Odstup vedle sebe plujících cílů, které se vzdalují od vlastního radarového zařízení, je:
s přibývající vzdáleností větší a se zmenšující se vzdáleností menší.
s přibývající vzdáleností menší a se zmenšující se vzdáleností větší.
u moderních radarů neměnný.
Před uvedením radarového zařízení do chodu je nezbytné:
zkontrolovat, zda se radarová anténa může volně otáčet.
prostudovat návod k použití dodaný výrobcem.
zaznamenat jeho spuštění do lodního deníku.
Šířka laloku antény o délce 1,80 m je:
užší než svazek antény o délce 3 m.
měnitelná podle nastaveného pásma vzdálenosti.
širší než u antény o délce 3 m.
Radarové zařízení zjišťuje:
vzdálenost plavidel proti sobě plujících a jejich rychlost.
hloubku dna pod plavidlem a pod úhlem 300 před ním.
vzdálenost mezi radarovou anténou a objektem/cílem, směr pohybu objektu/cíle.
Radar používaný na Rýně musí mít nastavitelná pásma alespoň:
500 m, 800 m, 1200 m, 1600 m, a 2000 m.
500 m, 800 m, 1200 m, 1600 m, a 2000 m a 5000 m.
500 m, 1000 m, 1600 m, a 5000 m.
Vlny používané radarem vnitrozemské lodi mají délku:
cca 3,2 cm.
6,4 cm.
156,025 až 162,025 MHz.
Radarové impulsy z vysílače k anténě se dostanou:
přes přepínač vysílání - příjem.
přes zesilovač příjmu.
přímo.
Vyrovnání matu způsobeného deštěm je účinné:
v celém nastaveném rozsahu.
ve větším rozsahu vzdálenosti (? 1600 m).
v blízkém rozsahu až do cca 1200 m.
Tlumení blízkého odraženého signálu je účinné:
Návod k obsluze radaru musí být vyhotoven v jazyce:
v německém, anglickém, francouzském nebo nizozemském.
podle národnosti uživatele.
výrobce zařízení a státu, ve kterém je radar používán.
Radarové odražeče by měly být umístěny před mostem minimálně:
co nejblíže, aby nedošlo ke zkreslení vzdálenosti.
v počtu odpovídajícím počtu mostních pilířů.
12 metrů, aby mohly být znázorněny odděleně od něho.
Ploché, mírně stoupající a hladké břehové svahy (např. písčiny) se znázorní na obrazovce:
slabým signálem, protože převážná část impulsů se odrazí pryč.
úzkočarým silným obrazem.
zřetelným a jasným signálem.
Knoflíkem „Zesílení“/“Gain“ se nastavuje:
zesílení impulsů odražených signálů.
potlačení tlumení blízkého signálu.
celková světlost zobrazení.
Při nastavení zesílení se postupuje:
od minima k maximu tak, aby signál vysílače byl co nejsilnější.
od maxima k minimu. Zesílení se otočí naplno a pak se pomalu ubírá tak, aby nevzniklo rušení, ale cíle zůstaly viditelné.
od minima k maximu tak, aby obraz na monitoru byl jasný, zřetelný a čistý.
Radarová zařízení jsou schopna zobrazit objekty v minimální vzdálenosti:
1,2 m.
50 m.
8 m.
Rušení způsobené vlněním vodní hladiny lze zmenšit:
stisknutím tlačítka Anti Clutter Sea. Potlačení odrazu působí jen do vzdálenosti 1200 m.
stisknutím tlačítka Anti Clutter Sea. Potlačení odrazu působí v celém rozsahu vzdálenosti.
Použitím tlačítka FTC (Fast Time Control). Obraz ostatních cílů se zmenší.
Stanovení odstupů a vzdáleností na radarové obrazovce umožňuje:
nastavení zaměřovací stupnice o 180o směrem dozadu.
znalost nastaveného pásma vzdálenosti a odstupu měřicích kruhů.
manipulace s variabilním měřicím kruhem nahoru a dolů.
Správný odstup břehové linie nebo ochranné hráze v závislosti na vodním stavu lze na obrazovce kontrolovat pomocí:
stopy dosvitu vlastního plavidla.
pevných měřicích kruhů, nastavených na potřebné zvětšení.
variabilního kruhu vzdálenosti nastaveného do mezilehlé polohy.
Při podjíždění mostu se na radarové obrazovce zobrazí:
pouze radarové odražeče u mostních pilířů.
světlý pruh napříč vodní cesty.
svislé plochy, přes které se paprsky nedostanou.
Radarový stín mimo jiné vzniká:
pomalým otáčením antény.
špatnou centralizací signálu.
zastíněním nástavbami vlastního plavidla.
Déšť nebo kroupy vytvářejí na obrazovce:
svislé nebo šikmé čáry podle směru větru.
plochy, přes které se paprsky nedostanou.
soustředné kružnice vzdálené od sebe podle nastavení přístroje.
Začátek přední linie na obrazovce odpovídá:
stanovišti antény. Tak to zůstává také tehdy, jestliže je obraz decentrován.
stanovišti antény pouze pokud je obraz decentrován.
stanovišti antény pouze při centrovaném obraze.
Nebezpečí v místech možného radarového stínu lze snížit:
zvýšením rychlosti plavby, vypnutím radiostanice.
pomalou plavbou, zvukovými signály, upozorněním radiostanicí.
zastavením.
Odrazové balony na vedení vysokého napětí se na radarové obrazovce zobrazí jako:
čárkované signály vzniklé interferencí.
obraz vzniklý vícenásobným odrazem.
řetěz perel bez šňůry.
Plavidlo stojící u levého břehu za snížené viditelnosti musí dávat signál:
2 řady úderů na zvon.
3 řady úderů na zvon.
1 řada úderů na zvon.
Plavidlo, uzpůsobené pro plavbu s pomocí radaru musí být kromě radarového přístroje vybaveno:
prutovou radarovou anténou, rádiovou stanicí pro kanál 9, výchylkoměrem a zařízením k dávání trojtónových zvukových signálů.
rádiovou stanicí pro spojení mezi plavidly a mezi plavidlem a břehem, výchylkoměrem a zařízením k dávání trojtónových zvukových signálů.
rádiovou stanicí pro kanál 9, výchylkoměrem a zařízením k dávání trojtónových zvukových signálů.
Plujete za snížené viditelností proti proudu do plavební úžiny na Labi. Slyšíte trojtónový signál proti sobě:
jako odpověď dáte trojtónový zvukový signál. Radiostanicí na kanále 10 oznámíte, že plujete proti proudu a vyčkáte, až loď proti propluje.
dáte pokyn týkající se kursu, jak je předepsáno Řádem plavební bezpečnosti.
jako odpověď dáte jeden dlouhý zvuk. Radiostanicí na kanále 10 oznámíte, že plujete proti proudu a vyčkáte, až loď proti propluje.
Signály zvonem ve dne ani v noci nemusí být při snížené viditelností dávány:
mimo plavební dráhu a na úředně stanovených místech stání, pouze je-li v činnosti radarové zařízení.
není-li posádka na plavidle.
mimo plavební dráhu a na úředně stanovených místech stání.