádky plavidla v zájmu plného vytížení osobních lodí.
zařízení pro připojení normalizované příruby hasičské hadice (hydrant).
sběrné místo pro odevzdávání ropných odpadů z plavidel.
místo odběru pitné vody.
Termínem "tlačná sestava" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:
jedno nebo více spojených plavidel, vlečených jedním nebo několika plavidly s vlastním pohonem.
pevné nebo kloubové spojení více plavidel, z nichž alespoň jedno je umístěno před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.
více plavidel svázaných boky vedle sebe, z nichž se ani jedno nenachází před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.
Modrým blikavým světlem signalizuje plavidlo:
složek integrovaného záchranného systému.
které poskytuje technickou pomoc jiným plavidlům.
přepravující nebezpečné věci.
světlicemi s padákem nebo pochodněmi s červeným světlem.
třemi světly, z nichž horní a dolní jsou červená a prostřední bílé, umístěná nejméně 1 m nad sebou v takové výši, aby byla viditelná ze všech stran.
pochodněmi se zeleným nebo modrozeleným světlem.
Termínem "dlouhý zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
zvuk trvající1 sekundu.
zvuk trvající 4 sekundy.
zvuk trvající 1/4 sekundy.
Používání okovaných bidel a háčků k odstrkování plavidel v plavebních komorách:
je zakázáno.
je nezbytné.
je doporučeno.
Ve stabilizované poloze při odsunu raněného:
postižený leží na boku, horní končetina blíže k podložce je pokrčena v lokti, druhá leží za zády postiženého.
postižený leží na zádech, dolní končetiny podloženy asi 30 cm nad podložkou, hlava je zakloněna.
postižený leží na boku, spodní dolní končetina je pokrčená, výše uložená dolní končetina je natažená.
Části, demontované při opravě plavidla se musí:
uložit mimo plavidlo na místo k tomu určené.
řádně očistit, odmastit a opatřit ochranným protikorozivním nátěrem.
odkládat tak, aby nebránily pohybu pracovníků a musí být zajištěny proti pohybu.
Při nakládce kusového zboží je třeba:
těžké zboží umísťovat do středu plavidla, lehké na příď a záď.
těžké zboží umísťovat na příď a záď plavidla, lehké do středu.
každý vagon nakládat odděleně, na jednu stranu plavidla.
Při bočním seskupování pohybujících se plavidel při plavbě po proudu se plavidla svazují:
od zádě k přídi.
na přídi a zádi současně.
od přídě k zádi.
Napínat lana, řetězy apod. přes plavební dráhu nebo přístavní bazén:
je dovoleno jen v případech nouze.
je dovoleno pouze se souhlasem plavební správy.
Záchranný člun (loďka) musí být vybaven:
dvěma vesly, bidlem a hákem, vylévací nádobou.
dvěma vesly, záchranným kruhem, vyvazovacím lankem.
alespoň jedním veslem, označením názvu mateřského plavidla, plovacími vestami pro stanovený počet osob.
Po ukončení zvedání kotvy obsluha:
ponechá kliky v záběru.
vypojí kliky nebo pohon ze záběru.
sejme kliky z navijáku a pohon ponechá v záběru.
Přecházet z plavidla na plavidlo překročením je:
dovoleno jen tehdy, pokud to vzdálenost nebo převýšení mezi nimi umožňuje.
dovoleno jen tehdy, pokud je mezi plavidly instalována lávka nebo žebřík.
Ve veřejném přístavu je, mimo jiné, zakázáno:
opravování plavidel.
používání zvukových signálů.
koupání a chytání ryb.
Tlačné zařízení pro tlačné sestavy se skládá z:
tlačných opěr a spřahovacího zařízení.
kladky a oblouku.
uzdy a kladnice.
Základním určujícím znakem lodě je:
její určení pro dopravu osob, nákladů, vlečení nebo tlačení v sestavě.
délka, druh pohonu, maximální pohon plavidla.
evidenční a cejchovní označení plavidla.
Mezi vyvazovací výstroj pohyblivou patří:
rohatinky.
pacholata.
lana.
Sklopná kotva je ke kotevnímu řetězu připojena:
příčkovým článkem.
obrtlíkem.
lekážním článkem.
Remorkér je plavidlo, které je určeno k:
vlečení a tlačení plavidel bez vlastního pohonu.
pouze vlečení plavidel bez vlastního pohonu.
pouze tlačení plavidel bez vlastního pohonu.
Palec pacholete slouží k:
označení počtu smyček lan na pacholeti.
zajištění vyvazovacího ovinutého lana proti sesmeknutí, a aby nebyly kříženy další smyčky lana na pacholeti.
vyztužení pacholete.