Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Termínem "nasedlé plavidlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


plavidlo, které uvázlo na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě jeho volného pohybu.

ukončení nástupu cestujících na osobní loď nebo naložení plavidla na nejvyšší povolený ponor.

naložení plavidla na ponor, který přesně odpovídá úředně stanovenému ponoru pro den, kdy bylo plavidlo nakládáno.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Dohled na stojící plavidla bez posádky stanoví:


vůdce plavidla, který opustil stojící plavidla jako poslední.

správce vodní cesty, na které plavidla stojí.

jejich provozovatel nebo vlastník.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Termínem "vlečná sestava" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


spojení jednoho nebo více plavidel, vlečených jedním nebo několika plavidly s vlastním pohonem.

pevně nebo kloubově spojeno více plavidel, přičemž alespoň jedno z nich je umístěno před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.

dvě a více plavidel svázaných boky vedle sebe, z nichž se ani jedno nenachází před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.




Otázka číslo 4
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


telefonní stanice.

celnice.

místo vyhrazené pro stání malých plavidel.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Na vodní cestě je zakázáno:


používat signální znaky k vyvazování plavidel, poškozovat tyto znaky nebo v jejich blízkosti umísťovat předměty, zaměnitelné s plavebním značením.

plout za bóje, vyznačující strany plavební dráhy.

řídit se signálními znaky, které jsou umístěny na břehu vlevo ve směru plavby plavidla.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:


opakovaným zvukovým signálem tři krátké zvuky, tři dlouhé zvuky a tři krátké zvuky (SOS podle Morseovy abecedy).

vyvěšením vlajky "A" Mezinárodního vlajkového kódu na levém nebo pravém boku plavidla podle toho, na které straně je plavební dráha volná.

kroužením světlem.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Zvukový signál "řada velmi krátkých zvuků" znamená:


hrozí nebezpečí kolize.

signál nouze.

pozor.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Termínem "den" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí doba:


mezi východem a západem slunce.

která začíná půl hodiny před východem slunce a končí půl hodiny po západu slunce.

od 4,30 h do 20,00 h v létě a od 7,00 h do 17,00 h v zimě.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Sníženou viditelností se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


podmínky, při nichž viditelnost omezuje zejména mlha, hustý déšť, sněhová vánice nebo dým.

mlha, hustý déšť nebo doba mezi západem a východem slunce.

situace, při níž již není z kormidelny plavidla dostatečný výhled na vodní cestu, zejména pro nadrozměrný náklad nebo atypickou sestavu plavidel.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

V návěstních svítilnách plavidel se ve smyslu pravidel plavebního provozu použije jen světlo bílé, červené, zelené, žluté nebo:


fialové.

oranžové.

modré.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Termínem"směr proti proudu" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí směr:


k prameni toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.

od pramene toku.

od pramene toku, včetně úseků, kde se při odlivu a přílivu směr proudu mění.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Zvukový signál "řady úderů na zvon" znamená:


posádka na palubu.

signál nouze.

pozor.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Termínem "kormidelna" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


prostor nebo nástavba na palubě odkud se řídí plavidlo.

zastřešený prostor na palubě plavidla vybavený kormidelním kolem.

místo na palubě, které slouží vůdci plavidla pro plnění všech funkcí.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:


vyvěšením modrého kuželu vrcholem dolů.

dvojitým žlutým kuželem umístěným tak, aby byl viditelný ze všech stran.

vlajkou, pod kterou nebo nad kterou je vyvěšen balón nebo předmět podobného tvaru.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Používat stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla:


je zakázáno pro vyvazování plavidel, ale lze je výjimečně použít pro uvolnění nasedlého plavidla.

je zakázáno pro uvolňování nasedlých plavidel, zákaz vyvazování se nevztahuje na malá plavidla.

je zakázáno pro vyvazování nebo uvolňování nasedlých plavidel.




Otázka číslo 16
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


zařízení pro připojení normalizované příruby hasičské hadice (hydrant).

místo odběru pitné vody.

sběrné místo pro odevzdávání ropných odpadů z plavidel.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Lekážní plachta je určena k:


zamezení přístupu vzduchu k hořícímu nákladu.

zamezení vnikání vody do plavidla.

překrytí přepravovaného nákladu.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Přecházet z plavidla na plavidlo překročením je:


dovoleno jen tehdy, pokud to vzdálenost nebo převýšení mezi nimi umožňuje.

zakázáno.

dovoleno jen tehdy, pokud je mezi plavidly instalována lávka nebo žebřík.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Šířka přechodové lávky pro posádky musí být nejméně:


80 cm.

60 cm.

40 cm.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Mezi individuální záchranné prostředky patří záchranné:


čluny.

vesty.

vory.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Zvětšení nosnosti ale zmenšení ohebnosti ocelového lana jsou vlastnostmi lana, které má duši:


umělou.

konopnou.

drátěnou.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Kotvu se sklopnými rameny vyprošťujeme ze dna :


vytahováním kotevního lana nebo řetězu, čímž dřík kotvy uvolní kotvu ze dna.

za pomoci vyprošťovací loďky.

za pomoci vyprošťovacího lana upevněného na rameni kotvy.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Oko na vázacím laně na plavidle:


musí být pojištěno lanovými šroubovacími sponami proti povolení zápletu.

musí být vytvořeno pouze zápletem.

může být lisováno.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Palec pacholete slouží k:


označení počtu smyček lan na pacholeti.

zajištění vyvazovacího lana proti sesmeknutí, a aby nebyly kříženy další smyčky lana na pacholeti.

vyztužení pacholete.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Příčná výztuha kostry trupu v boku, u malých plavidel i ve dně je:


žebro.

podvlak.

stringer.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

Důlními vodami jsou všechny:


podzemní, povrchové a srážkové vody, které vnikly do hlubinných nebo povrchových důlních prostorů.

srážkové vody, které vnikly do hlubinných nebo povrchových důlních prostorů pouze prostým vtékáním srážkové vody.

podzemní vody, které vnikly do hlubinných nebo povrchových důlních prostorů pouze gravitací z podloží.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Mechanizovaný bagrovací proces, při němž se vodou rozrušuje a také dopravuje zemina na místo technologického určení, se nazývá:


hydrogeologie.

hydromechanizace.

hydrologie.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Kontrola a údržba konstrukčních a pracovních prvků plovoucích drapákových bagrů je povinností posádky bagru. U pojízdné konstrukce elektricky poháněného kladkostroje - "kočky" se především kontroluje:


dehydrační zařízení.

zda se nezadírají kladky a kola.

třídící zařízení.




Otázka číslo 29
za 1 bod

 

Plovoucí drapákový bagr je vhodný pro těžbu štěrkopísku z:


hloubky maximálně 2m, protože ve větších hloubkách se jeho účinnost snižuje až o 50%.

větších hloubek.

menších hloubek.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

Mezi konstrukční prvky plovoucího korečkového bagru patří:


výtlačné potrubí.

elektricky poháněný kladkostroj - "pojízdná kočka".

horní a spodní turas.




Otázka číslo 31
za 1 bod

 

Akumulátory jsou zdroje:


střídavého proudu, které využívají ke vzniku elektrické energie chemický proces.

stejnosměrného proudu, které využívají ke vzniku elektrické energie chemický proces.

střídavého proudu, které využívají ke vzniku elektrické energie mechanický proces.




Otázka číslo 32
za 1 bod

 

Alternátory jsou generátory na výrobu:


střídavého proudu.

stejnosměrného proudu.

střídavého i stejnosměrného proudu.




Otázka číslo 33
za 1 bod

 

Kontrola a údržba konstrukčních a pracovních prvků plovoucích drapákových bagrů je povinností posádky bagru. U sklopného výložníku (ramene) se především kontroluje:


odjílovací rošt.

tlakové oběhové čerpadlo.

zda se nezadírají kladky na hřídeli pro vedení lan.




Otázka číslo 34
za 1 bod

 

Ejektor u sacího bagru je:


proudové čerpadlo zabudované do sacího potrubí.

kontrolní přístroj k měření úkosů u příkopového bagrování.

mechanický rozrušovač horniny.




Otázka číslo 35
za 1 bod

 

Dynama jsou generátory na výrobu:


stejnosměrného proudu.

střídavého i stejnosměrného proudu.

střídavého proudu.




Otázka číslo 36
za 1 bod

 

U plovoucího drapákového bagru, po dosednutí drapákové lžíce na dno a po uzavření lžíce:


nesmí z důvodu velkého tření následovat okamžité zvedání nad hladinu.

nesmí z důvodu dokonalého uzavření lžíce následovat okamžité zvedání nad hladinu.

musí následovat okamžité zvedání nad hladinu.




Otázka číslo 37
za 1 bod

 

U olověného akumulátoru je provozní napětí jednoho článku:


6 V.

2 V.

4 V.




Otázka číslo 38
za 1 bod

 

Hřídel horního turasu korečkového bagru je uložen v:


ocelovém zajišťovacím kolíku.

pouzdru.

ložiskách.




Otázka číslo 39
za 1 bod

 

Plovoucí korečkový bagr je záběrem korečkového řetězu v zemině:


přitlačován k těžební stěně.

odtlačován z těžební stěny.

otáčen v horizontální rovině až o 20o.




Otázka číslo 40
za 1 bod

 

Výkon drapákového bagru za hodinu v m3 je stanoven:


součinem obsahu drapákové lžíce v m3, počtu cyklů za hodinu a koeficientem naplnění drapákové lžíce.

podílem obsahu drapákové lžíce v m3 k počtu cyklů za hodinu, vynásobeného koeficientem naplnění drapákové lžíce.

rozdílem obsahu drapákové lžíce v m3 od počtu cyklů za hodinu, vynásobeného koeficientem naplnění drapákové lžíce.