Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Samovylévací kokpit mají:


plachetnice určené k plavbě na moři a většina ostatních kajutových plachetnic.

jen plachetnice typu katamarán a trimarán.

pouze závodní plachetnice.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Obrat po větru (tzv. halsa) je manévr:


prováděný pouze pomocí hlavní plachty při spuštěné kosatce.

prováděný při skasané hlavní plachtě využitím kosatky k obratu.

prováděný tak, že příď lodě se stáčí po větru a v okamžiku, kdy loď stojí zádí proti větru, se přehodí ráhno na druhý bok a obrat se dokončí.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Bouřkové plachty mají zpravidla barvu:


oranžovou.

bílou.

černou.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Napínák je:


přední stěh sloužící k zachycení kosatky.

malý naviják (ráčna) s vertikální hřídelí, sloužící k dotažení otěží kosatky u větších lodí.

kovový díl s pravým a levým závitem, skládající se ze tří částí, který slouží k napínání stěhů, úpon, eventuálně jiných lan.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Stěžňová podpěra slouží:


k vyztužení paluby nebo nástavby pod patou stěžně.

k vylepšení interiéru plachetnice.

k zajištění průhybu stěžně.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Topenanta je:


lano jako závěs ráhna, sloužící zejména k zajištění polohy ráhna při skasané hlavní plachtě.

vzpěra mezi stěžněm a kýlem.

lano sloužící k refování kosatky na rolfoku.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Výsledná síla na plachtě vzniká:


vlivem rychlosti lodě.

rozdílem rychlosti vzduchového proudění na vnější a vnitřní straně plachty.

náklonem plachetnice.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Příďový trojúhelník je:


přední, vyztužený roh (krk) kosatky.

plocha paluby před stěžněm, u vícestěžňových lodí před předním stěžněm.

prostor na plachetnici, ohraničený stěžněm, palubou a předním stěhem.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Upínačka (úpona) je:


zařízení k bočnímu vlečení lodě.

kování pro uchycení sklápěcího stěžně.

lano převážně ocelové, které vyztužuje stěžeň z boku.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Refovací aparát je:


zařízení sloužící ke zmenšování plachet za plavby.

lanko s kladkou pro měnění délky zadního líku plachty.

naviják pro kotevní lano.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Stěh je:


lano sloužící k zajištění polohy ráhna při spuštěné plachtě.

zadní lem hlavní plachty.

zpravidla ocelové lano, které fixuje stěžeň v podélné ose lodi (přední a zadní stěh).




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Genua je druh:


spinakru ze zvlášť lehké plachtoviny s odlehčovacími otvory.

kosatky o velké ploše, jejíž zadní lem značně přesahuje za stěžeň, slouží k plavbě za slabého a středního větru.

bouřkové kosatky o malé ploše ze silné plachtoviny.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Návětrná strana lodi je:


strana, která je vystavena větru, čili z které vítr na loď přichází.

pravá strana lodi.

strana, která není vystavena větru, čili z které vítr z lodi odchází.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Správné nastavení kosatky a hlavní plachty při křižování proti větru se při přeostření nad správný úhel náběhu větru projeví tak, že:


obě plachty se začnou současně prolamovat (flatrovat) od předního lemu.

kosatka se začne prolamovat dřív než hlavní plachta.

hlavní plachta se začne prolamovat dřív než kosatka.