Jestliže se křižují kursy plachetnice a lodi se strojním pohonem tak, že vzniká nebezpečí srážky, musí:
loď se strojním pohonem uvolnit cestu plachetnici.
loď, mající druhou loď po své pravé straně, uvolnit cestu této lodi.
plachetnice uvolnit cestu lodi se strojním pohonem.
Rakety nebo granáty, vypouštějící červené hvězdy, vypalované jednotlivě v krátkých intervalech znamenají:
oznámení o přeplutí rovníku.
signál lodi zajišťující start nebo přistávání letadla, aby plula poloviční silou.
signál nouze a potřebu pomoci.
Všech dostupných prostředků k určení existence nebezpečí srážky musí použít:
každá loď, podle převládajících okolností a podmínek.
pouze loď se strojním pohonem podle převládajících okolností a podmínek.
každá loď, ale jen v noci a za snížené viditelnosti.
Odpovědnost za následky vzniklé neplněním mezinárodních pravidel pro zabránění srážkám na moři nese:
majitel, velitel nebo posádka lodě.
stát, pod jehož vlajkou je loď provozována.
pojišťovna, u níž uzavřel majitel smlouvu o pojištění odpovědnosti.
Výraz za plavby znamená:
loď je vyvázána.
loď není zakotvena, vyvázána ani nesedí na dně.
loď je zakotvena.
Přibližují-li se k sobě dvě plachetnice tak, že vzniká nebezpečí srážky, musí jedna z nich uvolnit cestu takto:
má-li každá z nich vítr z jiné strany, pak loď mající vítr z levé strany musí uvolnit cestu druhé.
obě plachetnice změnit svůj směr plavby vlevo.
mají-li obě vítr ze stejné strany, pak loď která je na závětrné straně musí uvolnit cestu lodi na návětrné straně.
Volné moře:
leží vně hranice moře teritoriálního.
je chráněné území sousedního státu.
je oblast národního zájmu příslušného státu.
Loď se strojním pohonem oznamuje plavidlu v dohledu manévr změny kursu vpravo:
dvěma prodlouženými tóny.
jedním krátkým tónem.
jedním prodlouženým tónem.
Každá loď předjíždějící jinou musí:
změnit svůj směr plavby vlevo tak, aby míjela druhou loď po pravé straně.
se držet mimo dráhu lodi předjížděné.
změnit svůj směr plavby vpravo tak, aby míjela druhou loď po levé straně.
Přibližují-li se k sobě dvě lodi se strojním pohonem v přímém nebo přibližně přímém směru tak, že vzniká nebezpečí srážky, musí každá z nich:
provést včasnou a rozhodnou akci k bezpečnému minutí lodi.
Takto označené plavidlo je:
rybářská loď.
nasedlé na dno.
zakotvené.
Při plavbě v pobřežních vodách se blížíte k bóji, která z nějakého důvodu ztratila vrcholový znak. Bóje má následující zbarvení: černá s jedním žlutým širokým vodorovným pruhem. Tato bóje udává, že splavná voda se nachází:
severně od bóje.
východně od bóje.
západně od bóje.
Úhel mezi zeměpisným a magnetickým pólem se nazývá:
devalvace.
deklinace.
deviace.
Plujete z přístavu na moře. Před sebou vidíte červenou tyčovou bóji, která má červený válec jako vrcholový znak. Jestliže chcete plout v plavební dráze, musíte:
minout boji na levoboku.
bóji lze míjet po obou stranách.
minout bóji na pravoboku.
Námořní míle měří:
1852 m.
1500 m, ale jen v naší zeměpisné šířce.
1609 m.
Na námořní mapě spojuje poledník body se stejnou:
hloubkou.
zeměpisnou šířkou.
zeměpisnou délkou.
Při plavbě v pobřežních vodách se blížíte k bóji, která z nějakého důvodu ztratila vrcholový znak. Bóje má následující zbarvení: nahoře černá, dole žlutá. Tato bóje udává, že splavná voda se nachází:
jižně od bóje.
Kardinální značení v systému IALA ukazuje bezpečnou stranu při míjení nebezpečí na východní straně. Bóje má jako vrcholový znak:
Rychlost větru 4° Bft je asi:
12 uzlů (6 m/s).
20 uzlů (10 m/s).
6 uzlů (3 m/s).
Uvedený symbol na synoptické mapě znamená:
sněžení.
mrznoucí déšť.
jinovatka.
Část zemské atmosféry, ve které se odehrávají veškeré atmosférické děje se nazývá:
ionosféra.
troposféra.
stratosféra.
Rychlost větru měříme anemometrem v:
metrech za sekundu (m/s).
procentech (%).
hektopascalech (hPa).
Útvar znázorněný na synoptické mapě znázorňuje:
tlakovou níž.
tlakovou výši.
brázdu nízkého tlaku.
Vysokými oblaky jsou:
stratus, stratocumulus.
altocumulus, altostratus, nimbostratus.
cirrus, cirrocumulus, cirrostratus.
Vítr je jihovýchodní. Znamená to, že vane:
z jihu na východ.
z jihovýchodu na severozápad.
ze severozápadu na jihovýchod.
Záchranný kruh (podkova) má zpravidla barvu:
bílou.
oranžovou.
zelenou.
Předepsaný počet záchranných kruhů (podkov) na lodi při plavbě do 0,75 námořní míle od břehu je nejméně:
dva kusy.
jeden kus.
tři kusy.
Je-li záchranná vesta vybavena příslušenstvím, pak to zpravidla bývá:
signalizačním zrcátkem.
samozažíhací světlo, píšťalka, sáček s fluorescenčním barvivem.
sadou světlic v barvě bílé, modré a zelené.