Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Plachetnice ve velkém náklonu:


pluje ostřeji proti větru než plachetnice v malém náklonu.

špatně stoupá proti větru a pluje pomaleji než plachetnice v malém náklonu.

pluje rychleji než plachetnice v malém náklonu.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Výrazem těžiště výtlaku (nebo-li tvarové těžiště) se označuje:


nejnižší bod ponořené části plavidla.

teoretický bod, ve kterém působí kolmo vzhůru vztlak (nebo v kterém je nadlehčováno plavidlo vztlakem, rovnajícím se váze vody plavidlem vytlačené).

plocha dna lodního tělesa, která je pod ponorem.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Kormidlo ztrácí účinnost:


při náhlém velkém vychýlení, protože vznikají víry a odpor, které snižují i rychlost lodě.

pluje-li se pouze s kosatkou.

je-li úplně vytažena ploutev.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Vějička někdy také korouhvička (slang. frklík) je:


ukazatel směru větru na vrcholu stěžně.

přístroj k zjišťování bočního skluzu nebo-li dryftu lodě.

přístroj k zjišťování rychlosti větru.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Loď s větším výtlakem (hmotností) má setrvačnost:


menší než loď s malým výtlakem.

větší než loď s malým výtlakem.

stejnou jako loď s malým výtlakem.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Vírový odpor trupu za zádí plavidla:


neovlivňuje rychlost plavby.

zrychluje plavbu.

zpomaluje plavbu.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Vlastnost lodi snažit se plout ve vzpřímené poloze při malých úhlech náklonu nazýváme:


stabilitou dynamickou.

stabilitou statickou.

stabilitou počáteční.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Výsledná síla na plachtě vzniká:


rozdílem rychlosti vzduchového proudění na vnější a vnitřní straně plachty.

vlivem rychlosti lodě.

náklonem plachetnice.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Ploutvokýlová plachetnice (jachta) je:


plachetnice s pevnou kýlovou ploutví se zátěží (tzv. flundrou) a se samovylévacím kokpitem.

plachetnice opatřená bočními kýly se zátěží s výměrou plachet do 30 m2.

plachetnice jejíž trup je protažen do nízkého středního kýlu opatřeného zátěží, kterým prochází spouštěcí ploutev.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Plachetnice s jolovým tvarem trupu a pevným kýlem:


má počáteční stabilitu malou.

nemá počáteční stabilitu žádnou.

má počáteční stabilitu velkou.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Na ponořenou část lodního trupu působí síly:


aerodynamické.

balistické.

hydrostatické a hydrodynamické.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Těžiště plachet je:


místo, kde jsou ráhna připevněna ke stěžňům.

místo, kde jsou na ráhně připevněny otěže plachet.

teoretický bod, v němž působí výsledná aerodynamická síla nesených plachet.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Výhodou ocelové konstrukce trupu plachetnice je především:


vysoká pevnost.

vysoká rychlost plavby.

nízké náklady na údržbu.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Výhodou plachetnice s jolovým tvarem trupu oproti plachetnici se šarpiovým tvarem trupu je:


vždy menší ponor jolové plachetnice.

snazší a plynulejší plavba ve vlnách.

menší náklady na údržbu.