Termínem "vlečná sestava" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:
spojení jednoho nebo více plavidel, vlečených jedním nebo několika plavidly s vlastním pohonem.
více plavidel svázaných boky vedle sebe, z nichž se ani jedno nenachází před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.
pevně nebo kloubově spojeno více plavidel, přičemž alespoň jedno z nich je umístěno před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.
Termínem "kormidelna" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
zastřešený prostor na palubě plavidla vybavený kormidelním kolem.
prostor nebo nástavba na palubě, odkud se řídí plavidlo.
místo na palubě plavidla, které slouží vůdci plavidla pro plnění všech funkcí.
Řada úderů na zvon trvá asi:
12 sekund, může být nahrazena jasným blikavým bílým světlem, viditelným ze všech stran, ve stejné časové délce.
4 sekundy, může být nahrazena řadou úderů kovu o kov stejné časové délky.
8 sekund, může být nahrazena zvukovým signálem stejné časové délky.
Žlutým blikavým světlem signalizuje:
plavidlo, které vykonává práci na vodní cestě za plavby.
vysokorychlostní plavidlo.
plavidlo plavebního úřadu.
V plavebních komorách je vystupování a nastupování cestujících na plavidla možné:
jen se souhlasem obsluhy plavební komory.
není-li spojeno s nebezpečím uklouznutí nebo je použita lávka s protiskluzovou úpravou.
nejde-li o plavidla plující podle jízdního řádu.
Plavidla plavebního úřadu mohou signalizovat:
střídavě blikavým modrým a blikavým červeným světlem, viditelnými ze všech stran.
blikavým červeným nebo blikavým modrým světlem, viditelným ze všech stran.
blikavým modrým světlem viditelným ze všech stran.
Termínem "zastavení" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí stav, při kterém plavidlo stojí:
ve vztahu ke břehu.
ve vztahu k jinému plujícímu plavidlu nebo plovoucímu tělesu.
ve vztahu k vodnímu proudu.
Tento plovoucí signální znak (plovák) znamená:
rozdělení plavební dráhy.
levá strana plavební dráhy.
pravá strana plavební dráhy.
Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
vyléváním hořícího dehtu nebo oleje na hladinu vody, po směru proudu.
dvěma světlomety nastavenými vzhůru, jejichž paprsky svírají úhel 90°a na obloze vytvářejí písmeno "X".
světelným signálem sestávajícím ze spojení znaků… - - -… (SOS) podle Morseovy abecedy.
Sníženou viditelností se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
mlha, hustý déšť nebo doba mezi západem a východem slunce.
podmínky, při nichž viditelnost omezuje zejména mlha, hustý déšť, sněhová vánice nebo dým.
situace, při níž není z kormidelny plavidla dostatečný výhled na vodní cestu, zejména pro nadrozměrný náklad nebo atypickou sestavu plavidel.
Termínem "stálé světlo viditelné ze všech stran" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku:
360°.
380°.
225°.
Pro vyvazování nebo uvolňování nasedlých plavidel je zakázáno používat:
stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla.
stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla, zákaz se nevztahuje na malá plavidla.
stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla, pokud se neučiní vhodná opatření obalením, obložením nebo vyztužením proti jejich poškození.
Termínem "plovoucí stroj " se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:
zařízení schopné plavby vybavené mechanickým zařízením a určené pro práce na vodní cestě nebo v přístavu.
zařízení schopná plavby, určené k záchraně poškozených plavidel a vyprošťování nasedlých nebo uvázlých plavidel v plavební dráze.
konstrukce, objekt nebo pevné seskupení předmětů, schopné plavby, vybavené dílenskou technikou, určené pro opravy a údržbu plavidel v provozu.
Termínem "nasedlé plavidlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
ukončení nástupu cestujících na osobní loď nebo naložení plavidla na nejvyšší povolený ponor.
plavidlo, které uvázlo na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě jeho volného pohybu.
naložení plavidla na ponor, který přesně odpovídá úředně stanovenému ponoru pro den, kdy bylo plavidlo nakládáno.
Malé plavidlo nepodléhající evidenci nese na vnitřní nebo vnější straně plavidla:
název nebo zkratku typu plavidla s římskou číslicí, vyjadřující obsaditelnost plavidla.
jméno, heslo nebo libovolnou značku či zkratku.
název provozovatele nebo jeho obvyklou zkratku nebo jméno a příjmení nebo název vlastníka plavidla.
Při zámraze vodní části přístavu je posádka plavidla povinna:
uvolňovat plavidlo z ledu, udržovat protipožární otvory před přídí a za zádí plavidla.
opustit s plavidlem přístav.
zabezpečit přechodové lávky plavidla proti uklouznutí.
Tento obrázek na obalu přepravovaného nákladu znamená:
přeprava dutých nádob - tedy obal chrání nádobu, která je určena pro dopravu tekutého zboží.
opatrně zacházet, sklo - tedy v obalu jsou přepravovány skleněné nádoby, které je nutno chránit před vylitím.
opatrně zacházet, křehké - tedy jedná se o křehké zboží, lámavé, musí se chránit před otřesy, nárazy, pády apod.
Kotevní řetězy se zajišťují proti samovolnému spuštění kotvy:
v plavebním kanále.
nezajišťují se.
za plavby a při stání plavidla bez pomoci kotev.
Signalizační výstroj dělíme na:
optickou a dorozumívací.
akustickou a optickou.
akustickou, optickou a dorozumívací.
Tato značka na obalu přepravovaného nákladu znamená:
náklad je zajištěn řetězy, tedy přepravovaný náklad je v těchto místech zajištěn řetězy.
zdvihat řetězy, tedy na tomto místě se musí upevnit výlučně řetězy.
zde zvedat, tedy na tomto místě se upevní závěsy pro zdvihání.
Optickou signalizační výstroj dělíme na:
denní a noční.
světelnou a zvukovou.
povinnou a nepovinnou.
Hlídka musí být:
na plavidle manévrujícím v přístavu.
na samostatně stojícím plavidle v přístavním bazénu.
na každém plavidle stojícím v přístavním bazénu.
Oko na laně vytvořené lanovou sponou může být použito na:
kotvících lanech plovoucích strojů a na vyvázání přístavních můstků osobní lodní dopravy.
vyvazování plavidel s vlastním pohonem v plavebních komorách.
vlečení plavidel na vodních cestách účelových, do celkové hmotnosti plavidla 300 t.
Kotevní řetězy se zajišťují:
záporníky, zarážkami, čertovými drápy.
vyvázáním pomocného lana na kotevní pachole.
Dokormidlovací zařízení slouží k:
ulehčení ovládání ručního ovládacího mechanismu kormidla.
manévrování plavidlem bez kormidelního kola.
zlepšení manévrovacích vlastností plavidla.
Obrtlík, který je umístěn mezi kotvou a kotevním řetězem:
je bezpečnostní pojistkou proti utržení kotvy.
zajišťuje pevné spojení kotvy s kotevním řetězem.
zabraňuje tomu, aby docházelo k přetáčení kotevního řetězu.
Příčná výztuha kostry trupu v boku, u malých plavidel i ve dně je:
žebro.
podvlak.
stringer.
Příčná výztuha paluby je:
příčka.
palubník.
Páteř je:
podélná výztužná část na dně plavidla.
součást obšívky.
výztuha paluby.
Mezi vyvazovací výstroj pohyblivou patří:
pacholata.
lana.
rohatinky.