Samovylévací kokpit mají:
plachetnice určené k plavbě na moři a většina ostatních kajutových plachetnic.
jen plachetnice typu katamarán a trimarán.
pouze závodní plachetnice.
Obrat po větru (tzv. halsa) je manévr:
prováděný pouze pomocí hlavní plachty při spuštěné kosatce.
prováděný při skasané hlavní plachtě využitím kosatky k obratu.
prováděný tak, že příď lodě se stáčí po větru a v okamžiku, kdy loď stojí zádí proti větru, se přehodí ráhno na druhý bok a obrat se dokončí.
Bouřkové plachty mají zpravidla barvu:
oranžovou.
bílou.
černou.
Napínák je:
přední stěh sloužící k zachycení kosatky.
malý naviják (ráčna) s vertikální hřídelí, sloužící k dotažení otěží kosatky u větších lodí.
kovový díl s pravým a levým závitem, skládající se ze tří částí, který slouží k napínání stěhů, úpon, eventuálně jiných lan.
Stěžňová podpěra slouží:
k vyztužení paluby nebo nástavby pod patou stěžně.
k vylepšení interiéru plachetnice.
k zajištění průhybu stěžně.
Topenanta je:
lano jako závěs ráhna, sloužící zejména k zajištění polohy ráhna při skasané hlavní plachtě.
vzpěra mezi stěžněm a kýlem.
lano sloužící k refování kosatky na rolfoku.
Výsledná síla na plachtě vzniká:
vlivem rychlosti lodě.
rozdílem rychlosti vzduchového proudění na vnější a vnitřní straně plachty.
náklonem plachetnice.
Příďový trojúhelník je:
přední, vyztužený roh (krk) kosatky.
plocha paluby před stěžněm, u vícestěžňových lodí před předním stěžněm.
prostor na plachetnici, ohraničený stěžněm, palubou a předním stěhem.
Upínačka (úpona) je:
zařízení k bočnímu vlečení lodě.
kování pro uchycení sklápěcího stěžně.
lano převážně ocelové, které vyztužuje stěžeň z boku.
Refovací aparát je:
zařízení sloužící ke zmenšování plachet za plavby.
lanko s kladkou pro měnění délky zadního líku plachty.
naviják pro kotevní lano.
Stěh je:
lano sloužící k zajištění polohy ráhna při spuštěné plachtě.
zadní lem hlavní plachty.
zpravidla ocelové lano, které fixuje stěžeň v podélné ose lodi (přední a zadní stěh).
Genua je druh:
spinakru ze zvlášť lehké plachtoviny s odlehčovacími otvory.
kosatky o velké ploše, jejíž zadní lem značně přesahuje za stěžeň, slouží k plavbě za slabého a středního větru.
bouřkové kosatky o malé ploše ze silné plachtoviny.
Návětrná strana lodi je:
strana, která je vystavena větru, čili z které vítr na loď přichází.
pravá strana lodi.
strana, která není vystavena větru, čili z které vítr z lodi odchází.
Správné nastavení kosatky a hlavní plachty při křižování proti větru se při přeostření nad správný úhel náběhu větru projeví tak, že:
obě plachty se začnou současně prolamovat (flatrovat) od předního lemu.
kosatka se začne prolamovat dřív než hlavní plachta.
hlavní plachta se začne prolamovat dřív než kosatka.