Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Termínem "stálé světlo viditelné ze všech stran" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku:


380°.

225°.

360°.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Vor, konstrukce, objekt nebo pevné seskupení předmětů, schopné plavby, je ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě:


převozní loď plující volně.

plovoucí těleso.

plovoucí zařízení.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Vůdce plavidla je povinen zajistit, aby přes obrys plavidla nevyčnívaly:


věci, které by se mohly takovým uložením poškodit.

předměty, které mohou být nebezpečné pro jiná plavidla nebo by mohly poškodit plavební zařízení a stavby na vodní cestě.

součásti výstroje nebo nákladu při provozování plavidla.




Otázka číslo 4
za 1 bod

Toto signalizační světlo nese:


plavidlo Státní plavební správy.

plavidlo, vykonávající práci na vodní cestě za plavby.

vysokorychlostní plavidlo.




Otázka číslo 5
za 1 bod

Tato signalizační světla nese:


remorkér v čele vlečné sestavy, který krátkodobě pluje za pomocným remorkérem.

plavidlo s vlastním pohonem, které krátkodobě pluje za pomocným remorkérem.

vlečené plavidlo na konci sestavy.




Otázka číslo 6
za 1 bod

Tento signální znak, (tabule), znamená:


obousměrný provoz plavidel.

příkaz přidržovat se strany plavební dráhy, která je po pravém boku.

dej přednost v plavbě plavidlu v protisměru.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

V úsecích vodních cest, kde jsou umístěny signální znaky zákaz kotvení:


nesmí plavidla kotvit, zákaz se nevztahuje na malá plavidla.

nesmí plavidla kotvit na straně vodní cesty, na které je znak umístěn.

musí být vhozené kotvy plavidel označeny žlutým plovákem a v noci plovákem s bílým světlem.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Není-li plavební komora osazena signálními světly, nebo nejsou-li tato světla funkční:


lze vplout do plavební komory nebo vyplout z ní jen s největší opatrností.

nelze vplout do plavební komory nebo vyplout z ní bez pokynu obsluhy plavební komory.

je možné teprve po té, co se vůdce plavidla přesvědčil, že v plavební komoře nejsou zjevné překážky.




Otázka číslo 9
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


příkaz zůstat stát v případech stanovených pravidly plavebního provozu.

příkaz dát zvukový signál.

příkaz zachovávat zvláštní pozornost.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Může-li plavidlo vplouvající do přístavního bazénu nebo vyplouvající z nich, přinutit jiná plavidla změnit směr nebo rychlost plavby, musí dát signál:


dva krátké zvuky, za kterými následují tři dlouhé zvuky, hodlají-li po vplutí nebo vyplutí, plout doleva.

tři krátké zvuky, za kterými následují dva dlouhé zvuky, hodlají-li po vplutí nebo vyplutí, plout doleva.

tři dlouhé zvuky, za kterými následují dva krátké zvuky, hodlají-li po vplutí nebo vyplutí, plout doleva.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Zvukový signál "dva krátké zvuky" daný plavidlem plujícím po proudu, znamená:


nesouhlasím s potkáním po pravém boku, ale žádám potkání po levém boku.

nesouhlasím s potkáním po pravém boku.

souhlasím s potkáním po pravém boku.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Koupající se osoby musí od malých plavidel s vlastním pohonem dodržovat bezpečnou vzdálenost, která je alespoň:


10 m.

5 m.

3 m.




Otázka číslo 13
za 1 bod

Tuto denní signalizaci nese:


síť použitá při zneškodňování výbušnin.

ochranná síť potápěčů při práci pod hladinou vody.

rybářská síť nebo jiné rybolovné zařízení.




Otázka číslo 14
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


přístaviště osobních lodí.

povolené stání plavidel u břehu, na kterém je znak umístěn.

převozní lodě plující volně.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

K vlečení, tlačení nebo vedení plavidel v bočně svázané sestavě se použije plavidlo:


vybavené tlačným, vlečným a bočně spřahovacím zařízením, která musí odpovídat největším povoleným rozměrům sestavy v proplouvaném úseku vodní cesty.

které má na palubě dalšího člena posádky pro každé další plavidlo zařazené do sestavy.

s takovým výkonem strojů, aby byla zajištěna náležitá manévrovatelnost sestavy.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Je-li předjetí možné, aniž by předjížděné plavidlo bylo nuceno měnit svůj směr a rychlost plavby:


nedává předjíždějící plavidlo zvukové signály.

dává předjíždějící plavidlo pouze optické signály.

dává předjíždějící plavidlo pouze zvukové signály.




Otázka číslo 17
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


plavidlo pluje po hlavní vodní cestě, musí však dát přednost plavidlu, připlouvajícímu z vedlejší vodní cesty zprava.

plavidlo pluje po hlavní vodní cestě, nesmí však přinutit plavidla připlouvající z vedlejší vodní cesty změnit směr nebo rychlost plavby.

plavidlo pluje po hlavní vodní cestě, kterou kříží vedlejší vodní cesta.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Plavidla mohou plout vedle sebe:


jen pokud je mezi plavidly vložen odrazník nebo předmět plnící funkci odrazníku, které splňují podmínku plovatelnosti.

jen pokud jim to umožní plavební značení, přičemž ostatní plavidla musí dbát na to, aby neomezila ani neohrozila plavidla plující vedle sebe.

jen pokud jim to umožní dostatečný prostor a jestliže se tím nevytvoří překážka nebo nebezpečí pro plavbu.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Termínem "výška" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí výška optické signalizace plavidla:


nad hladinou vody na sledované, dopravně významné vodní cestě nebo v přístavu.

nad palubou plavidla nebo pro plavidla, která nemají palubu nade dnem plavidla.

nad nejvyšší rovinou nákladových značek nebo nad rovinou největšího přípustného ponoru.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Každá hozená kotva plavidla, která by mohla představovat nebezpečí pro plavbu, se za dne označí:


kulovou bójí se svislými červenými a bílými pruhy.

žlutou bójí nebo plovákem s radarovým odražečem.

bílou bójí nebo bílým plovákem s černým vyobrazením kotvy.




Otázka číslo 21
za 1 bod

Žlutým blikavým světlem signalizuje:


plavidlo plavebního úřadu.

vysokorychlostní plavidlo.

plavidlo, které vykonává práci na vodní cestě za plavby.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Plavidlo do délky trupu 20 m se nepovažuje za malé plavidlo, je-li:


vlečeno, tlačeno nebo vedeno v bočně svázané sestavě jiným plavidlem.

převozní lodí, tlačným člunem nebo plavidlem určeným k přepravě více než 12 cestujících.

použito k vlečení vodních lyžařů.




Otázka číslo 23
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


příkaz uvést do provozu radiofonní stanici na vyznačeném kmitočtovém kanálu.

nejvyšší počet malých plavidel v místě povoleného stání.

hloubka v plavební dráze je omezena, pokud je uvedeno číslo, stanoví hloubku v decimetrech.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Koupající se osoby musí od plavidel, která nejsou malými plavidly, dodržovat bezpečnou vzdálenost, která je alespoň:


50 m.

3 m.

10 m.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Plující bočně svázaná sestava v noci nese:


na plavidle zajišťujícím pohyb sestavy dvě vrcholová světla umístěná 1 m nad sebou, na ostatních plavidlech v sestavě jedno vrcholové světlo, které může být nahrazeno bílým světlem viditelným ze všech stran.

na každém plavidle vrcholové světlo, které může být na bočně vedených plavidlech bez vlastního pohonu nahrazeno bílým světlem viditelným ze všech stran.

na každém plavidle vrcholové světlo, které může být na plavidle zajišťujícím pohyb sestavy nahrazeno bílým světlem viditelným ze všech stran.




Otázka číslo 26
za 1 bod

Tato signalizační světla nese:


plavidlo přepravující nebezpečný náklad, stojící mimo vyhrazené místo pro tato plavidla.

plavidlo lodivodské služby, stojící u boku plavidla.

převozní loď neplující volně, stojící na svém stanovišti.




Otázka číslo 27
za 1 bod

Tento signální znak (dvojice světel) znamená:


přednost v plavbě před plavidlem plujícím v protisměru.

zákaz vytvářet vlnobití nebo sání.

proplutí je zakázáno, ale je třeba připravit se k plavbě.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Nemůže-li se předjíždění uskutečnit po té straně, o kterou žádalo předjíždějící plavidlo, ale je možné po opačné straně, předjížděné plavidlo dá signál:


dva krátké zvuky, může-li být předjíždění uskutečněno po jeho pravém boku.

dva krátké zvuky, může-li být předjíždění uskutečněno po jeho levém boku.

dva krátké zvuky, může-li být předjíždění uskutečněno později.




Otázka číslo 29
za 1 bod

 

Rychlost proudící vody v korytě je:


délka měřeného úseku dělená naměřeným časem.

naměřený čas dělený měřenou délkou.

délka měřeného úseku krát naměřený čas.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

V obloucích řeky je největší rychlost proudu:


uprostřed šířky řečiště.

při vydutém (konkávním) břehu.

při vypuklém (konvexním) břehu.




Otázka číslo 31
za 1 bod

 

Při vyhýbání vleků na zúženém, nebo jinak nebezpečném úseku vodní cesty určuje stranu pro vyhýbání:


vůdce protiproudního plavidla, výhodnější podmínky ponechá plavidlu po proudu.

vůdce poproudního plavidla.

vůdce protiproudního plavidla, výhodnější podmínky si ponechá pro sebe.




Otázka číslo 32
za 1 bod

Tato značka na obalu přepravovaného nákladu znamená (obr. L 2):


obal je odolný vůči dešti.

chránit před vlhkem.

obal je vodotěsný.




Otázka číslo 33
za 1 bod

 

Podstatou říční kanalizace je:


výstavba koncentračních hrází.

výstavba jezů.

zpevňování dna a břehů pomocí zdí a zádlažeb.




Otázka číslo 34
za 1 bod

 

Postupová, nebo též doběhová doba, říkáme časovému úseku:


v hodinách, kdy pozměněný průtok v plné výši dorazí z měrného místa v hořejší části toku do zvoleného místa v poproudní části toku.

mezi horní a dolní vodočetnou stanicí při prvním stupni povodňové aktivity.

v hodinách, kdy volně plující předmět překoná vzdálenost mezi dvěma vodočetnými stanicemi.




Otázka číslo 35
za 1 bod

 

Volný bok zajišťuje plavidlu:


dostatečnou pevnost při nakládce.

dostatečnou stabilitu.

zásobu plovatelnosti pro havarijní situace.




Otázka číslo 36
za 1 bod

 

Přeplňováním spalovacího motoru rozumíme:


způsob startování motoru vzduchem stlačeným na tlak 3,5 MPa.

promazání všech pohyblivých částí motoru tlakovým olejem před jeho vlastním nastartováním.

způsob zvyšování výkonu motoru plněním válce vzduchem nebo směsí s tlakem vyšším než atmosférickým.




Otázka číslo 37
za 1 bod

 

Sklopná kotva je ke kotevnímu řetězu připojena:


obrtlíkem.

lekážním článkem.

příčkovým článkem.




Otázka číslo 38
za 1 bod

 

Sanitární soustava plavidla zahrnuje:


palubní lékárnu, vodovodní soustavu.

soustavy vodovodní, kanalizační a odvodňovací.

zásobníky vody, samočinnou vodárnu, umývárnu, WC.




Otázka číslo 39
za 1 bod

 

Mezi vyvazovací výstroj patří:


pacholata, rohatinky, vázací lana, palubní kruhy, průvlačnice.

pacholata, vázací lana, sochory, přechodová lávka, žebřík.

vázací lana, vlečná kladka, manipulační člunek.




Otázka číslo 40
za 1 bod

 

Plovatelnost je schopnost plavidla:


plout předepsaným způsobem a rychlostí.

plout působením vlastního hydrostatického vztlaku v dané poloze.

plout v jakékoliv poloze bez potopení.