Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Malým plavidlem není plavidlo, jehož délka trupu přesahuje:


20 m.

25 m.

22 m.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Plavidla plavebního úřadu mohou signalizovat:


blikavým červeným nebo blikavým modrým světlem, viditelným ze všech stran.

střídavě blikavým modrým a blikavým červeným světlem, viditelnými ze všech stran.

blikavým modrým světlem viditelným ze všech stran.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Sníženou viditelností se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


mlha, hustý déšť nebo doba mezi západem a východem slunce.

podmínky, při nichž viditelnost omezuje zejména mlha, hustý déšť, sněhová vánice nebo dým.

situace, při níž není z kormidelny plavidla dostatečný výhled na vodní cestu, zejména pro nadrozměrný náklad nebo atypickou sestavu plavidel.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Malé plavidlo, které nepodléhá evidenci, nese poznávací znak:


na vnitřní a vnější straně plavidla, plachetnice i na hlavní plachtě.

na vnitřní nebo vnější straně plavidla.

na přídi plavidla a na výstroji, kterou jsou vesla nebo pádla, záchranný kruh a vesta.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:


kroužením vlajkou nebo jiným obdobným předmětem.

vyvěšením černého balónu ve výšce minimálně 4 m nad ryskou největšího ponoru.

pohybem rukou v horizontálním směru.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Pro zákaz kouření a používání otevřeného ohně na plavidle se na přístupové lávce nebo na palubě plavidla použije znak, který tvoří:


modrá tabule trojúhelníkového tvaru, na niž je vyobrazeno bílé písmeno F.

bílá červeně olemovaná čtvercová tabule, s červeným pruhem vedeným po úhlopříčce zleva doprava a je na ní vyobrazena černá pochodeň, z níž vychází červený a žlutý plamen.

bílá červeně olemovaná kruhová tabule, jejíž středem je napříč veden červený pruh a je na ní vyobrazena cigareta, z níž vychází kouř.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Řada úderů na zvon trvá asi:


4 sekundy, může být nahrazena řadou úderů kovu o kov stejné časové délky.

8 sekund, může být nahrazena zvukovým signálem stejné časové délky.

12 sekund, může být nahrazena jasným blikavým bílým světlem, viditelným ze všech stran, ve stejné časové délce.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Plavidlo, které pluje pomocí plachet a současně používá vlastní strojní pohon, se ve smyslu pravidel plavebního provozu považuje:


za plavidlo, které není malým plavidlem.

za plavidlo s vlastním pohonem.

i nadále za plachetnici.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Termínem "tlačná sestava" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


pevné nebo kloubové spojení více plavidel, z nichž alespoň jedno je umístěno před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.

jedno nebo více spojených plavidel, vlečených jedním nebo několika plavidly s vlastním pohonem.

více plavidel svázaných boky vedle sebe, z nichž se ani jedno nenachází před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Plavidlo ve smyslu pravidel plavebního provozu "stojí":


pokud je uvázlé na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě volného pohybu.

je-li přímo nebo nepřímo zakotveno nebo přímo nebo nepřímo vyvázáno ke břehu.

jestliže stojí vůči břehu a motory pracují jen takovou silou, aby překonaly účinek proudu vody.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:


vlajkou, pod kterou nebo nad kterou je vyvěšen balón nebo předmět podobného tvaru.

dvojitým žlutým kuželem umístěným tak, aby byl viditelný ze všech stran.

vyvěšením modrého kuželu vrcholem dolů.




Otázka číslo 12
za 1 bod

Modrým blikavým světlem signalizuje plavidlo:


přepravující nebezpečné věci.

složek integrovaného záchranného systému.

které poskytuje technickou pomoc jiným plavidlům.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

V návěstních svítilnách plavidel se ve smyslu vyhlášky o pravidlech plavebního provozu použije jen světlo bílé, červené, zelené, žluté nebo:


oranžové.

fialové.

modré.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:


třemi silnými nebo jasnými zelenými světly viditelnými ze všech stran, rozmístěnými na předním stožáru do tvaru rovnostranného trojúhelníku.

černým kouřem zapálené gumy vhozené na hladinu vody.

odpalováním světlic nebo pyrotechnických prostředků, které po odpálení vytvářejí tzv. červený déšť a následují v krátkých intervalech.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Koupající se osoby musí od malých plavidel bez vlastního pohonu dodržovat bezpečnou vzdálenost, která je alespoň:


1 m.

2 m.

3 m.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Optickou signalizační výstroj dělíme na:


denní a noční.

povinnou a nepovinnou.

světelnou a zvukovou.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

K dorozumívání mezi plavidly mimo jiné slouží:


lodní píšťala, houkačka.

dvě na sobě nezávislá zařízení (telegraf, zvonek apod.)

lodní telegraf.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Prvním úkonem pro záchranu tonoucího po jeho vytažení z vody musí být:


zprůchodnění dýchacích cest.

umělé dýchání z úst do úst.

masáž srdce.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Záchranný člun (loďka) musí být vybaven:


dvěma vesly, bidlem a hákem, vylévací nádobou.

alespoň jedním veslem, označením názvu mateřského plavidla, plovacími vestami pro stanovený počet osob.

dvěma vesly, záchranným kruhem, vyvazovacím lankem.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Nakládání sypaného materiálu vyžaduje:


větší zátěž nákladu umístit do předních nákladních prostorů.

plnit nákladní prostory od středu plavidla k přídi a zádi.

udržovat plavidlo stále v rovině.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Sudy, naložené naležato, zajišťujeme proti posunutí:


klíny.

pražci.

ocelovými lany.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Přecházet z plavidla na plavidlo překročením je:


dovoleno jen tehdy, pokud je mezi plavidly instalována lávka nebo žebřík.

dovoleno jen tehdy, pokud to vzdálenost nebo převýšení mezi nimi umožňuje.

je zakázáno.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Lekážní plachta je určena k:


překrytí přepravovaného nákladu.

zamezení vnikání vody do plavidla.

zamezení přístupu vzduchu k hořícímu nákladu.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Při kotvení kotvou svrženou s paluby musí být kotevní řetěz (lano):


neustále napnuté.

mezi lodníkem spouštějícím kotvu a bokem lodě.

mezi lodníkem spouštějícím kotvu a protějším bokem lodě.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Základním určujícím znakem lodě je:


její určení pro dopravu osob, nákladů, vlečení nebo tlačení v sestavě.

délka, druh pohonu, maximální pohon plavidla.

evidenční a cejchovní označení plavidla.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

Mezi plovoucí zařízení patří:


plovoucí jeřáb.

botel.

remorkér.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Příčná výztuha paluby je:


příčka.

palubník.

podvlak.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Dokormidlovací zařízení slouží k:


ulehčení ovládání ručního ovládacího mechanismu kormidla.

zlepšení manévrovacích vlastností plavidla.

manévrování plavidlem bez kormidelního kola.




Otázka číslo 29
za 1 bod

 

Kotevní vratidlo je stroj:


se svislou osou otáčení řetězového ořechu.

s vodorovným bubnem výprostného lana.

s vodorovnou osou otáčení řetězového ořechu.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

Mezi vyvazovací výstroj patří:


pacholata, rohatinky, vázací lana, palubní kruhy, průvlačnice.

vázací lana, vlečná kladka, manipulační člunek.

pacholata, vázací lana, sochory, přechodová lávka, žebřík.