Přestanou-li signální světla fungovat, neprodleně se nahradí světly nouzovými, přičemž může být:
jasné světlo nahrazeno světlem silným a předepsané světlo obyčejné světlem jasným do provedení revize elektroinstalace.
silné světlo nahrazeno světlem jasným a předepsané světlo jasné světlem obyčejným, ale světla s předepsaným výkonem musí být uvedena opět do provozu v co nejkratší době.
silné nebo jasné světlo nahrazeno světlem obyčejným pro doplutí do nejbližšího přístavu nebo k přístavišti.
Vypadne-li z plavidla jakýkoliv předmět, který může vytvořit plavební překážku, je vůdce plavidla povinen:
zajistit jeho odstranění z plavební dráhy.
učinit o tom záznam v lodním deníku.
vyčkat na místě, než mu dá plavební úřad povolení k odplutí.
Hrozí-li osobám na plavidle v případě nehody nebezpečí, je jeho vůdce povinen:
použít všech prostředků, které má k dispozici, pro jejich záchranu.
působit na ně a jednat s nimi tak, aby zabránil jejich nekorigovanému chování a nemohlo dojít k porušení jejich duševní rovnováhy (panice).
využít znalostí všech osob na plavidle pro záchranu plavidla, nákladu a zabránění vzniku plavební překážky.
Termínem "plavební dráha" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
část vodní cesty, kterou mohou plavidla využívat pro plavbu.
část vodní cesty vymezenou největšími hloubkami.
vymezenou část vodní cesty se zaručenou šířkou nejméně 20 m a zaručenou hloubkou nejméně 1,80 m.
Termínem "dlouhý zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí zvuk, trvající asi:
1/4 sekundy.
4 sekundy.
1 sekundu.
Tuto signalizaci nese:
převozní loď neplující volně, která nestojí na svém stanovišti.
volně plující převozní loď v provozu, krátkodobě stojící na svém stanovišti.
každá převozní loď za plavby na dopravně významné vodní cestě.
Plujícím plavidlem se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
plavidlo, které je zakotveno nebo vyvázáno mimo místo stání označené signálními znaky, vyjadřujícími způsob stání.
plavidlo, které zasahuje nejméně polovinou šířky do plavební dráhy, přestože je zakotveno nebo vyvázáno.
plavidlo, které není-li přímo nebo nepřímo zakotveno, vyvázáno ke břehu nebo není nasedlé.
Tento signální znak (tabule) znamená:
doporučené místo ke spouštění plavidel na vodu.
převozní lodě, které neplují volně.
přístavní můstky pro osobní lodě.
Zvukový signál "jeden dlouhý zvuk" znamená:
hodlám přistávat.
pozor.
pluji doprava.
Převozní lodě nesou zelený balón ve výšce:
nejvýše 2 m, tato výška může být zvýšena v nepřehledném úseku vodní cesty.
minimálně 4 m, tato výška může být snížena na 3 m, nepřesahuje-li délka převozní lodi 20m.
nejvýše 3 m, nepřesahuje-li délka převozní lodi 15 m, tuto signalizaci nenese.
Termínem "boční světla" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
jasné zelené světlo na pravém boku a jasné červené světlo na levém boku plavidla, z nichž každé svítí nepřerušovaně v obzorovém výseku 112°30´.
silné zelené světlo na levém boku a silné červené světlo na pravém boku plavidla, z nichž každé svítí nepřerušovaně v obzorovém výseku 112°30´.
obyčejné zelené světlo a obyčejné červené světlo na boku plavidla, z nichž každé svítí nepřerušovaně v obzorovém výseku 112°30´.
Pro zákaz vstupu na plavidlo nepovolaným osobám se na přístupové lávce nebo na palubě plavidla použije znak, který tvoří:
černá obdélníková tabule se šikmými žlutými pruhy situovaná na výšku, v jejímž středu je vyobrazen červený vykřičník.
červená bíle olemovaná čtvercová tabule s černým nápisem VSTUP ZAKÁZÁN.
bílá červeně olemovaná kruhová tabule, jejímž středem je napříč veden červený pruh a je na ní vyobrazena černá postava chodce.
Stojící plavidla kotví nebo se vyvazují:
způsobem, vyznačeným na příslušném plavebním znaku nebo na zařízení přístaviště.
tak, aby jejich přídě směřovaly vždy proti proudu a na plavidlo byl zajištěn bezpečný přechod.
tak, aby nemohla změnit svoji polohu a ohrozit tím jiná plavidla nebo jim překážet.
Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
pohybem rukou v horizontálním směru.
kroužením vlajkou nebo jiným obdobným předmětem.
vyvěšením černého balónu ve výšce minimálně 4 m nad ryskou největšího ponoru.
Za okraje plavidel nesmí vyčnívat:
věci, které by se mohly takovým uložením poškodit nebo poztrácet.
předměty nebo věci, které by mohly při kontaktu s jiným plavidlem nebo stavbou na vodní cestě způsobit vychýlení plavidla z původního směru.
předměty, které by mohly být nebezpečím pro jiná plavidla nebo by mohly poškodit plavební zařízení a stavby na vodní cestě.
Zvukový signál "čtyři krátké zvuky" znamená:
nejsem schopen manévrování.
stroj má zpětný chod.
předjetí není možné.
Tato signalizační světla nese:
volně plující převozní loď s předností v plavbě.
plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost.
plavidlo, které přepravuje nebezpečné věci.
Cestující na plavidle jsou povinni se řídit příkazy, které jim:
dává vůdce plavidla k zajištění bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu.
dává vedoucí cestovní agentury nebo dispečer lodního provozu.
dávají členové lodní posádky v zájmu obsazení míst na palubě plavidla.
Plavidla plavebního úřadu mohou signalizovat:
střídavě silným blikavým světlem červené a modré barvy, viditelnými ze všech stran.
obyčejným blikavým modrým světlem viditelným ze všech stran.
jasným blikavým červeným světlem viditelným ze všech stran.
Pojmem "vnitrozemská vodní cesta" rozumíme:
veškeré vodní plochy a vodní plochy na území ČR.
vodní toky a jiné vodní plochy, odpovídající plavebně provozním podmínkám
vodní toky a jiné vodní plochy, na kterých je možné provozovat vnitrozemskou plavbu.
Při naloďování cestujících je vůdce plavidla povinen:
zajistit jejich bezpečné nalodění pomocí přechodové lávky široké min. 0,6 m.
Poučit cestující o používání individuálních záchranných prostředků.
zajistit jejich bezpečné nalodění a rozmístění na plavidle.
První pomoc postiženému v bezvědomí spočívá v:
položení postiženého na záda, zaklonění hlavy.
položení postiženého do stabilizované polohy, převoz k lékaři.
dýchání z úst do úst.
Pravý a levý břeh řeky se určuje z hlediska pohledu:
po proudu.
od ústí řeky k prameni.
proti proudu.
Vznikne-li na plavidle požár, je třeba:
opustit s plavidlem přístav a mimo něj požár hasit.
opustit plavidlo a povolat hasiče.
okamžitě požár hasit, v případě ohrožení okolí přemístit plavidlo na jiné místo.
Za stání musí být plavidla zakotvena nebo vyvázána tak, aby:
plavebním znaku.
nemohla změnit svoji polohu a ohrozit tím jiná plavidla nebo jim překážet.
způsob zakotvení nebo vyvázání odpovídal postupu vyznačenému na příslušném
Základním určujícím znakem lodě je:
evidenční a cejchovní označení plavidla.
délka, druh pohonu, maximální pohon plavidla.
její určení pro dopravu osob, nákladů, vlečení nebo tlačení v sestavě.
Lodní nástavba je:
nákladní prostor.
sklad převozní lodě.
část lodního tělesa nad palubou.
Volný bok je svislá vzdálenost mezi:
rovinou nejvyššího ponoru plavidla a nejnižším bodem nad nimž již plavidlo není vodotěsné.
rovinou nejnižšího ponoru a nejnižším otvorem v obšívce lodního tělesa.
rovinou největšího přípustného ponoru plavidla a rovinou vedenou nejnižším bodem palubní obšívky.
Oko na vázacím laně na plavidle:
může být lisováno.
musí být pojištěno lanovými šroubovacími sponami proti povolení zápletu.
musí být vytvořeno pouze zápletem.
Plovatelnost je schopnost plavidla:
plout působením vlastního hydrostatického vztlaku v dané poloze.
plout v jakékoliv poloze bez potopení.
plout předepsaným způsobem a rychlostí.