Výrazem pevné lanoví se označují:
veškerá lana, která slouží k vyztužení a upevnění stěžňů.
kovová lana do průměru 30 mm.
kovová lana o průměru nad 30 mm.
Výhodou celospírové plachty je:
větší plocha plachty a lepší tvar po celé délce profilu.
snadné vytahování na stěžeň.
snadnější obsluha.
Výsledná síla na plachtě vzniká:
rozdílem rychlosti vzduchového proudění na vnější a vnitřní straně plachty.
náklonem plachetnice.
vlivem rychlosti lodě.
Konstrukční rychlost plachetnice je přímo úměrná
jejímu výtlaku.
štíhlostnímu poměru (poměru délky a šířky trupu na vodorysce).
ploše laterálu.
Hlavním požadovanou vlastností stěžně je:
vysoká hmotnost.
hlavně malá pružnost.
vysoká pevnost a pružnost, nízká hmotnost.
Plachty vytahujeme a spouštíme:
otěžemi.
úponami.
spouštěmi.
Malá hmotnost kýlu plachetnice má za následek:
vytvoření velkého vlnového odporu trupu.
malý náklon plachetnice za silného větru.
veliký náklon plachetnice za silného větru.
Boční plocha laterálu má přímý vliv na:
rychlost plachetnice.
stranový posuv (snos, dryf) plachetnice a na schopnost plachetnice stoupat proti větru.
na druh plachet, které může plachetnice nést.
Stěh je:
zpravidla ocelové lano, které fixuje stěžeň v podélné ose lodi (přední a zadní stěh).
zadní lem hlavní plachty.
lano sloužící k zajištění polohy ráhna při spuštěné plachtě.
Jízdu plachetnice ve skluzu podmiňuje:
především značně zvětšená plocha plachet, tvar lodního tělesa není rozhodující.
vhodný tvar trupu a dostatečná rychlost.
příďotížnost a závětrnost lodě.
Větší vadou plachetnice je:
závětrnost, protože může způsobit převržení lodě, závětrná loď má snahu stáčet se sama stále více po větru (odpadat).
podvětrnost, protože ohrožuje plachty a vzniká možnost jejich poškození.
návětrnost, protože silně namáhá upevnění stěžně.
Závětrná strana lodi je:
strana, z které vítr na loď přichází, tzv. která je na větru.
strana, z které vítr z lodi odchází, tzv. která je za větrem.
levá strana lodi.
Otěžový vozík slouží:
ke správnému nastavení úhlu tahu otěží hlavní plachty a k přesnému nastavení polohy hlavní plachty.
ke snadnějšímu vytažení lodě na vlek.
k pohodlnému sezení kormidelníka.
Výraz trimování plachet se používá:
pro impregnaci plachet proti hnilobě.
pro správné nastavení a seřízení plachet.
pro zmenšování plochy plachet při silném větru.