Tento balón nese:
plavidlo s vlastním pohonem, které krátkodobě pluje za pomocným remorkérem.
plavidlo stojící bez přímého nebo nepřímého přístupu na břeh
plavidlo, na kterém je povoleno přepravovat více než 12 cestujících a nepřesahuje délku 20 m
Termínem "blikavé světlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí přerušované světlo:
s minimálním počtem 90 záblesků za minutu.
s počtem 40 až 60 záblesků za minutu.
s jedním, dvěma nebo třemi záblesky za minutu.
Plavidla, na nichž je povoleno přepravovat více než 12 cestujících a jejichž maximální délka nepřesahuje 20 m, nesou:
žlutý válec se dvěma pruhy (černým a bílým) nahoře a dole, umístěný svisle v přední části plavidla, ve výšce minimálně 4 m.
dvojitý žlutý kužel umístěný na vhodném místě a v takové výšce, aby byl viditelný ze všech stran.
žlutý balón umístěný v zadní části plavidla v takové výšce, aby byl dobře viditelný z plavidel plujících za ním.
Plavidla plující za snížené viditelnosti:
zachová po svém pravém boku dostatek místa pro případné potkávání.
zvýší rychlost plavby, aby v co nejkratším čase doplula na místo určené pro stání plavidel.
přizpůsobí rychlost plavby stavu viditelnosti, místním podmínkám a provozu ostatních plavidel.
Přednostně se proplavuje plavební komorou:
osobní loď s cestujícími na palubě, je-li ohlášena nejméně jednu hodinu před proplavením.
plavidlo nebo sestava plavidel přepravující náklad s omezenou dobou trvanlivosti.
plavidlo nebo sestava plavidel přepravující nebezpečné věci.
Samostatně plující plavidlo s vlastním pohonem, jehož délka přesahuje 110 m, musí nést druhé vrcholové světlo:
nejméně 3 m za předním vrcholovým světlem, ve stejné výšce.
za předním vrcholovým světlem, ve výšce minimálně 3 m nad ním, ve vzdálenosti minimálně třikrát větší než je jejich vzájemná svislá vzdálenost.
1 m pod vrcholovým světlem.
V tlačné sestavě se použije remorkér:
který je schopen včas zastavit sestavu nebo za tím účelem provést obrat při zachování bezpečnosti ostatních plavidel.
který je schopen náležitě manévrovat při provádění obratu potřebném pro zastavení sestavy.
který je schopen i bez obratu včas zastavit sestavu při zachování náležité manévrovatelnosti.
Plující bočně svázaná sestava v noci nese:
na plavidle, které zajišťuje pohyb sestavy žluté záďové světlo, na ostatních plavidlech sestavy bílé záďové světlo.
na každém plavidle žluté záďové světlo.
na každém plavidle bílé záďové světlo.
Tato signalizační světla nese:
převozní loď, která nepluje volně.
plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost.
vlečené plavidlo přepravující nebezpečný náklad.
Tento signální znak, (tabule), znamená:
obousměrný provoz plavidel.
příkaz přidržovat se strany plavební dráhy, která je po pravém boku.
dej přednost v plavbě plavidlu v protisměru.
Odplouvá-li plavidlo ze svého stanoviště bez provádění obratu, čímž může přinutit jiná plavidla změnit směr nebo rychlost plavby, musí dát signál:
jeden krátký zvuk, má-li v úmyslu měnit směr plavby doprava a dva krátké zvuky, má-li v úmyslu měnit směr plavby doleva.
jeden dlouhý a jeden krátký zvuk, odplouvá-li proti proudu nebo dva dlouhé a jeden krátký zvuk, odplouvá-li po proudu.
jeden krátký zvuk mezi dvěma dlouhými zvuky.
Členové posádky plavidla jsou povinni:
zachovávat mlčenlivost o pokynech nebo příkazech, které jim vůdce plavidla vydal v průběhu plavby.
plnit příkazy, které jim vydal vůdce plavidla.
řídit se pokyny vůdce plavidla k zajištění bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu.
Zvláštní přepravy se mohou uskutečnit jen na základě:
povolení vydaného plavebním úřadem.
živnostenského oprávnění k této nebo obdobné činnosti.
platného lodního osvědčení.
Zvukový signál "řady úderů na zvon" znamená:
signál nouze.
pozor.
posádka na palubu.
Tento signální znak (bóje) znamená:
rozdělení plavební dráhy.
pravá strana plavební dráhy.
levá strana plavební dráhy.
Zvukový signál " dva dlouhé zvuky, za kterými následuje jeden krátký zvuk " daný předjíždějícím plavidlem, znamená:
chci předjet po vašem levém boku.
nehodlám pokračovat v předjíždění.
chci předjet po vašem pravém boku.
Zvukový signál "jeden krátký zvuk"daný předjížděným plavidlem, znamená:
nesouhlasím s předjížděním po mém levém boku, předjeďte po mém pravém boku.
souhlasím s předjížděním po mém levém boku.
souhlasím s předjížděním po mém pravém boku.
Tento signální znak (světla) znamená:
doporučené proplavování v jenom směru nebo v obou směrech.
příkaz dát zvukový signál "1 krátký zvuk" nebo "2 krátké zvuky".
zákaz proplutí.
Předjížděné plavidlo podle plavební situace umožní a usnadní předjíždění tak:
zachová rychlost plavby a dá zvukový signál „pět krátkých zvuků“.
že přiměřeně sníží rychlost plavby, aby předjíždění proběhlo dostatečně rychle.
pluje co nejblíže ke břehu po svém pravém boku.
Samostatně plující plavidlo s vlastním pohonem v noci nese:
vrcholové bílé světlo, boční světla, a to na levém boku červené a na pravém boku zelené světlo a záďové bílé světlo.
vrcholové bílé světlo, boční světla, a to na levém boku zelené a na pravém boku červené světlo a záďové bílé světlo.
vrcholové bílé světlo, boční světla, a to na levém boku zelené a na pravém boku červené světlo a záďové žluté světlo.
Tyto balóny nese:
plavidlo zabývající se rybolovem.
plavidlo stojící na volné vodní ploše.
místo vyhrazené pro vodní sporty, při nichž se nepoužívá plavidel.
místo vyhrazené pro stání sportovních a rekreačních plavidel.
plavba malých plavidel povolena.
Termínem "noc" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí doba:
mezi západem a východem slunce.
která začíná půl hodiny po západu slunce a končí půl hodiny před východem slunce.
doba od 20:00 h do 4:30 h v létě a od 17:00 h do 7:00 h v zimě.
Blokuje-li vodící lano převozní lodě plavební dráhu, pro nalodění nebo vylodění na protilehlé straně vůči straně, na níž je lano upevněno:
musí připlouvající plavidla zastavit a zůstat stát tak dlouho, dokud plavební dráha nebude volná a převozní loď nedá zvukový signál "jeden dlouhý zvuk".
nesmějí připlouvající plavidla používat akustické signalizace pro uvolnění plavební dráhy.
mohou připlouvající plavidla přiměřeně včas požádat o uvolnění plavební dráhy zvukovým signálem "jeden dlouhý zvuk".
Ve vlečné sestavě se povinnost signalizace zvonem, při stání za snížené viditelnosti, vztahuje:
pouze na plavidlo, na kterém je vůdce sestavy.
na remorkér a poslední plavidlo v sestavě.
na každé plavidlo sestavy.
Plující plovoucí tělesa a plovoucí zařízení v noci nese:
obyčejné bílé světlo viditelné ze všech stran ve výšce minimálně 4 m.
jasná bílá světla viditelná ze všech stran v takovém počtu, aby byly rozeznatelné jejich obrysy.
vrcholové světlo a záďové světlo.
Tento signalizační znak umístěný na plavidle znamená:
zákaz stání před přídí a zádí plavidla všech malých plavidel ve vzdálenosti, vyznačené na znaku v metrech.
zákaz stání jiných plavidel, ve vzdálenosti vyznačené na znaku v metrech.
zákaz bočního stání ostatních účastníků plavebního provozu, ve vzdálenosti vyznačené na znaku v metrech.
Tento signální znak (tabule) znamená:
překážky na dně vodní cesty se vyskytují od říčního kilometru, uvedeném na signálním znaku.
průjezdní výška je přechodně zvýšena o hodnotu uvedenou na signálním znaku v decimetrech.
hloubka je omezena, číslo na signálním znaku stanoví hloubku v metrech.
Podstatou říční regulace je výstavba:
plavebních komor.
koncentračních hrází.
jezů.
Kotevní řetězy se zajišťují:
vyvázáním pomocného lana na kotevní pachole.
záporníky, zarážkami, čertovými drápy.
nezajišťují se.
Lodní radiolokátor při práci využívá:
zachycené radiové vlny vyslané pevnými vysílači.
hyperbolické navigace.
odrazu vyslaného elektromagnetického vlnění.
Tento obrázek na obalu přepravovaného nákladu znamená (obr. L 1):
je zakázáno stohovat bez podkládání.
stohování zakázáno - tedy obal nesmí být zatížen dalším předmětem.
je zakázáno vykládat více než jeden obal najednou.
Tento obrázek na obalu přepravovaného nákladu znamená (obr. L 3):
přeprava dutých nádob - tedy obal chrání nádobu, která je určena pro dopravu tekutého zboží.
opatrně zacházet, křehké - tedy jedná se o křehké zboží, lámavé, musí se chránit před otřesy, nárazy, pády apod.
opatrně zacházet, sklo - tedy v obalu jsou přepravovány skleněné nádoby, které je nutno chránit před vylitím.
Postupová, nebo též doběhová doba, říkáme časovému úseku:
mezi horní a dolní vodočetnou stanicí při prvním stupni povodňové aktivity.
v hodinách, kdy pozměněný průtok v plné výši dorazí z měrného místa v hořejší části toku do zvoleného místa v poproudní části toku.
v hodinách, kdy volně plující předmět překoná vzdálenost mezi dvěma vodočetnými stanicemi.
Mezi vyvazovací výstroj patří:
vázací lana, vlečná kladka, manipulační člunek.
pacholata, rohatinky, vázací lana, palubní kruhy, průvlačnice.
pacholata, vázací lana, sochory, přechodová lávka, žebřík.
K zachycení síly působící na vrátek (tíhy kotvy) slouží:
převody mezi klikou a řetězovým ořechem dopomala.
samosvorný mechanismus.
západka a rohatka.
Příčná výztuha paluby je:
příčka.
podvlak.
palubník.
Kormidlo s pomocnou ploutví systém Becker je:
kormidlo pro zpětný chod
kormidlo dosahující lepší vyvážení ovládací síly pomocnou ploutví.
kormidlo se zvýšenou účinností dosaženou zlepšením obtékání ploutve.
Vychylováním kormidelní ploutve se odpor plavidla, (celkový odpor):
zmenšuje.
nemění.
zvětšuje.
Ve schématu potrubního systému obecně znázorňuje tato značka:
zpětnou klapku.
škrtící ventil.
šoupátko.