Zvukový signál " dva dlouhé zvuky, za kterými následuje jeden krátký zvuk " daný předjíždějícím plavidlem, znamená:
chci předjet po vašem pravém boku.
chci předjet po vašem levém boku.
nehodlám pokračovat v předjíždění.
Zvukový signál "jeden dlouhý zvuk, opakující se v intervalech, ne delších než 1 minuta“ znamená:
samostatně plující plavidlo nebo sestava plavidel, plující za snížené viditelnosti.
plavidlo nebo sestava plavidel stojící za snížené viditelnosti na pravé straně plavební dráhy.
samostatně plující plavidlo za snížené viditelnosti.
Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
černým kouřem zapálené gumy vhozené na hladinu vody.
odpalováním světlic nebo pyrotechnických prostředků, které po odpálení vytvářejí tzv. červený déšť a následují v krátkých intervalech.
třemi silnými nebo jasnými zelenými světly viditelnými ze všech stran, rozmístěnými na předním stožáru do tvaru rovnostranného trojúhelníku.
Tento signální znak (tabule) znamená:
plavidlo pluje po hlavní vodní cestě, nesmí však přinutit plavidla připlouvající z vedlejší vodní cesty změnit směr nebo rychlost plavby.
plavidlo na vedlejší vodní cestě, má přednost před plavidly plujícími po hlavní vodní cestě.
povinnost přesvědčit se před vplutím na hlavní vodní cestu, zda tento manévr nepřinutí plavidla na hlavní vodní cestě změnit směr nebo rychlost plavby.
Tento signální znak, (tabule), znamená:
místo doporučené pro obrat plavidel.
příkaz přeplout na stranu plavební dráhy, která je po pravém boku.
zákaz potkávání plavidel.
V zájmu bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu je koupání zakázáno:
na sledovaných vodních cestách dopravně významných, využívaných pro plavbu.
v plavební komoře a ve vodní ploše nad a pod plavební komorou až k místu, kde končí zařízení k vyvazování plavidel pro čekání na proplavení.
v blízkosti jezů a na přehradách a jezerech, kde je provozována plavba plavidly, která nejsou malými.
V bočně svázané sestavě se povinnost signalizace zvonem, při stání za snížené viditelnosti, vztahuje:
na každé plavidlo sestavy.
pouze na plavidlo, na kterém je vůdce sestavy.
pouze na jedno plavidlo sestavy.
Výstražní znaky, kdy jedno nebo dvě světla vedle sebe blikají, mají tento význam:
zůstat stát, překážky ve směru plavby.
můžete pokračovat v plavbě.
zůstat stát, podle počtu světel jednu, nejvýše dvě hodiny.
Tento balón nese:
plavidlo použité při zneškodňování výbušnin.
plavidlo zajišťující činnost pod vodní hladinou.
plavidlo stojící bez přímého nebo nepřímého přístupu na břeh, neplatí to pro malá plavidla.
Termínem "dlouhý zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
zvuk trvající 4 sekundy.
zvuk trvající1 sekundu.
zvuk trvající 1/4 sekundy.
Plavidla delší než 110 m, plující ve vlečné sestavě za jedním nebo několika remorkéry, musí nést:
dvě světla viditelná ze všech stran, ve výšce minimálně 4 m, z nichž jedno je umístěno v přední a druhé v zadní části plavidla.
tři světla viditelné ze všech stran, z nichž jedno je v přední, druhé ve střední a třetí v zadní části plavidla, ve výšce minimálně 3 m.
druhé vrcholové světlo za předním, ve výšce minimálně 3 m nad ním, ve vzdálenosti minimálně třikrát větší než je jejich vzájemná svislá vzdálenost.
pohybem rukou v horizontálním směru.
kroužením vlajkou nebo jiným obdobným předmětem.
vyvěšením černého balónu ve výšce minimálně 4 m nad ryskou největšího ponoru.
doporučení držet se v určeném prostoru (v mostních otvorech nebo v jezových polích).
doporučené proplouvání jenom v jednom směru (proplouvání v protisměru je zakázáno).
povolení proplutí (obecný signální znak).
Nemůže-li se předjíždění s ohledem na možnost nebezpečí srážky uskutečnit, musí předjížděné plavidlo dát signál:
pět krátkých zvuků.
řadu velmi krátkých zvuků.
řadu pěti dlouhých zvuků.
Dostane-li se plavidlo za plavby do podmínek snížené viditelnosti, při které nelze rozeznat jiná plavidla, zejména při mlze, a pluje bez pomocí radiolokátoru:
musí snížit rychlost plavby a smí pokračovat v plavbě bez zvláštních omezení.
musí zastavit a zůstat stát u pravého břehu pokud nedohlédne na druhý břeh.
může při zachování zvláštní pozornosti doplout na nejbližší vhodné místo pro bezpečné stání.
Plují-li plavidla směry, které vylučují jakékoli nebezpečí kolize:
mohou měnit směr plavby tak, aby potkávání proběhlo pravými boky a nebylo třeba zvýšit rychlost plavby.
nemění směr ani rychlost plavby způsobem, který by mohl nebezpečí srážky přivodit.
mohou změnit směr nebo rychlost plavby poté, co na změnu včas upozornila řadou velmi krátkých zvuků.
Tato signalizační světla nese:
tlačná sestava, jejíž délka přesahuje 110 m nebo šířka 12 m.
plavidlo, které má omezenou možnost manévrování.
Termínem "plovoucí stroj " se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:
zařízení schopné plavby vybavené mechanickým zařízením a určené pro práce na vodní cestě nebo v přístavu.
zařízení schopná plavby, určené k záchraně poškozených plavidel a vyprošťování nasedlých nebo uvázlých plavidel v plavební dráze.
konstrukce, objekt nebo pevné seskupení předmětů, schopné plavby, vybavené dílenskou technikou, určené pro opravy a údržbu plavidel v provozu.
zákaz zastavení plavidel a plovoucích těles.
konec zákazu stání na kotvě nebo vyvazování u břehu nebo konec zákazu zastavení.
zákaz stání na kotvě nebo vyvazování u břehu.
Plavidla, která za snížené viditelnosti stojí na vodní cestě v plavební dráze nebo v její blízkosti, zachytí-li signály přibližujícího se plavidla, musí dávat v intervalech, ne delších než 1 minuta, signál " tři řady úderů na zvon":
stojí-li v neurčité poloze.
stojí-li při levém břehu.
stojí-li při pravém břehu.
místo doporučené pro obrat.
křížení vodní cesty vzdušným kabelem.
místo určené pro nástup a výstup – přístaviště.
Při připlouvání do obvodů plavebních komor a v místech určených pro čekání plavidel:
je potkávání a předjíždění zakázáno.
je předjíždění zakázáno.
je potkávání zakázáno.
Sítě nebo jiná rybolovná zařízení zasahující ze stojících plavidel do plavební dráhy nebo její bezprostřední blízkosti se za dne označí:
žlutými bójemi, plováky nebo žlutými vlajkami v takovém počtu, aby byla jejich poloha dobře rozeznatelná.
zelenými bójemi nebo zelenými vlajkami na straně, kde je průjezd volný.
dvěma bílými bójemi v počtu, aby byly jejich obrysy byly dobře patrné nebo dvěma bílými vlajkami ve výšce nejméně 4 m.
Tento signální znak (světla) znamená:
zákaz vytvářet vlnobití nebo sání.
průjezd zakázán.
příkaz zůstat stát před tímto signálním znakem.
Jméno nebo znak plavidla, s výjimkou malých plavidel, musí být provedeny:
vysekanými či vyrytými písmeny a čísly do tělesa plavidla, o rozměru 20 cm x 15 cm.
zřetelnými reflexními českými písmeny nejvýše 15 cm vysokými, na tvrdém podkladu.
dobře čitelnými a nesmazatelnými latinskými písmeny o výšce nejméně 20 cm.
Tento dvojitý kužel nese:
plavidlo, které při dezinfekci může ohrozit zdraví a životy lidí.
plavidlo, na kterém je povoleno přepravovat více než 12 cestujících a nepřesahuje délku 20 metrů.
vlečené plavidlo nebo plavidlo na konci sestavy.
Plavidlo plující po proudu, které hodlá vplout do přístavního bazénu nebo přítoku proti proudu:
má přednost před každým plavidlem plujícím proti proudu, které hodlá rovněž vplout do tohoto přístavního bazénu nebo přítoku.
dá přednost každému plavidlu plujícímu proti proudu, které hodlá rovněž vplout do tohoto přístavního bazénu nebo přítoku.
může do tohoto přístavního bazénu nebo přítoku vplout po té, co včas dalo zvukový signál „jeden dlouhý zvuk“.
Termínem "sestava plavidel" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:
dvě a více spojených nebo nespojených plavidel, plujících za sebou nebo vedle sebe.
skupina zakotvených nebo vyvázaných plavidel, zajištěná společnou hlídkou.
spojení několika plavidel, z nichž alespoň jedno je s vlastním pohonem.
Vůdce plavidla je ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě povinen být přítomen na plovoucím stroji:
i po dobu pracovní činnosti stroje.
kromě pracovní činnosti stroje.
pouze v době, kdy je plovoucí stroj přemisťován po vodní cestě.
Termínem "plavební dráha" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
část vodní cesty vymezenou největšími hloubkami.
část vodní cesty, kterou mohou plavidla využívat pro plavbu.
vymezenou část vodní cesty se zaručenou šířkou nejméně 20 m a zaručenou hloubkou nejméně 1,80 m.
Vůdce plavidla je povinen zajistit, aby přes obrys plavidla nevyčnívaly:
věci, které by se mohly takovým uložením poškodit.
předměty, které mohou být nebezpečné pro jiná plavidla nebo by mohly poškodit plavební zařízení a stavby na vodní cestě.
součásti výstroje nebo nákladu při provozování plavidla.
vlečené plavidlo přepravující nebezpečný náklad.
převozní loď.
plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost.
Plující tlačná sestava nese v noci na dopravně významných vodních cestách boční světla:
umístěná v nejširší části sestavy, pokud možno co nejblíže k remorkéru, ve vzdálenosti maximálně 1 m od boků sestavy a ve výšce minimálně 2 m.
umístěná na tlačném člunu v čele sestavy, v polovině jeho délky, ve vzdálenosti maximálně 1,25 m od boků sestavy a ve výšce minimálně 1,10 m.
umístěná na remorkéru, pokud možno co nejdále od tlačného člunu před ním, ve vzdálenosti odpovídající šířce sestavy a ve výšce minimálně 1 m.
Plovoucí stroje a plavidla, která vykonávají práci na vodní cestě nebo provádějí sondážní nebo měřící operace, nesou v noci na straně kde je průjezd volný:
tolik obyčejných bílých světel, aby ze strany plavební dráhy byl dobře rozeznatelný jejich obrys.
dvě jasná nebo obyčejná zelená světla umístěná 1 m nad sebou.
jasné bílé světlo a 1 m nad ním jasné zelené světlo, umístěná tak, aby byla vidět ze všech stran.
Směr proti proudu vodní cesty se rozumí směr:
k prameni toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
od ústí k prameni, kromě úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
od pramene toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
Všechna protipožární zařízení na plavidle musí být podrobena kontrole:
vždy před technickou prohlídkou k prodloužení klasifikačního průkazu (před klasifikační prohlídkou).
alespoň jednou za 2 roky.
alespoň jednou za 5 let.
Vypouštění a napouštění plavebních komor se děje na principu:
hydrostatického vztlaku.
nakloněné roviny.
spojených nádob.
Střední ponor plavidla je:
ponor uprostřed délky plavidla.
ponor uprostřed výšky trupu plavidla.
střední hodnota odečtených ponorů na všech cejchovních stupnicích.
Lekážní plachta je určena k:
zamezení vnikání vody do plavidla.
překrytí přepravovaného nákladu.
zamezení přístupu vzduchu k hořícímu nákladu.
Vodní stav je výška hladiny vodního toku:
pod nulovým bodem stupnice vodočtu v určitém místě, měřený vždy v 08.00 a ve 20.00 hod. SEČ.
nad nulovým bodem stupnice vodočtu v určitém místě toku a v určitém čase.
na nulovém bodu stupnice vodočtu.
Sochory slouží při vyvázání plavidla k:
omezení náklonu plavidla při nakládce těžkých kusů.
zajištění stálé vzdálenosti plavidla od břehu.
zajištění nákladu plavidla proti posunutí.
Základním způsobem jak řídit loď je:
změna výsledného odporu lodi pomocí kormidla.
změna polohy těžiště výtlaku.
změna proudění v mezní vrstvě plavidla.
Pro dopravu oleje jak v motoru, tak i ve vlastním olejovém systému plavidla se převážně používají čerpadla:
zubová.
pístová.
odstředivá.
Jemný čistič paliva zachycuje:
mikroskopické nečistoty.
hrubé nečistoty.
vodu obsaženou v palivu.
Sklopná kotva je ke kotevnímu řetězu připojena:
lekážním článkem.
obrtlíkem.
příčkovým článkem.
K zachycení síly působící na vrátek (tíhy kotvy) slouží:
západka a rohatka.
samosvorný mechanismus.
převody mezi klikou a řetězovým ořechem dopomala.
Vychylováním kormidelní ploutve se odpor plavidla, (celkový odpor):
zvětšuje.
zmenšuje.
nemění.
Tlačné zařízení pro tlačné sestavy se skládá z:
kladky a oblouku.
uzdy a kladnice.
tlačných opěr a spřahovacího zařízení.
Lodní nástavba je:
část lodního tělesa nad palubou.
nákladní prostor.
lodní sklad.
Plovatelnost je schopnost plavidla:
plout předepsaným způsobem a rychlostí.
plout v jakékoliv poloze bez potopení.
plout působením vlastního hydrostatického vztlaku v dané poloze.