Zvukový signál "jedna řada úderů na zvon, opakovaná v intervalech, ne delších než 1 minuta" znamená:
stojím za snížené viditelnosti na pravé straně plavební dráhy.
stojím za snížené viditelnosti v neurčité poloze.
stojím za snížené viditelnosti na levé straně plavební dráhy.
Vyžadují-li to podmínky viditelnosti, musí se na plavidle použít:
optická signalizace předepsaná pro provoz v noci i ve dne.
radiolokační zařízení.
nejméně jeden světlomet v přední části plavidla.
V úsecích vodních cest vyznačených signálním znakem zákaz vzájemného předjíždění sestav nebo zákaz vzájemného potkávání a předjíždění sestav, tento zákaz neplatí, pokud:
jsou obě sestavy bočně svázané a nepřesahují šířku 24m.
alespoň jedna ze sestav je tlačná a nepřesahuje rozměry 110 m x 12 m.
jedna z vlečných sestav je včetně remorkéru kratší než 250m.
Jsou-li některá mostní pole pevných mostů označena nad profilem jedním žlutým světlem nebo dvěma žlutými světly anebo tabulemi stejné barvy:
proplouvat těmito poli je zakázáno.
musí se proplouvat těmito poli.
proplouvá se přednostně těmito mostními poli.
Plují-li plavidla proti sobě tak, že hrozí kolize:
alespoň jedno z plavidel uvolní vhodnou stranu plavební dráhy, aby se potkávání mohlo uskutečnit pravými nebo levými boky.
obě plavidla změní směr plavby vpravo, aby se mohla potkat levými boky.
plavidlo při pravé straně plavební dráhy změní směr plavby tak, aby se mohla plavidla potkat pravými boky.
Tento signální znak, (tabule), znamená:
plavba plavidel bez vlastního pohonu povolena.
plavba malých plavidel povolena.
plavba plachetnic povolena.
Nese-li plavidlo nebo sestava plavidel více než jedno modré světlo nebo více než jeden modrý kužel a nejedná se o potkávání nebo předjíždění, je třeba plout:
více než 25 m od tohoto plavidla nebo sestavy plavidel.
ve vzdálenosti více než 50 m od tohoto plavidla nebo sestavy plavidel.
více než 10 m od tohoto plavidla, tlačné nebo bočně svázané sestavy.
Tento signální znak (tabule), znamená:
doporučené proplouvání v obou směrech.
doporučené proplouvání jenom v jednom směru, proplouvání v protisměru je zakázáno.
plavení dráha přechází od pravého břehu k levému břehu.
Tento balón nese:
plavidlo s vlastním pohonem, které krátkodobě pluje za pomocným remorkérem.
plavidlo, na kterém je povoleno přepravovat více než 12 cestujících a nepřesahuje délku 20 m
plavidlo stojící bez přímého nebo nepřímého přístupu na břeh
Zvukový signál "řady úderů na zvon" znamená:
pozor.
signál nouze.
posádka na palubu.
Koupající se osoby nesmí:
plavat do plavební dráhy.
křížit dráhu přibližujícího se plavidla.
plavat v plavební dráze a v její bezprostřední blízkosti.
Předjíždění je možné až poté, co se předjíždějící přesvědčil o tom:
že s předjížděním není spojeno nebezpečí.
že předjíždějící plavidlo je rychlejší než plavidlo předjížděné.
že předjíždění je povoleno signálním znakem.
Zvukový signál " dva krátké zvuky " daný předjížděným plavidlem, znamená:
nesouhlasím s předjížděním po mém pravém boku, předjíždějte po mém levém boku.
nesouhlasím s předjížděním po mém levém boku, předjíždějte po mém pravém boku.
souhlasím s předjížděním po mém levém boku.
Koupající se osoby musí od plavidel, která nejsou malými plavidly, dodržovat bezpečnou vzdálenost, která je alespoň:
10 m.
3 m.
50 m.
Termínem "stálé světlo viditelné ze všech stran" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku:
380°.
360°.
225°.
zákaz potkávání plavidel.
příkaz přeplout na stranu plavební dráhy, která je po levém boku.
místo doporučené pro obrat plavidel.
Tento signální znak (tabule) znamená:
povolení proplutí (obecný signální znak).
doporučené proplouvání jenom v jednom směru (proplouvání v protisměru je zakázáno).
doporučení držet se v určeném prostoru (v mostních otvorech nebo v jezových polích).
Termínem "kormidelna" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
místo na palubě plavidla, které slouží vůdci plavidla pro plnění všech funkcí.
prostor nebo nástavba na palubě, odkud se řídí plavidlo.
zastřešený prostor na palubě plavidla vybavený kormidelním kolem.
Termínem "Směr proti proudu" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí směr:
od pramene toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
od ústí k prameni toku, kromě úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
k prameni toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.
Zpozoruje-li vůdce plavidla, že by mohlo hrozit nebezpečí kolize, dá signál:
řada dlouhých zvuků.
řada velmi krátkých zvuků.
řada krátkých zvuků.
telefonní stanice.
celnice.
místo vyhrazené pro stání malých plavidel.
Tato signalizační světla nese:
tlačná sestava, jejíž délka přesahuje 110 m nebo šířka 12 m.
plavidlo, které má omezenou možnost manévrování.
plavidlo použité při zneškodňování výbušnin.
Výstražní znaky, kdy jedno nebo dvě světla vedle sebe blikají, mají tento význam:
můžete pokračovat v plavbě.
zůstat stát, překážky ve směru plavby.
zůstat stát, podle počtu světel jednu, nejvýše dvě hodiny.
bočně svázaná plavidla ve vlečné sestavě.
bočně svázaná sestava stojící bez přímého nebo nepřímého přístupu na břeh.
bočně svázaná sestava, dvě plavidla s vlastním pohonem.
Plovoucí garáž je ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě:
plovoucím tělesem.
plovoucím zařízením.
plovoucím strojem.
Zvukový signál "tři dlouhé zvuky, po kterých následuje jeden krátký zvuk" znamená:
mám v úmyslu provést obrat doprava.
mám v úmyslu po vyplutí z přístavu plout doprava.
mám v úmyslu ukončit plavbu při pravém břehu.
Ve vlečné sestavě se povinnost signalizace zvonem, při stání za snížené viditelnosti, vztahuje:
na každé plavidlo sestavy.
na remorkér a poslední plavidlo v sestavě.
pouze na plavidlo, na kterém je vůdce sestavy.
Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
vlajkou, pod kterou nebo nad kterou je vyvěšen balón nebo předmět podobného tvaru.
vyvěšením modrého kuželu vrcholem dolů.
dvojitým žlutým kuželem umístěným tak, aby byl viditelný ze všech stran.
Nejmenší poloměr otáčení směrem doprava bude mít dvouvrtulové plavidlo, když pravá vrtule bude zapojena pro chod:
vpřed, levá vrtule pro chod vzad a kormidlo vytočené doprava.
vpřed, levá vrtule pro chod vzad a kormidlo vytočené doleva.
vzad, levá vrtule pro chod vpřed a kormidlo vytočené doprava.
Podjezdnou výškou na vodní cestě se rozumí:
svislá vzdálenost mezi nejvyšší plavební hladinou a nejnižší částí mostovky v plavebním profilu.
svislá vzdálenost mezi čarou nejvyššího ponoru plavidla a nejnižší částí mostovky v plavebním profilu.
svislá vzdálenost mezi dnem plavidla a nejnižší částí mostovky v plavebním profilu.
Optickou signalizační výstroj dělíme na:
světelnou a zvukovou.
denní a noční.
povinnou a nepovinnou.
Při práci ve strojovně je zakázáno:
používat ke startování motorů vzduchem kyslík.
čistit pevné části strojů za jejich chodu.
používat k přepouštění olejů tlakového vzduchu.
Prvním úkonem pro záchranu tonoucího po jeho vytažení z vody musí být:
zprůchodnění dýchacích cest.
masáž srdce.
umělé dýchání z úst do úst.
Na vodočetné lati je menší měrová jednotka vyznačena po:
5 cm.
2 cm.
1 cm.
Cejchovní průkaz lodí, které nejsou určeny k dopravě nákladu:
obsahuje tabulku postupného výtlaku, pouze v rozsahu povolených ponorů.
neobsahuje tabulku postupného výtlaku, plavidlo pro každý cm ponoru.
obsahuje tabulku postupného výtlaku, pro každý cm ponoru, pouze na zvláštní žádost provozovatele.
Zásoba plovatelnosti zajišťuje plavidlu:
vztlak pro havarijní situace.
dostatečnou stabilitu.
rezervu pro zvýšení nosnosti.
Právo nést českou státní vlajku vzniká plavidlům:
jejichž majitel o toto právo požádal.
zapsaným do plavebního rejstříku ČR a malým plavidlům, nepodléhajícím evidenci, pokud jsou ve vlastnictví osob s trvalým pobytem, nebo sídlem na území ČR.
klasifikovaným plavidlům.
Evidence plavidla spočívá v:
zaplacení příslušného správního poplatku.
zápisu do plavebního rejstříku a přidělení poznávacích znaků.
vystavení Lodního osvědčení.
Vlečná a držná síla sklopné kotvy se zachycuje:
na řetězovém ořechu kotevního navijáku.
na čtyřhranném kotevním pacholeti.
na uvolňovači kotevního řetězu.
Mazání kotevních vrátků:
se provádí mazacím tukem.
se provádí olejem v trvalé lázni.
není nutné, protože všechny pohyblivé části mají samomazná pouzdra.