Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Jedno červené nebo dvě červená světla vedle sebe, osazená na jedné nebo na obou stranách plavební komory znamená, že:


vplutí není možné, plavební komora není v provozu.

vplutí do plavební komory je možné pouze na vlastní nebezpečí.

vplutí není možné, plavební komora je zavřena.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Plavidlo určené k přepravě cestujících:


nesmí přepravovat více cestujících, než je na něm povoleno přepravovat.

může přepravovat více cestujících, než kolik je na něm povoleno přepravovat, nepřekročí-li nejvyšší povolený ponor plavidla.

nesmí přepravovat méně cestujících, než je na něm povoleno přepravovat.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Pod mosty a pod elektrickým vedením vysokého napětí:


nesmí stát plavidla, která nejsou malými.

nesmí plavidla stát, pokud je šířka plavební dráhy zúžena mostními pilíři nebo stožáry vysokého napětí.

plavidla nesmí stát.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Vysokorychlostní plavidla a malá plavidla plující mimo výtlačný režim:


ponechají vždy všem ostatním plavidlům dostatek místa, aby mohla pokračovat v plavbě a nemusela přitom měnit směr nebo rychlost plavby.

ponechají ostatním plavidlům dostatek místa po svém levém boku, případně si od nich vyžádají změnu směru nebo rychlosti plavby.

mají přednost v plavbě před všemi ostatními plavidly, která jim musí ponechat dostatek místa, aby nemusela měnit směr ani rychlost plavby.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Plují-li malá plavidla takovými směry, že se jejich dráhy kříží, a mohlo by vzniknout nebezpečí kolize, malé plavidlo s vlastním pohonem uvolní dráhu:


jenom plavidlům připlouvajícím z pravé strany.

jenom plavidlům připlouvajícím z levé strany.

všem ostatním malým plavidlům.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

„Vlečná sestava“ je ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě znění:


spojení plavidel boky vedle sebe, z nichž se ani jedno nenachází před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.

plavidlo, plovoucí těleso nebo jejich spojení, vlečené ze břehu.

spojení jednoho nebo více plavidel vlečených jedním nebo několika plavidly s vlastním pohonem, která jsou součástí sestavy.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Plavidla upraví rychlost své plavby tak, aby nevznikalo nadměrné vlnobití nebo sání:


v blízkosti mostů nebo lávek přes vodní cestu.

v blízkosti převozních lodí, které neplují volně.

v blízkosti podélných nebo příčných hrázek regulace vodní cesty.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Předjíždějící plavidlo míjí předjížděné plavidlo zpravidla po jeho levém boku:


pouze v pravotočivém oblouku může být předjíždění uskutečněno po pravé straně předjížděného plavidla.

předjíždění po pravém boku předjížděného plavidla je zakázáno.

není-li s předjížděním spojeno nebezpečí kolize, může být předjíždění uskutečněno i po pravé straně předjížděného plavidla.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Signál „pět krátkých zvuků“ daný plavidlem, které není malým, znamená:


předjíždění, s ohledem na možnost nebezpečí kolize, nelze uskutečnit.

stroj má zpětný chod.

mám v úmyslu provést obrat doprava.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Jestliže vůdce plavidla plujícího proti proudu zjistí, že plavidlo plující po proudu vplouvá do úžiny:


zůstane stát pod úžinou a vyčká, až plavidlo po proudu úžinou propluje.

vpluje do úžiny a propluje jí v co možná nejkratší době.

vpluje do úžiny, při potkávání s jiným plavidlem dá signál "řada velmi krátkých zvuků".




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Malé plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost, musí podle situace za dne signalizovat:


kýváním bílou vlajkou v půlkruhu nebo kroužením dvou žlutých balónů.

kýváním černou vlajkou v půlkruhu nebo dvěma bílými balóny umístěnými vedle sebe tak, aby byly viditelné z obou stran plavidla.

kýváním červenou vlajkou v půlkruhu nebo dvěma černými balóny umístěnými 1 m nad sebou tak, aby byly viditelné ze všech stran.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

V blízkosti pohyblivých mostů je předjíždění možné:


je-li pro předjíždění dostatečná šířka mostního pole.

a jen na zvláštní pokyn obsluhy mostu.

až po otevření mostu pro proplutí.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Termín „sestava plavidel“ je ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě:


spojení několika plavidel, z nichž alespoň jedno je s vlastním pohonem.

spojení plavidel, plovoucích zařízení nebo plovoucích těles boky vedle sebe.

komplex plovoucích prostředků, určený pro údržbu vodních cest, který se skládá z bagru, elevátoru, remorkérů a tlačných nebo vlečných člunů.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Plujícím plavidlem je ve smyslu pravidel plavebního provozu plavidlo, které:


je zakotveno nebo vyvázáno, ale zasahuje nejméně polovinou šířky do plavební dráhy.

je zakotveno nebo vyvázáno mimo stanoviště označené plavebními znaky, vyjadřujícími způsob stání.

není přímo nebo nepřímo zakotveno, vyvázáno ke břehu nebo není nasedlé.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Předjížděné malé plavidlo podle plavební situace umožní a usnadní předjíždění:


a přepluje co nejblíže k pravému břehu, aby vytvořilo předjíždějícímu plavidlu dostatek místa při levém břehu a byla tak zachována bezpečnost a náležitý pořádek v plavbě.

a přiměřeně sníží rychlost plavby, aby předjíždění proběhlo bez nebezpečí a dostatečně rychle a nenarušilo plavbu ostatních plavidel.

a sníží rychlost plavby, zastaví nebo zůstane stát při břehu, aby předjíždění proběhlo dostatečně rychle.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Plavidla mohou plout vedle sebe:


jen pokud jim to umožní plavební značení, přičemž ostatní plavidla musí dbát, aby neomezila ani neohrozila tento způsob plavby.

jen je-li k tomu dostatečný prostor a nevytvoří-li se tím překážka nebo nebezpečí pro plavbu.

jen pokud je mezi plavidly plovoucí odrazník, který musí být plovoucí, aby se předešlo poškození boků plavidel.




Otázka číslo 17
za 1 bod

Tato signalizační světla nese:


plavidlo, které vleče rybářské sítě nebo jiné rybolovné zařízení.

plavidlo, které vyžaduje za plavby ochranu před vlnobitím.

volně plující převozní loď s předností v plavbě.




Otázka číslo 18
za 1 bod

Tento dvojitý kužel nese:


plavidlo, na kterém je povoleno přepravovat více než 12 cestujících a nepřesahuje délku 20 metrů.

vlečené plavidlo nebo plavidlo na konci sestavy.

plavidlo, které při dezinfekci může ohrozit zdraví a životy lidí.




Otázka číslo 19
za 1 bod

Tuto denní signalizaci nese:


plavidlo, které má omezenou možnost manévrování.

tlačná sestava stojící bez přímého nebo nepřímého přístupu na břeh.

plavidlo, které vleče rybářské sítě nebo jiné rybolovné zařízení.




Otázka číslo 20
za 1 bod

Tato signalizační světla nese:


námořní plavidlo připlouvající právě z moře nebo vyplouvající na moře.

remorkér v čele vlečné sestavy.

plavidlo lodivodské služby.




Otázka číslo 21
za 1 bod

Tento válec nese:


vlečené plavidlo delší než 110 m.

plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost.

remorkér v čele vlečné sestavy.




Otázka číslo 22
za 1 bod

Kývání červenou vlajkou v půlkruhu znamená:


plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc.

plavidlo ztratilo manévrovací schopnost.

plavidlo, které má oprávnění přednostního proplutí.




Otázka číslo 23
za 1 bod

Tento balón nese:


malé plavidlo s vlastním pohonem, jehož délka přesahuje 7 m.

rybářská síť nebo jiné rybolovné zařízení.

převozní loď, která nepluje volně.




Otázka číslo 24
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


přístaviště poblíž silniční komunikace.

místo vyhrazené pro stání plavidel za účelem naložení nebo vyložení vozidla.

povolená plavba obojživelných vozidel a vznášedel.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Zvukový signál "řada velmi krátkých zvuků" znamená:


hrozí nebezpečí kolize.

signál nouze.

pozor.




Otázka číslo 26
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


povolení plavby plováků s plachtou (windsurfů) nejvýše v počtu, uvedeném na znaku.

možnost získání informací radiotelefonním spojením na vyznačeném kmitočtovém kanálu.

příkaz uvést do provozu rádiovou stanici na vyznačeném kmitočtovém kanálu.




Otázka číslo 27
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


místo vyhrazené pro stání plavidel při levém břehu.

místo vyhrazené pro stání dvou malých plavidel, která nejsou plachetnicemi.

místo vyhrazené pro stání plavidel určených k plavbě tlačením, která přepravují nebezpečné věci.




Otázka číslo 28
za 1 bod

Tento plovoucí signální znak (bóje) znamená:


levá strana plavební dráhy.

pravá strana plavební dráhy.

rozdělení plavební dráhy.




Otázka číslo 29
za 1 bod

 

Outor je:


část lodní nástavby.

druh lodního mechanismu.

část obšívky plavidla v přechodu lodního dna do boků.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

Palec pacholete slouží k:


označení počtu smyček lan na pacholeti.

zajištění ovinutého vyvazovacího lana proti sesmeknutí.

vyztužení pacholete.




Otázka číslo 31
za 1 bod

 

Otvory umístěné pod rovinou nejvyššího ponoru zvětšeného o bezpečnostní vzdálenost:


musí být provedeny ve dvojité rouře.

musí mít na obšívce uzavírací ventil.

musí být provedeny takovým způsobem, že nežádoucí proniknutí vody do plavidla je vyloučeno.




Otázka číslo 32
za 1 bod

 

Pokud z jakéhokoliv důvodu během resuscitace nemůžeme nebo nechceme provádět dýchání z plic do plic:


ukončíme resuscitaci, samotná nepřímá masáž srdce je neúčinná a zbytečná.

pokračujeme v nepřetržité nepřímé masáži srdce.

pokračujeme v nepřímé masáži srdce a vždy po 30 kompresích uděláme cca 10 sekund pauzu.




Otázka číslo 33
za 1 bod

 

Při krvácení z nosu:


umístíme postiženého do polohy vsedě, zakloníme hlavu, podáme větší množství horkých tekutin.

umístíme postiženého do polohy vsedě s lehce předkloněnou hlavou, na zátylek přikládáme studené obklady, palcem a ukazovákem stiskneme nosní křídla a počkáme několik minut. Pokud se krvácení ani po opakovaných pokusech nezastaví nebo se dokonce zvětšuje, dopravíme postiženého k lékaři.

umístíme postiženého do polohy na zádech se zvednutýma nohama, přivoláme záchrannou službu.




Otázka číslo 34
za 1 bod

 

Jednotné evropské tísňové číslo je:


111.

112.

110.




Otázka číslo 35
za 1 bod

 

Normální klidová dechová frekvence dospělého je:


12 – 15 za minutu.

30 – 40 za minutu.

4 - 6 za minutu.