Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Odpovědnost za následky vzniklé neplněním mezinárodních pravidel pro zabránění srážkám na moři nese:


pojišťovna, u níž uzavřel majitel smlouvu o pojištění odpovědnosti.

stát, pod jehož vlajkou je loď provozována.

majitel, velitel nebo posádka lodě.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Teritoriální moře je definováno jako:


pásmo vod zahrnuté do teritoria pobřežního státu.

oblast zakázaného pronásledování.

oblast bezpečného průjezdu.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Při sblížení se s velmi velkou lodí nebo vlekem nebo při sblížení se s lodí na malou vzdálenost nebezpečí srážky může někdy existovat i při:


výrazně se měnící viditelnosti.

výrazně se měnícím náměru.

výrazně rostoucí vzdálenosti.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Srážka námořního plavidla s jiným námořním plavidlem nebo jiným pevným předmětem se v námořním zákoně nazývá:


námořní nehodou.

námořním protestem.

společnou kolizí.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Plavba lodí v podmínkách snížené viditelnost znamená:


plavba lodí, které jsou ve vzájemném dohledu.

plavba lodí, které nejsou ve vzájemném dohledu při plavbě v podmínkách snížené viditelnosti.

plavba lodí, které používají radar.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Všech dostupných prostředků k určení existence nebezpečí srážky musí použít:


každá loď, ale jen v noci a za snížené viditelnosti.

pouze loď se strojním pohonem podle převládajících okolností a podmínek.

každá loď, podle převládajících okolností a podmínek.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Dýmový signál vydávající oranžově zbarvený dým znamená:


signál nouze a potřebu pomoci.

dodatečný signál pro lodě provádějící lov ryb těsně vedle sebe.

navigační pomůcka při plavbě za snížené viditelnosti.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Signál podávaný radiotelegraficky nebo jiným signalizačním způsobem, skládající se ze skupiny . . . - - - . . . (SOS) v Morseově abecedě znamená:


žádost o sdělení polohy lodi.

žádost o povolení vjezdu do přístavu.

signál nouze a potřebu pomoci.




Otázka číslo 9
za 1 bod

Pro zabránění srážce na zobrazené situaci musí:


obě plavidla změnit směr plavby vpravo.

plavidlo y uvolnit cestu.

plavidlo x uvolnit cestu.




Otázka číslo 10
za 1 bod

Jestliže plachetnice, mající vítr z levé strany, vidí druhou plachetnici z návětrné strany a nemůže přesně určit, z které strany má tato plachetnice vítr, musí:


jí uvolnit cestu.

změnit směr plavby vlevo.

změnit směr plavby vpravo.




Otázka číslo 11
za 1 bod

Při bližují-li se k sobě dvě plachetnice tak, že vzniká nebezpečí srážky, musí:


plachetnice x uvolnit cestu.

plachetnice y uvolnit cestu.

obě musí změnit svůj směr plavby vpravo.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Plujete rychlostí 5 uzlů. Tato rychlost odpovídá přibližně rychlosti:


2,5 m/s.

10 m/s.

5 m/s.




Otázka číslo 13
za 1 bod

Na námořní mapě znamená znak v barvě fialové:


nebezpečná mělčina.

kabel pod vodou.

izobaty.




Otázka číslo 14
za 1 bod

Při plavbě v pobřežních vodách se blížíte k bóji, která má jako vrcholový znak uvedené vyobrazení. Splavná voda se nachází:


západně od bóje.

jižně od bóje.

severně od bóje.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

V systému IALA se nad izolovaným nebezpečím upevňuje bóje, která má jako vrcholový znak:





Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Střelka magnetického kompasu směřuje:


k severnímu pólu a je ovlivněna deklinaci a deviací.

k severnímu pólu a není ničím ovlivněna.

vždy rovnoběžně s osou plavidla a je ovlivněna polohou plavidla vůči severu.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Zelené kuželové bóje mohou mít jako vrcholový znak:





Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Plujete rychlostí 2 m/s. Tato rychlost odpovídá přibližně rychlosti:


2 uzle.

1 uzel.

4 uzle.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Rychlost větru měříme anemometrem v:


procentech (%).

metrech za sekundu (m/s).

hektopascalech (hPa).




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Čára spojující místa se stejnou hodnotou tlaku vzduchu přepočítaného na hladinu moře se nazývá:


izohypsa.

izobata.

izobara.




Otázka číslo 21
za 1 bod

Všeobecný název pro jednotlivé, obvykle zářivě bílé a husté mraky s ostře ohraničenými obrysy, které jsou buď ploché, nebo se vyvíjejí do výšky ve tvaru kup nebo věží, které mají téměř vodorovnou základnu poměrně tmavou a které jsou tvořeny z kapiček vody, je:


nimbostratus.

stratus.

cumulus.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Výška vlny se měří:


mezi prohlubní a hřbetem.

mezi pobřežní linií a hřbetem vlny.

mezi dnem a maximálním vzdutím.




Otázka číslo 23
za 1 bod

Všeobecný název pro jednotlivé vzájemně oddělené bílé obláčky vláknité struktury, často hedvábného lesku, bez vlastního stínu, které mají tvar vláken nebo jejich svazků, které nezeslabují světlo a jsou složeny z krystalků ledu je:


cumulus.

cirrus.

stratus.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Oblaky vznikají:


ochlazováním stoupající masy vzduchu.

oteplováním stoupající masy vzduchu.

oteplováním klesající masy vzduchu.




Otázka číslo 25
za 1 bod

Na synoptické mapě je takto znázorněna:


studená fronta.

teplá fronta.

okluzní fronta.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

V případě lodního poplachu (opuštění vážně poškozené lodě) kapitán:


opouští loď jako poslední.

nastupuje do záchranného člunu jako první.

musí zůstat na poškozené lodi, dokud se nedostaví pomoc.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Mezi prostředky, nezbytné na lodi v případě vodního poplachu (pronikání vody do poškozené lodi), patří:


vodní pumpy, lekážní prostředky (nepromokavá plachta, tabule plechu – plastu – gumy, matrace, lana vzpěry).

cement tuhnoucí pod vodou.

požární vědro, epoxidové rychleschnoucí tmely a polypropylenová lana.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Bezpečnostní pásy na lodi při plavbě do 0,75 námořní míle od břehu:


se vyžadují v počtu jeden kus na plavidle.

nejsou vyžadovány.

se vyžadují v počtu odpovídajícím polovině osob na plavidle.