Plachetnice ve velkém náklonu:
pluje ostřeji proti větru než plachetnice v malém náklonu.
špatně stoupá proti větru a pluje pomaleji než plachetnice v malém náklonu.
pluje rychleji než plachetnice v malém náklonu.
Výrazem těžiště výtlaku (nebo-li tvarové těžiště) se označuje:
nejnižší bod ponořené části plavidla.
teoretický bod, ve kterém působí kolmo vzhůru vztlak (nebo v kterém je nadlehčováno plavidlo vztlakem, rovnajícím se váze vody plavidlem vytlačené).
plocha dna lodního tělesa, která je pod ponorem.
Kormidlo ztrácí účinnost:
při náhlém velkém vychýlení, protože vznikají víry a odpor, které snižují i rychlost lodě.
pluje-li se pouze s kosatkou.
je-li úplně vytažena ploutev.
Vějička někdy také korouhvička (slang. frklík) je:
ukazatel směru větru na vrcholu stěžně.
přístroj k zjišťování bočního skluzu nebo-li dryftu lodě.
přístroj k zjišťování rychlosti větru.
Loď s větším výtlakem (hmotností) má setrvačnost:
menší než loď s malým výtlakem.
větší než loď s malým výtlakem.
stejnou jako loď s malým výtlakem.
Vírový odpor trupu za zádí plavidla:
neovlivňuje rychlost plavby.
zrychluje plavbu.
zpomaluje plavbu.
Vlastnost lodi snažit se plout ve vzpřímené poloze při malých úhlech náklonu nazýváme:
stabilitou dynamickou.
stabilitou statickou.
stabilitou počáteční.
Výsledná síla na plachtě vzniká:
rozdílem rychlosti vzduchového proudění na vnější a vnitřní straně plachty.
vlivem rychlosti lodě.
náklonem plachetnice.
Ploutvokýlová plachetnice (jachta) je:
plachetnice s pevnou kýlovou ploutví se zátěží (tzv. flundrou) a se samovylévacím kokpitem.
plachetnice opatřená bočními kýly se zátěží s výměrou plachet do 30 m2.
plachetnice jejíž trup je protažen do nízkého středního kýlu opatřeného zátěží, kterým prochází spouštěcí ploutev.
Plachetnice s jolovým tvarem trupu a pevným kýlem:
má počáteční stabilitu malou.
nemá počáteční stabilitu žádnou.
má počáteční stabilitu velkou.
Na ponořenou část lodního trupu působí síly:
aerodynamické.
balistické.
hydrostatické a hydrodynamické.
Těžiště plachet je:
místo, kde jsou ráhna připevněna ke stěžňům.
místo, kde jsou na ráhně připevněny otěže plachet.
teoretický bod, v němž působí výsledná aerodynamická síla nesených plachet.
Výhodou ocelové konstrukce trupu plachetnice je především:
vysoká pevnost.
vysoká rychlost plavby.
nízké náklady na údržbu.
Výhodou plachetnice s jolovým tvarem trupu oproti plachetnici se šarpiovým tvarem trupu je:
vždy menší ponor jolové plachetnice.
snazší a plynulejší plavba ve vlnách.
menší náklady na údržbu.